ورق استیل بگیر در تولید توربین های بخار

دلایل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت توربین های بخار

فهرست موضوعات


مقدمه

اختراع توربین بخار یکی از نقاط اوج تاریخ صنایع به شمار می رود. این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات و مواد اولیه با کیفیت، صنعت ساخت توربین های بخار نیز با پیشرفت مواجه شده است. همانطور که می دانید یکی از موادی که برای ساخت توربین های بخار مورد استفاده قرار می گیرد، ورق استیل بگیر است. ورق استیل مشخصه های منحصر به فردی دارد که این ماده را برای ساخت توربین واجد شرایط می کند. در ادامه قصد داریم شما را با ورق استیل بگیر و مزیت استفاده از آن ها برای ساخت توربین بخار بیشتر آشنا کنیم.

ورق استیل بگیر چیست؟

تاریخچه تولید ورق های استیل، بسیار طولانی است، اما تولید ورق های استنلس استیل یکی از اکتشافات جدید صنایع فولادی به شمار می رود. فولاد های زنگ نزن همگی بر پایه آهن با ترکیب 10.5 درصد کروم یا بیشتر ساخته می شوند. فولاد های استیل زنگ نزن، گریدها و اطلاعات مهندسی متفاوتی با یکدیگر دارند؛ به همین دلیل طراحان در زمان طراحی و ساخت تجهیزات نیروگاهی باید به این اطلاعات توجه داشته باشند.
ورق استیل 410 کمترین میزان کربن را در میان گریدهای مختلف ورق استیل ضد زنگ دارد. ساخت ورق استیل 410 به صورتی است که آن را در گروه ورق های استیل مارتنزیتی دسته بندی می کنند. ورق های استیل مارتنزیتی خاصیت مغناطیسی دارند و این به آن معنا است که آهنربا به آن ها جذب می شود؛ به همین دلیل به استیل 410 ورق استیل بگیر می گویند.

 

توربین استیل

 

دلایل استفاده از ورق استیل بگیر برای تجهیزات نیروگاهی

این روزها نیروگاه های بخار و گازی یکی از مهمترین منابع تولید برق کشور به شمار می روند. عموماً نیروگاه ها را در مناطقی خارج از شهر می سازند؛ همین عامل، نکته مهمی برای انتخاب مواد اولیه برای ساخت نیروگاه است. توربین های بخار یکی از مهمترین بخش های نیروگاه ها به حساب می آید. این توربین ها به صورتی کار می کنند که ابتدا در یک منبع حرارتی آب به بخار تبدیل می شود. پس از آن، بخار ایجاد شده باعث چرخیدن پره های توربین می شود. با توجه به مطالب گفته شده می توان برداشت کرد که حفظ شرایط فشاری، دمایی و محیطی توربین برای داشتن عملکرد مناسب، مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد.

مقاومت به خوردگی، دلیل اصلی انتخاب ورق استیل بگیر

همانطور که متوجه شدید، پره های توربین بخار و محفظه توربین به صورت دائمی با بخار آب در تماس هستند. علاوه بر آن، محیط نیروگاهی نیز به دلیل خروجی فلر و بخار موجود در هوا، عموماً با رطوبت محیط در تماس خواهد بود. اولین نکته ای که در زمان انتخاب ماده اولیه برای طراحی پره های توربین باید به آن توجه کرد، مقاومت به خوردگی است.
ورق استیل بگیر یکی از گریدهای مناسب و مقاوم به خوردگی است که این ویژگی آن را برای ساخت پره های توربین و حتی محفظه آن مناسب می کند. جالب است بدانید که ورق استیل 410 در برابر برخی مواد شیمیایی مثل حاوی اسید استیک ضعیف یا رقیق شده، نپتا، اسید نیتریک و اسید سولفوریک نیز مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. همچنین در آب کلردار نیز نسبت به خوردگی، مقاوم است.

توان مقاومتی و چقرمگی بالا

شرایط توربین های بخار به صورتی است که پره ها به صورت مداوم در حال تنظیم فشار و شرایط درون توربین هستند. با این حال فشار درون توربین، از بیرون بیشتر است. به همین دلیل سازه اصلی توربین باید به صورتی تولید شود که استحکام بالایی داشته باشد. ورق استیل بگیر دارای استحکام و چقرمگی بالا است. علاوه بر آن میزان جذب انرژی خوبی نیز دارد. طی تحقیقات انجام شده حساسیت به نرخ کرنش در فولاد های بگیر بیشتر از فولادهایی است که درصد کربن بیشتری دارند؛ به همین دلیل نرخ کرنش را در ناحیه 0.2 درصد باید مدنظر قرار دهید.

مقاومت به اکسیداسیون

شاید شما هم با اصطلاح خاموشی در نیروگاه ها آشنا باشید. خاموشی، نتیجه ایجاد نقض فنی یا مشکلاتی است که ادامه کار نیروگاه را با اخلال مواجه می کند. به ازای هر ساعت خاموشی نیروگاه، هزینه گزافی به اقتصاد وارد می شود.
یکی از نکاتی که به صورت دائمی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، شرایط اکسیداسیون قطعات و تجهیزات نیروگاه است؛ توربین و پره های آن نیز از این قضیه مستثنا نیستند. جالب است بدانید که ورق استیل بگیر تا دمای 700 درجه سانتی گراد به صورت مداوم و تا دمای 816 درجه سانتی گراد به صورت متناوب، در برابر اکسیداسیون و پوسته پوسته شدن از خود مقاومت نشان می دهد.

قابلیت شکل پذیری و جوشکاری

از دیگر امکاناتی که در سال های اخیر به آن توجه ویژه ای شده، قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری است. برخی از گریدهای استیل ضدزنگ شرایط سختی را برای جوشکاری دارند و امکان شکل پذیری و حالت گیری مطابق با نیاز مصرف کننده را نیز ندارند. مزیت استفاده از ورق استیل بگیر در این است که هم به خوبی جوشکاری می شود و هم قابلیت شکل پذیری خوبی دارد.

 

توربین سازی با ورق استیل

 

قیمت ورق استیل بگیر

از آنجایی که قیمت نیکل، کروم و دیگر موادی که در تولید این آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرد متغیر است، قیمت انواع ورق های استنلس استیل در زمان های مختلف، متفاوت خواهد بود. با این وجود به دلیل اینکه در آلیاژهای آستنیتی از نیکل استفاده نمی شود، تغییر چشمگیری در قیمت ورق استیل بگیر مشاهده نمی شود. درهرحال اگر قصد خرید ورق استیل 410 را دارید، بهتر است آن را از تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید.
در این مقاله به معرفی مختصر ورق استیل بگیر و مزایای استفاده از آن برای ساخت توربین بخار اشاره کردیم. به خاطر داشته باشید شاید قیمت ورق های استیل بگیر به نسبت محصولات اولیه دیگر برای ساخت توربین بخار بیشتر به نظر برسد، اما مزیت های جانبی آن در طولانی مدت، این افزایش قیمت را توجیه خواهد کرد.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب