نکاتی در مورد استنلس استیل

نکاتی در مورد استنلس استیل

استنلس استیل آلیاژی بسیار کاربردی و محبوب بوده که ترکیبی از چندین نوع فلز و عنصر مختلف می باشد. حتماً اجاق‌های استیل، مایکروویو ساخته شده با ورق استیل، یخچال و ماشین‌های ظرفشویی استنلس استیل را در بسیاری از آشپزخانه‌ها مشاهده نموده اید. قبل از خرید یک وسیله از جنس استنلس استیل، اطلاع از جوانب مثبت و منفی آن در مسائل اقتصادی بسیار ارزشمند است. به همین جهت در این قسمت مزایا و معایب استنلس استیل را به شما خواهیم گفت.

کاربرد استیل در لوازم خانگی

در دهه گذشته، اکثر خانه داران از لوازم خانگی جنس استیل استفاده می‌کنند، که نشان از محبوبیت آن دارد. ظاهر براق و زیبای این آلیاژ با انواع دکوراسیون داخلی، با زیبایی ترکیب شده و دوام آن‌ها بی‌همتا می باشد. وسایل استیل، باعث زیبایی و جذابیت هر آشپزخانه می گردد.
نکته دیگری که قابل توجه می باشد، این است که حتی اگر نمی‌توانید در آشپزخانه خود تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید، با وسایل ساخته شده از جنس استیل، احساس می‌کنید که در یک رستوران درجه یک هستید. اگر کابینت سفید یا تیره و سطح آن گرانیتی یا سنگ مرمر باشد؛ لوازم آشپزخانه از جنس استنلس استیل ، بهترین انتخاب است. این آلیاژ، زیبایی خاصی به سایر دکوراسیون آشپزخانه شما می‌دهد. طراحی پویا و ظریف استیل نیز باعث افزایش ارزش خانه شما می‌شود. در صورت تصمیم به فروش خانه، با توجه به ارزش لوازم استیل، یک سرمایه‌گذاری پربازده برای شما به ارمغان می‌آورد.

تجهیزات استیل

کاربرد ورق استیل در ساخت لوازم خانگی

مشخصات استنلس استیل

برخلاف سایر مواد؛ مانند چوب، پلاستیک و آلیاژهای فلزی مختلف (مانند آلومینیوم)، تا زمانی که شما به طور صحیح از استیل مراقبت می‌کنید؛ این فولاد نیز سطح صاف خود را حفظ می‌کند و اثری از شیب، شکاف و شیار بر روی آن نخواهید دید. این امر تمیز نگه داشتن سطح استیل را آسان‌تر می‌کند، زیرا فرصت کمتری برای خاک، روغن و جذب گرد و غبار وجود دارد. علاوه براین ، باکتری‌ها در این مناطق پنهان فرصتی برای رشد و تکثیر نخواهند داشت.

تجهیزات استیل، بسیار بادوام هستند و برای مدت طولانی استفاده می‌شود. دوام استنلس استیل، سرمایه‌گذاری نسبتاً ایمن و معقولی برایتان خواهد داشت. بنابراین؛ دکوراسیون از جنس استیل ضد زنگ، می‌تواند ارزش فروش کلی آن را بالا ببرد. انجام عملیات حرارتی روی برخی از گریدهای استیل، استحکام بسیار بالایی به آن ‌می‌دهد.

آشپزخانه صنعتی استیل

آشپزخانه صنعتی تمام استیل

نقش استنلس استیل در بازار

تمامی گریدهای استنلس استیل، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار هستند. به همین دلیل، انواع این استیل برای طیف وسیعی از محیط ها کاملاً مناسب است. گرید استیل کم آلیاژ، در شرایط اتمسفر در برابر خوردگی مقاومت می‌کند. گریدهای استیل پرآلیاژ حتی در دماهای بالا و فشارها، در برابر خوردگی در اکثر اسیدها، محلول‌های قلیایی و محیط‌های کلریدی مقاومت می‌کنند. با وجود مقاومت در برابر خوردگی، محیط‌های شیمیایی خاصی وجود دارد که برای تجهیزات استنلس استیل مشکل ایجاد می‌کند. برخی از گریدها، در برابر پوسته پوسته شدن مقاومت می‌کنند و در دماهای بسیار بالا نیز استحکام بالای خود را حفظ می کنند. در حالی که برخی دیگر، در دمای کرایوژنیک (دمای بسیار پایین)، چقرمگی استثنایی ازخود نشان می‌دهند. اکثر گریدهای ورق استیل قابل برش، جوشکاری، شکل دهی، ماشینکاری و ساخت آسان هستند. استنلس استیل غیر متخلخل است، که این باعث می‌شود سطح آلیاژ نسبت به چوب یا پلاستیک بهداشتی‌تر باشد. اگر در خانه خود بچه یا حیوان دارید، لوازم استیل؛ گزینه‌های مناسبی هستند زیرا کمتر آلوده می‌شوند.

تجهیزات استیل

تجهیزات استیل

طول عمر استنلس استیل

استنلس استیل، یک ماده با دوام و پرتحمل می‌باشد که در مقایسه با هزینه چرخه عمر، ارزان‌ترین انتخاب است. از مزایا و معایب فولاد ضد زنگ ، دوام قابل توجه آن در صنعت است. به عبارت ساده، این ماده مستحکم است و شکل خود را حفظ می‌کند. در واقع استیل، در برابر ضربه و آسیب به ساختار آن، بسیار مقاوم است. استحکام این آلیاژ تا محدوده دمایی گسترده ای حفظ می‌شود (تقریبا تا  1400˚F) اگر وسیله‌ای از جنس فولاد ضد زنگ خریداری می‌کنید، می‌توانید مدت زمان بسیار طولانی را روی آن حساب کنید. معمولاً تعویض استنلس استیل ضروری نمی باشد (با فرض نگهداری مناسب).

طول عمر استیل

مزایای استنلس استیل

از مزایای آلیاژ استیل ، مقاومت در برابر اکسیداسیون است، بنابراین به‌راحتی زنگ نمی‌زند. از آنجا که این استیل قادر است سال‌ها در شرایط مرطوب قرار بگیرد به عنوان ماده ایده‌آل برای آشپزخانه‌ها است. مقاومت آن در برابر اکسیداسیون و همچنین سختی آن، باعث شده استیل ضدزنگ برای صنعت جراحی ضروری باشد. زیرا باید کاملاً عاری از زنگ زدگی و لکه باشد تا برای بیماران قابل استفاده باشد. علاوه براین، استنلس استیل از نقطه ذوب بسیار بالایی برخوردار است. نقطه ذوب بالا، آن را در زمینه‌های مربوط به ساخت و ساز و ماشین سازی، بسیار ارزشمند می‌کند. این فلز فشار بالایی را تحمل می‌کند که آن را در ساخت ظروف ذخیره سازی، بسیار حیاتی می‌کند.

معایب فولاد ضد زنگ

باوجود اینکه از مزایای فولاد زنگ نزن ، میتوان به نقطه ذوب بالا اشاره کرد، درعوض، این امر جوشکاری را دشوار می‌کند. به دلیل دشوار بودن تولید استیل، اغلب دارای نوسان قیمت شدید است. نکته منفی دیگر، این است که استیل خیلی راحت خاک و گرد و غبار را نشان می‌دهد، هرچند روند تمیز کردن آن دشوار نیست. استنلس استیل اغلب کوچکترین لکه یا اثر انگشت را نشان می‌دهد، که گاهی اوقات؛ باعث ظاهر سیاه و کثیف در برخی از آشپزخانه‌ها می‌شود. یکی دیگر از معایب جزئی این است که برخی از لوازم استیل، مغناطیسی نیستند. اگر یخچالی را انتخاب کنید که مغناطیسی نباشد، نمی توانید آهنربا را روی درب قرار دهید.

مراقبت از استنلس استیل

استیل ضد زنگ را با کمی صابون و آب تمیز کنید. برای این کار، به سادگی صابون مایع را به پارچه‌ای که در آب گرم خیس شده است؛ اضافه کنید و هرگونه علامت و لک را پاک کنید. برای پاک کردن اثر انگشت از شیشه پاک‌کن و یک حوله کاغذی استفاده کنید. محصولات تمیز کننده مخصوصی برای وسایل استنلس استیل موجود می‌باشد.

 

مراقبت از استیل

نگهداری استیل

منبع: استیل ایرانیان


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب