ورق استیل 304 و 316 بگیر یا نگیر ؟

شناخت خواص مغناطیسی ورق استیل 304 و 316

فهرست موضوعات

 

مقدمه

هنگام انتخاب یک گرید استیل جهت کاربرد مورد نظرتان دانستن این مطلب که آیا مواد به شما نیاز به خواص مغناطیسی دارد یا خیر، موضوعی بسیار حائز اهمیت است. پیش از تعیین یا تشخیص این موضوع شایسته است بدانید چه چیزی سبب می شود یک گرید استنلس استیل مغناطیسی (بگیر) شود یا بالعکس. ورق استیل آلیاژی با پایه آهن می باشد و علی الخصوص به خاطر مقاومت خوردگی ممتازش به طور عمومی شناخته شده می باشد. دو گونه اصلی آنها عبارتند از انواع آستنیتی و فریتی که در خودروسازی، لوازم آشپزخانه و تجهیزات صنعتی کاربرد دارند. هر یک از این دو گونه ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند. بنا بر همین تفاوت است که استنلس استیل های فریتی معمولا مغناطیسی هستند، حال آنکه انواع آستنیتی چنین نمی باشند. یک ورق استیل فریتی مغناطیسی بودنش را مدیون دو چیز است: یکی تجمع و غلظت زیاد آهن در آن و دیگری ساختار اساسی و بنیادی اش.

 

خواص مغناطیسی 304 و 316

 

تبدیل یا دگردیسی از حالت غیر مغناطیسی به مغناطیسی

هر دو ورق استیل 316 و 304 آستنیتی اند، زمانی که سرد می شوند آهن به شکل آستنیت یا اصطلاحاً آهن گاما یعنی فازی از آهن که غیرمغناطیسی یا نگیر است، باقی می ماند. فازهای مختلف آهن جامد به ساختارهای کریستالی مختلف آن مطابق و مربوط است. در آلیاژهای فولادی دیگر این فاز دما بالای آهن زمانی که فلز سرد می شود، به فاز مغناطیسی تبدیل می گردد. وجود نیکل در آلیاژهای استیل هنگامی که آلیاژ سرد می شود و به دمای اتاق می رسد، موجب ثبات و پایداری آستنیت در مقابل این فاز گذار یا تحول می گردد. این امر مرتبط است با یک قابلیت و استعداد تا حدی بیشتر در خصوص مغناطیسی شدن نسبت به آن چیزی که ما برای مواد غیرمغناطیسی دیگر ممکن است انتظار داشته باشیم، اما همچنان به خوبی پایین تر است از آنچه که شاید مغناطیسی در نظر گرفته می شود.
با این همه، این بدین معنا نیست که شما می بایست انتظار داشته باشد چنین قابلیت ضعیفی روی هر یک از آیتم های ورق استیل 304 و 316 که با آن مواجه می شوید، اندازه گیری شود. هر فرآیندی که بتواند ساختار کریستالی ورق استیل را تغییر دهد می تواند باعث تغییر آستنیت به مارتنزیت فرومغناطیسی شود یا فریت از آهن شکل بگیرد. این فرآیندها در شمول کار سرد و جوشکاری هستند. همچنین برای آستنیت نیز این امکان وجود دارد که در دمای پایین خود به خود به مارتنزیت تبدیل شود. به منظور پیچیده نمودن مواد، خواص مغناطیسی این آلیاژها به ترکیب شیمیایی آلیاژ بستگی دارد. در محدوده های مجاز تغییر نیکل و کروم، تفاوت های چشمگیری در خواص مغناطیسی برای یک آلیاژ داده شده ممکن است مشاهده گردد.

 

خواص مغناطیسی 304 و 316

 

مفاهیم و پیامدهای علمی در زمینه زدودن ذرات استنلس استیل

هر دو آلیاژ 304 و 316 خواص پارامغناطیسی دارند. به سبب همین خواص، ذرات کوچک (با قطر تقریباً یک دهم تا ۳ میلیمتر و کروی شکل) می تواند توسط جداکننده های مغناطیسی قوی واقع در مسیر تولید جذب شوند. این ذرات بسته به وزن شان و به ویژه نسبت وزنشان به جاذبه مغناطیسی در طول خطوط تولید به وسیله آهنرباها نگهداشته خواهد شد. آنگاه این ذرات در حین عملیات تمیز کردن آهنرباها زدوده و دور می شوند. بر حسب تجربه مان، ذرات خرد آلیاژ 304 بیشتر در خط و مسیر تولید می کند تا ذرات آلیاژ 316 آن هم به دلیل ماهیت مغناطیسی خیلی جزئی بیشترش.
با توجه به عناصر آلیاژی که گرید 316 دارد قیمت ورق استیل 316 مقداری در مقایسه با ورق های بگیر و ورق استیل 304 بالاتر است.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب