بزرگترین مجتمع سرب و روی کشور احداث می شود

بزرگترین مجتمع سرب و روی کشور احداث می شود

نشست خبری هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و هلدینگ زرین با حضور مدیران عامل این شرکت‌ها و اصحاب رسانه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.


برنامه ویژه توسعه معادن و فلزات در بخش سرب و روی

عزیزاله عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در این نشست خبری اظهار کرد: اقبال به بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار و تمایل جامعه به حضور در این بازار و یکی از ارکان مهم در این اعتماد و اطمینان به بازار، ناشی از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها است.

وی افزود: به سهامداران قول داده بودیم که پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری را متنوع نماییم لذا در مس حدود 5 درصد سرمایه‌گذاری کردیم اما انتظار سهامداران ما بیشتر از این‌هاست.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد: بررسی‌هایمان نشان داد حرکت به سمت سرب و روی به جهت آن‌که سرب و روی دو فلز استراتژیک است، مهم است.

وی ادامه داد: در بحث سرب و روی برنامه ویژه‌ای داریم و در تلاشیم بتوانیم از ذخایر عیار پایین نیز استفاده نماییم.

به گفته عصاری بحث اکتشاف بسیار مهم است در بحث اکتشاف در معادن و کانی‌های دیگر ورود نکردیم اما در نظر داریم در بحث سرب و روی اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان این‌که کشور ما در زمینه سرب و روی 9 درصد ذخایر جهان را دارا می‌باشد، گفت: برای ورود به بحث سرب و روی با شرکت زرین وارد مذاکره شدیم که بیشتر این مذاکرات از طریق شرکت صبانور بوده است.

عصاری در پاسخ به پرسش معدن نیوز؛ در زمینه میزان سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: تشکیل کنسرسیوم اکتشاف و حمل و نقل ترکیبی و بحث حفاری از جمله اقدامات ما بوده است. ورود ما به بخش سرب و روی بزرگ‌ترین کار و پنجمین اقدام بزرگ ما خواهد بود.

وی افزود: ما به دنبالی غنی سازی عیار سرب و روی هستیم. جریان سرمایه با موضوعاتی چون اکتشافات و میزان ذخایر تغییر خواهد کرد و قطعا نمی‌شود در حال حاضر میزان دقیقی از سرمایه‌گذاری در این طرح را اعلام و مشخص کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: زمینه‌ای که ما به عنوان مزیت داریم حضور شرکت اکتشاف است که 65 هزار کیلومتر مربع در اختیار داریم و اگرچه هدف اصلی ما تامین سنگ آهن مورد نیاز به عنوان ماده اولیه فولاد بوده است اما در بخش‌های دیگر نیز فعال خواهیم بود.

 

معدن روی

 

احداث بزرگ‌ترین مجتمع سرب و روی

ابراهیم جمیلی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین در ادامه این نشست خبری بیان کرد: در کنار توسعه معادن و فلزات و شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور بزرگ‌ترین مجتمع سرب و روی را طراحی خواهیم کرد.

جمیلی افزود: با توسعه صنعتی و معدنی صبانور یک شرکت مشترک تاسیس کردیم و قرار است یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های سرب و روی را در یکی از مناطق محروم احداث نماییم. این کار داخلی خواهد بود و صرفه اقتصادی زیادی برای کشور فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین ادامه داد: تیم دانشگاهی در کنار ما برای انجام این اقدام مهم است و ارتباط صنعت و دانشگاه را عملا گسترش خواهیم داد.

وی عنوان کرد: حرکتی را در کشور آغاز نمودیم که در نوع خود برای نخستین بار در کشور است که اتفاق می‌افتد که موضوع مهمی که در اینجا حائز اهمیت است استفاده از نیروهای بومی است.

جمیلی همچنین گفت: در کنار هلدینگ معادن و فلزات برای ما فرصت خوبی ایجاد شد. که در کنار ما تیم دانشگاهی و تیمی از شرکت‌های دانش بنیان با شرکت زرین صبا کار خواهند کرد که این افراد جزو بنیاد نخبگان هستند.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین خبر داد: امروز به شما قول خواهم داد که سال آینده 6 بهمن اولین گزارش پیشرفت کار را ارائه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی افراد فعال در این شرکت بومی خواهند بود مگر این‌که نیروی متخصص مورد نیاز ما در افراد بومی نباشد.

جمیلی در ادامه با بیان این‌که یک مجتمع تولید کنسانتره در آنجا احداث خواهد شد که ظرفیت 300 هزار تن خواهد داشت، افزود: در سه فاز شامل واحد 50 هزار تنی، واحد 100 هزار تنی و واحد 150 هزار تنی ظرفیت مجتمع را به مجموع 300 هزار تن خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین گفت: تولید شمش روی طبق پیش‌بینی 30 هزار تن خواهد بود. یک کارخانه تولید شمش سرب نیز در آنجا احداث خواهد شد. 50 هزار تن تولید کنسانتره سرب با عیار بالای 50 درصد نیز پیش‌بینی شده است.

به گفته وی این اتفاق چند تاثیر دارد نخست آن‌که ایجاد اشتغال جدید در صنایع منطقه خواهد نمود. از سوی دیگر مانع خروج ارز از کشور خواهیم شد. به عبارت دیگر این اقدام ایجاد سرمایه‌گذاری جدید در منطقه خواهد کرد و به جای خروج ارز، گردش ریالی انجام خواهد شد.

جمیلی در ادامه بیان کرد: در اینجا از تمامی افراد به ویژه از جناب عصاری مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تقدیر می‌کنیم که نگاه تولیدی دارند.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین در خصوص میزان اشتغالزایی این مجتمع گفت: تعداد نزدیک به 1000 نفر در این مجتمع مشغول کار خواهند شد و اگر خارجی‌ها بخواهند این کار را انجام دهند هزینه 3 برابر و پرداخت باید به صورت ارزی شود.

وی تکمیل زنجیره تولید را اولویت این شرکت دانست وگفت: به هیچ عنوان خام فروشی انجام نخواهد شد.

جمیلی عنوان کرد: یک شتاب دهنده با همکاری هلدینگ معادن و فلزات و صبانور در دانشگاه امیرکبیر راه اندازی کردیم و خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه بومی‌سازی انجام شده است. در این زمینه جوانانی تلاش می کنند که ما به این افراد افتخار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین درباره تامین سرمایه گفت: نگران تامین سرمایه طرح مذکور نیستیم و در فازهای بعدی پروژه از طریق منابع به دست آمده از محل فروش محصول فاز اول تامین خواهیم کرد.


دریافت مجوز احداث کارخانه سرب و روی

محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور نیز در ادامه اظهار کرد: زمانی که استراتژی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در زمینه تنوع محصول ابلاغ شد، در سال 96 یکی از پهنه‌های اکتشافی در راور کرمان را در اختیار گرفتیم.

کلانتری افزود: در این زمینه اقدامات ما شامل ژئو فیزیک هوایی، پی‌جوی و اکتشافات سیستمی و ... بود که حدود یک سال و نیم کار انجام شد.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور اضافه کرد: در ادامه روند اقداماتی کا انجام شد مجوز احداث کارخانه سرب و روی را دریافت کردیم.

وی گفت: ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خصوصی رفتیم که شرکت زرین بهترین گزینه در این زمینه بود و با حمایت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کار را آغاز کردیم.


پتانسیل سرب و روی در بازار جهانی

احد علیخانی، مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور و مجری طرح زرین صبا نیز اظهار کرد: فکر اصلی احداث این کارخانه سرب و روی از دکتر عصاری است که این ماموریت را به شرکت صبانور در راستای توسعه سرمایه‌گذاری اکتشافی محول شد.

علیخانی افزود: بررسی‌های مختلفی در خصوص نوع ماده معدنی و ظرفیت مناسب آن در کشور انجام شد و چکیده و نتایج مطالعات منجر شد در حوزه سرب و روی سرمایه‌گذاری کنیم.

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور درباره پتانسیل سرب و روی در بازار جهانی گفت: رشد خودروهای الکتریکی در جهان در حال افزایش است و 80 درصد مصرف سرب در صنایع باطری است و تقاضا برای خودروهای الکتریکی نشان از رشد تقاضا در بخش سرب است. همچنین کسری عرضه این فلزات نشان‌دهنده پتانسیل بالای این فلزات در بازارهای جهانی دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که در فلات مرکزی کارهای استخراجی و فلزکاری انجام می‌گرفت نشان دهنده تولید فلز سرب و روی در آن زمان در کشور است.

علیخانی بیان کرد: متاسفانه کم لطفی به صنعت و معدن در کشور باعث می‌شود اکثر معادن کشور متروک شوند.

به گفته مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور تیم زمین‌شناسی حدود 2 هزار کیلومتر پیمایش زمینی در این منطقه داشتند و کار شناسایی مواد معدنی در این منطقه انجام شده است.

وی ادامه داد: 12 آنومالی در این محدوده شناسایی شده است و پیگیر اخذ پروانه‌های اکتشاف هستیم که این پروانه‌ها به شرکت جدید منتقل خواهد شد.

علیخانی افزود: این کارخانه و فرآوری اولین مجتمع سرب و روی در یکی از اصلی‌ترین مناطق مستعد کشور در حوزه مواد معدنی است.

مشاور عالی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور همچنین گفت: نگاهی به توسعه اکتشافات در یزد و شمال کرمان در نظر داریم.

علیخانی در پاسخ به پرسش معدن نیوز درباره میزان ذخایر این طرح گفت: در خصوص میزان ذخایر باید گفت قابل بیان نیست و باید اکتشافات عمیق انجام شود.

وی عنوان کرد: مصوبه‌ای از شورای عالی کرمان دریافت شده است که در محدوده‌های مزایده‌ای کرمان که برگزار خواهد شد، شرط ورود، جواز تاسیس کارخانه باشد که ما نیز قطعا در این مزایده شرکت خواهیم کرد.


95 درصد صنعت سرب و روی کشور بومی است

شهرام کدخدایی، مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا در ادامه عنوان کرد: اکنون ساخت پنجمین مجتمع سرب و روی را در دستور کار داریم.

کدخدایی ادامه داد: در این راستا از آقای جمیلی به خاطر حمایت‌هایی که در راستای بومی کردن این صنعت داشتند قدردانی می‌کنم.

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت 95 درصد صنعت سرب و روی در کشور بومی است و غیر از یک سری قطعات این صنعت، باقی قطعات در کشور ساخته و بومی‌سازی می‌گردد.

وی اظهار امیدواری کرد: با احداث این مجتمع گام بزرگی در توسعه صادرات برداشته شود چرا که این صنعت ارزآور است.

کدخدایی عنوان کرد: اکنون شمش سربی که در گروه ما تولید می‌شود مطابق با استانداردهای جهانی است و به سهام‌داران قول می‌دهم این مجتمع در نوع خودش بهترین باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا صنعت سرب و روی یک صنعت ارزآور است.


9 درصد ذخایر سرب و روی جهان در ایران

تاج‌الدین، مدیرعامل شرکت دانش بنیان و شتاب‌دهنده آیرما در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: تمام منابع شناخته شده جهان بیش از 2 میلیارتن ذخایر روی است.

تاج‌الدین افزود: 9 درصد ذخایر سرب و روی در ایران است که البته تمرکز ما در انگوران بوده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان و شتاب‌دهنده آیرما گفت: بخش عمده زون‌های ما می‌تواند در مهدی آباد باشد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ارزشمندی که با همکاری توسعه معادن و فلزات انجام شد تشکیل کنسرسیوم اکتشاف بود و قطعا می‌تواند اکتشافات جدیدی در حوزه سرب و روی شناسایی نماید.

تاج‌الدین عنوان کرد: یقین بدانید با ورود این کنسرسیوم در کوهبنان-راور معدنی که در حوزه سرب و روی این مناطق خواهند بود شناسایی و فعال خواهند شد. برای خرید خاک معادن این منطقه اعلام آمادگی می‌کنیم تا بتوانیم خام مورد نیاز خود را تامین نماییم.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب