حدود ٥٠ درصد از طلاي كشور در كردستان توليد مي شود

حدود ٥٠ درصد از طلاي كشور در كردستان توليد مي شود

مهدي مرادي معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان در خصوص نقش معادن در توسعه استان گفت: بدون شك معادن در توسعه استان ها به ويژه استان هاي كمتر توسعه يافته اي همچون كردستان نقش بسزايي دارد و تا زماني كه در محل مناسب خود فرآوري نشوند منجر به صرفه اقتصادي نخواهد شد.

مرادي با اشاره به تعداد معادن فعال در استان افزود: در حال حاضر معادن ارزشمندي از جمله طلا، سنگ آهن، سنگ هاي تزئيني، سيليس و باريت معادني كه در توسعه استان كردستان نقش اساسي دارند، همگي فعال هستند.

او ادامه داد: وجود معادن در مناطق محروم سبب ايجاد كارخانه فرآوري، توليد طلا و ايجاد اشتغال و سرانجام توسعه در آن منطقه خواهد شد.

مرادي با بيان اينكه هم اكنون حدود ٥٠ درصد از طلاي كشور در استان كردستان توليد مي شود تاكيد كرد: در سال ٩٧ در استان كردستان ٣ تن طلا توليد شده و اين در حالي است كه كل استخراج طلاي كشور حدود ٦ تن بوده است.

او با اشاره به اينكه سود معادن در اختيار استان قرار نمي گيرد، گفت: اگر دولت حقوق دولتي حاصل از معادن را به استان كردستان بازگرداند، اين سود صرف ايجاد زيرساخت لازم براي معادن و افزايش فرآوري كارخانه ها خواهد شد.

مرادي اظهار كرد: استان كردستان يكي از استان هاي مستعد كشور به لحاظ تنوع مواد معدني شامل سنگ هاي تزئيني و غيرتزئيني، طلا، سيليس، فلدسپات، دولوميت، باريت، سنگ لاشه، پوكه و مصالح ساختماني است.

به گفته او، تاكنون ٤٠٧ معدن در استان به پروانه بهره برداري رسيده كه از اين ميزان ١٥٠ معدن فعال و مابقي غيرفعال هستند.

مرادي عنوان كرد: متاسفانه در سال ٨٩ و ٩٠ به دليل بحث مسكن مهر در كشور، معادن سنگ لاشه به صورت قارچ گونه رشد و به بهره برداري رسيدند كه در حال حاضر تعداد زيادي از اين معادن غيرفعال شده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كردستان با اشاره به اينكه سود معادن در اختيار استان قرار نمي گيرد بيان كرد: معدن طلاي ساريگوني طي يك سال گذشته حدود ۶۴ ميليارد تومان حقوق دولتي پرداخت كرده و به خزانه كشور اضافه شده است، اين در حالي است كه اگر حقوق دولتي حاصل معادن را به استان كردستان بازگردانده شود صرف ايجاد زيرساخت لازم براي معادن و افزايش فرآوري كارخانه ها خواهد شد.

 

طلا

 

او نقش معادن را در اشتغال زايي استان بسيار مهم دانست و عنوان كرد: در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر در معادن استان مشغول به كار هستند.

مرادي با اشاره به اينكه يكي از فعاليت هاي معدني در استان مربوط به بخش اكتشافات است ادامه داد: چهار پهنه بيجار، سقز، ديواندره و قروه از سال ٩٢ به وسعت ١٢ هزار و ٥٠٠ كيلومتر مربع مصوب و به سازمان زمين شناسي ايميدرو واگذار شده است.

مرادي تصريح كرد: پرواز ژئوفيزيك پهنه سقز منجر به اكتشاف ٧ محدوده اميد بخش طلا و سنگ آهن در اين منظقه شده كه اميد است سبب افزايش ذخاير معادن استان شود.

او، چالش هاي موجود بر سر راه معادن و معدن كاران را مردمي و اداري دانست و عنوان كرد: يكي از چالش هاي اداري موجود بحث منابع طبيعي است كه به طبع يكي از وظايف معدنكاران حفظ منابع طبيعي است.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب