استفاده از استنلس استیل در تولید کابینت زمینی و دیواری

بررسی انواع کابینت زمینی و دیواری

فهرست موضوعات


مقدمه

کابینت وسیله ای است که در آشپزخانه های صنعتی مورد استفاده واقع می شود. برآورده نمودن نیازهای بهداشتی همراه با استحکام زیاد این وسیله، آن را به گزینه ای مناسب برای نظم بخشیدن به فضای آشپزخانه بدل می کند. آشپزخانه های صنعتی شدیداً نیازمند به نظم و برنامه ریزی هستند و نبود چنین موضوعی باعث اُفت سرعت پخت و همینطور کاهش سطح بهداشت محیط آشپزخانه می گردد. به منظور جلوگیری از این چنین وضعیتی، بهره گیری کابینت از جنس استیل توصیه می شود.

انواع کابینت

این تجهیزات در دو دسته ی دیواری و زمینی قرار می گیرند. هر دو مدل مذکور از لحاظ کاربری مشابه بوده اما از نقطه نظر اندازه و محل قرارگیری متفاوت و قابل تمایز هستند. کاربرد این کابینت ها را در جاهایی چون فست فودها، رستوران ها، آشپزخانه های صنعتی و مراکز تهیه غذا به طور وسیع می توان مشاهده نمود. اندازه ی کابینت به عواملی مانند نحوه ی دیزاین آشپزخانه و همچنین حجم غذای مورد طبخ، وابسته است. با در نظر گرفتن شرایط در چنین فضاهایی، بهره برداری از فلزی مقاوم به زنگ و همچنین دارای استحکام بالا امری ضروری به نظر می رسد.

 

کابینت استیل

 

کابینت نوع زمینی

این نوع کابینت از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل می شود. قسمت داخلی متشکل از درب، طبقات، ناحیه کناری و پشتی می باشد. تمام این قسمت ها می توانند هم از جنس ورق استیل بگیر و هم نگیر ساخته شوند. بخش بیرونی همچنین شامل بدنه و سطح بالایی است که آن ها نیز بسته به کاربرد می توانند از جنس ورق استیل 430 و 304 با ضخامت یک میلیمتر ساخته شوند. استفاده از این آلیاژها شمایی زیبا به کابینت می بخشد. این کابینت ها معمولاً دو درب دارند که با استفاده از لولا به بدنه اتصال یافته اند. دستگیره های آن نیز می توانند از جنس فولاد زنگ نزن ساخته و به صورت توکار تعبیه شوند. همچنین به منظور قرار گرفتن آن بر سطح زمین، از پروفیل استفاده می گردد.

مواد سازنده کابینت زمینی

تمام بدنه بیرونی این نوع کابینت می تواند از جنس ورق استیل 430 یا 304 (سطح خشدار) با ضخامت های بین 1 الی 2 میلی متر باشد. قسمت های مختلف این وسیله با استفاده از روش تیگ جوشکاری می شوند. این روش که به عنوان جوش آرگون نیز شناخته می شود، از جمله متدهای جوش قوسی است که در طی آن دو قسمت مجزا با حرارت تولیدی از قوس الکتریکی بین الکترود تنگستنی و قطعه کار به یکدیگر متصل می گردند و به منظور محافظت از حوضچه ی مذاب، گاز آرگون یا ترکیبی از هلیوم و آرگون استفاده می شود. جنس بدنه داخلی کابینت نیز می تواند از جنس ورق استیل بگیر یا نگیر با ضخامت 0.06 میلی متر باشد. جوشکاری این قسمت ها نیز همانطور که قبلاً هم اشاره گردید، با روش آرگون انجام می شود. عمق کابینت های زمینی معمولاً 50 و ارتفاع آن ها 85 سانتی متر است و طول آن ها بسته به محیط و همچنین درخواست مشتری متفاوت می باشد.

کابینت نوع دیواری

این کابینت تقریباً مشابه با انواع زمینی می باشد، با این تفاوت از نظر ابعاد و اندازه تفاوت دارد. از آنجا که این کابینت ها بر روی دیوار نصب می شوند، طراحی پایه های پروفیل برای آن ضرورتی ندارد.

مواد سازنده کابینت دیواری

همچون انواع زمینی، بدنه بیرونی کابینت های دیواری نیز می توانند با استفاده از آلیاژهای بگیر یا نگیر با ضخامت های 1 یا 2 میلیمتر طراحی و ساخته شوند و در نهایت با بهره گیری از روش آرگون، جوشکاری گردند. بدنه داخلی آنها نیز همچون مدل زمینی، می تواند از انواع گرید نگیر و بگیر خشدار با ضخامت 0.6 میلی متر ساخته شود. تفاوت این دو نوع در عدم استفاده از پایه های پروفیل و ابعاد و اندازه های آنها می باشد. عمق کابینت های دیواری معمولاً 30 و ارتفاع آن ها معادل 60 سانتی متر می باشد. طول آنها میز نیز به عواملی که در پاراگراف های قبل بررسی شدند بستگی دارد.

 

بررسی انواع کابینت زمینی و دیواری

 

خصوصیات کابینت های زمینی و دیواری

این تجهیزات با توجه به مواد اولیه ای که در ساختشان استفاده می شود، به سختی زنگ می زنند و نظافت آن ها به سهولت و با بهره گیری از یک دستمال نمدار انجام می گردد. این کابینت ها همچنین از استحکام زیادی برخوردارند و مقاومت بالایی در برابر ضربات ناشی از برخورد اجسام سنگین دارند. به همین دلیل استفاده از فولادهای ضد زنگ در طراحی و ساخت کابینت های های صنعتی کاملاً ایده آل به نظر می رسد.

قیمت انواع کابینت استیل

یکی از فاکتورهای موثر در تعیین قیمت کابینت های صنعتی، جنس مواد اولیه آنها است. قیمت تمام شده ی کابینت استیل، به قیمت ورق استیل 430 یا 304 بکار رفته در آن وابسته است. این فلز، آلیاژی لوکس بوده و نسبت به کربن استیل و دیگر فولادهای کم آلیاژ گران تر می باشد. در نگاه اول ممکن است قیمت ورق استیل 430 برای ساخت کابینت های صنعتی تا حدودی گران به نظر برسد، اما ویژگی هایی چون مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی، دوام، طول عمر بالا و همچنین ظاهر زیبا و چشم نواز، آن را به آلیاژی مقرون به صرفه و با ارزش بدل می کند.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب