ورق گالوانيزه و انواع محصولات فولادي

ورق گالوانيزه و انواع محصولات فولادي

ورق گالوانيزه

يكي از محصولات صنعت فولاد است كه در ساخت آن از ورق هاي آهني استفاده مي شود و در طي عمليات گالوانيزاسيون توسط فلز روي داراي پوشش سطحي مقاوم در برابر عوامل مخربي همچون زنگ زدگي و خوردگي مي شود. وظيفه ي اين پوشش افزايش طول عمر ورق زيرين و محافظت آن در برابر عوامل محيطي مخرب است.

در صنعت براي توليد ورق گالوانيزه از ورق سرد يا ورق روغني استفاده مي شود. پس ورق گالوانيزه همان ورق سرد يا ورق روغني است كه در طي عمليات ويژه اي يك لايه سطحي از پوشش روي بر روي ورق گالوانيزه قرار مي گيرد.

ورق گالوانیزه

به ميزان پوشش روي قرار گرفته شده بر روي دو سطح ورق گالوانيزه به اصطلاح كوتينگ ورق گفته مي شود و واحد اندازه گيري كوتينگ در صنعت gr/m2 مي باشد. بالا بودن درصد كوتينگ در ورق هاي گالوانيزه به معني بالا بودن مقاومت آنها در برابر عواملي همچون خوردگي و زنگ زدگي است. در واقع پوشش فلز سطحي همانند سپري از خوردگي و زنگ زدگي ورق زيرين جلوگيري مي كند.

سه فاكتور مهم در دسته بندي ورق هاي فولادي تاثير دارد كه شامل:

- فاكتور مهم استاندارد هاي روز در سطح جهاني

- انواع روش هاي توليد ورق گالوانيزه

- مواد اوليه مورد استفاده براي انواع محصولات فولادي

براي توليد محصولات فولادي به طور كلي از آهن و فولاد يا فلزات ديگر به صورت شمش استفاده مي شود، محصول نهايي توليدات فولادي با توجه به كاربرد آن در صنايع گوناگون به صورت ورق، كلاف و ميلگرد است. ويژگي منحصر بفرد كلاف هاي فولادي نسبت به ساير محصولات فولادي جا دادن مقدار زيادي از محصولات فولادي در فضاي كم است.

محصولات گالوانيزه به طور كلي به دو صورت ورق يا sheet و كلاف يا رول وارد بازار مصرف مي شوند.

 

انواع توليدات حاصل از ورق گالوانيزه

همان طور كه قبلا اشاره شد در توليد ورق گالوانيزه از ورق روغني و يا ورق سرد استفاده مي شود، خود ورق گالوانيزه در توليد محصولات زير كاربرد دارد.

1- ورق گالوانيزه رنگي

2- ورق گالوانيزه شيرواني


ورق گالوانيزه رنگي

يكي از محصولات پركاربرد از ورق هاي گالوانيزه است كه در طي فرآيند ويژه ايي رنگ آميزي مي شود.

ورق گالوانیزه رنگی

موارد مصرف ورق گالوانيزه رنگي:

براي ساخت و توليد انواع محصولات و قطعات از پيش ساخته شده مانند، ديوار و سقف كاذب و در توليد انواع سقف شيرواني به صورت سينوسي و ذوزنقه اي.

در رنگ آميزي ورق گالوانيزه و توليد ورق گالوانيزه رنگي از استاندارد رال بهره مي برند. اين استاندارد داراي 16 رنگ شامل، قهوه اي سوخته، قهوه اي رنگ سفال، صورتي، نارنجي، قرمز، قرمز گوجه اي، زرد، زرد ليمويي، سبز چمني، سبز تيره، سفيد يخچالي، كرم، آبي نيساني، آبي كاربني، بنفش مي باشد.

ورق گالوانیزه رنگی


ورق گالوانيزه شيرواني

از گذشته تا به كنون در مناطقي كه ميزان بارندگي در فصول سال زياد است از پوشش سقف شيرواني جهت محافظت از بنا استفاده مي نموده اند. اين نوع سقف ها در واقع ورق هاي گالوانيزه اي هستند كه در طي فرآيند هاي ويژه اي فرم دار و رنگ آميزي مي شوند. به علت استفاده از ورق هاي گالوانيزه در ساخت سقف هاي كاذب داراي مقاومت بالا در برابر زنگ زدگي و خوردگي است، همچنين قيمت سقف شيرواني در ارتباط مستقيم با قيمت ورق گالوانيزه شيرواني است.

ورق شیروانی

به طور كلي در ساخت سقف شيرواني از ورق هاي گالوانيزه و ورق هاي گالوانيزه رنگي استفاده مي شود و به صورت فرم هاي ذوزنقه اي، سينوسي، طرح سفال و نوع شادولاين توليد مي گردد.

انواع كاربرد ورق گالوانيزه در صنايع گوناگون:

ورق هاي گالوانيزه به علت مقاومت بالا و طول عمر مفيد در صنايع گوناگوني استفاده مي شود، صنايعي مانند:

1- صنعت ساختمان سازي: سقف عرشه فولادي و سقف شيرواني

2- صنعت لوازم ساختماني: كابينت، يخچال و كولر

3- صنعت اتومبيل: قطعات و لوازم داخلي و بدنه

4- صنعت ماشين آلات

به طور كلي در صنايعي كه نياز به يك فلز مقاوم در برابر خوردگي و زنگ زدگي باشد از ورق گالوانيزه استفاده مي شود.


ويژگي هاي منحصر بفرد ورق گالوانيزه:

1- هزينه توليد كم: فرآيند توليد ورق گالوانيزه نسبت به ساير روش هاي توليد ورق هاي فولادي داراي هزينه ي كمتري است در نتيجه قيمت تمام شده ورق گالوانيزه بسيار كمتر است.

2- صرفه اقتصادي: هم هزينه توليد و هم هزينه نگهداري ورق هاي گالوانيزه بسيار پايين است.

3- طول عمر مفيد: به علت پوشش سطحي محافظ بر سطح فلز داراي طول عمر مفيد است.

4- مطابق با استانداردهاي روز جهاني

5- پركاربرد و عدم نياز به فرآيندهاي آماده سازي است.

6- مقاومت بالا در برابر عوامل محيطي مخرب در تمامي سطوح ورق


شركت هاي توليد كننده ورق گالوانيزه

صنعت توليد ورق گالوانيزه همانند ساير صنايع در ايران اهميت ويژه اي دارد. از جمله شركت ها و كارخانجات توليد كننده ورق گالوانيزه در ايران مي توان به شركت ورق گالوانيزه كاشان، ورق گالوانيزه هفت الماس، ورق گالوانيزه شهركرد، شركت تاراز و سمنان و ... اشاره نمود. قيمت هريك محصولات از شركت هاي فوق با توجه به استاندارد ها و هزينه هاي توليد، متفاوت مي باشد.


فاكتورهاي مهم براي تعيين قيمت ورق گالوانيزه

در تعيين قيمت ورق گالوانيزه عوامل و فاكتورهاي مهمي دخيل است، از جمله:

1- روش توليد و قيمت مواد اوليه مورد استفاده در فرآيند توليد

2- روش ها و هزينه هاي توليد ورق گالوانيزه

3- ابعاد (طول و عرض) ورق گالوانيزه

4- وزن ورق گالوانيزه

5- قيمت نهايي روش هاي سطحي جهت محافظت سطح ورق (پوشش دهي توسط روي و يا رنگ)

6- مطابقت با استاندارد هاي روز جهاني

7- توجه به فاكتور هاي شيميايي و فيزيكي ورق هاي گالوانيزه

با توجه به هريك از فاكتورهاي ذكر شده فوق قيمت ورق گالوانيزه در كارخانجات ايران نيز متنوع مي باشد. به طور مثال قيمت ورق گالوانيزه كاشان با قيمت ورق گالوانيزه هفت الماس و همچنين قيمت ورق گالوانيزه شهركرد بسته به فرآيند توليد و نگهداري و عوامل مختلف ديگر متفاوت است. حتي در يك شركت توليد كننده ورق گالوانيزه قيمت انواع محصولات متفاوت خواهد بود، به طور نمونه قيمت ورق گالوانيزه 2*1 گالوانيزه كاشان با قيمت ورق گالوانيزه 1.5*1 گالوانيزه كاشان متفاوت است.

به طور كلي قيمت ورق گالوانيزه كاشان در مقايسه با ديگر شركت هاي توليد كننده ورق گالوانيزه به علت مستحكم بودن و داشتن خاصيت كششي بالا و تنوع محصولات در رتبه نخست است، و بعد از آن شركت هاي ورق گالوانيزه هفت الماس، ورق گالوانيزه شهركرد در رتبه هاي بعدي هستند.

شركت ورق گالوانيزه شهركرد به عنوان يكي از قطب هاي صنعت توليد خودرو در ايران به توليد ورق بدنه انواع ماشين آلات مي پردازد.

در بازار فولاد ايران رتبه نخست مربوط به ورق گالوانيزه كاشان، سپس ورق گالوانيزه هفت الماس و بعد از آن ورق گالوانيزه شهركرد بيشترين معاملات و خريد و فروش انجام مي شود.

 

منبع: دنیای معدن


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب