کاربرد ورق استیل در هواپیما

ورق استیل در صنایع هوانوردی نوین

فهرست موضوعات


مقدمه

هوانوردیِ جهانی، ارتباط میان مردم کشورها، فرهنگ ها و غیره را تسهیل می کند. صنعت هوانوردی فقط به هواپیماها محدود نمی شود، بلکه به طور گسترده موجب تحکیم و تثبیت شرکت های خطوط هوایی، ساخت هواپیما، هواپیماهای نظامی و شرکت های سرمایه گذاریِ پژوهش محور می گردد. صنعت هوانوردی سبب ارتقاء اقتصاد جهانی و تجارت و کسب و کار در سراسر دنیا می شود.

استفاده از ورق استیل در صنعت هوانوردی

هواپیماهای مدرن به لحاظ نوآوری و مهندسی، موثر و کارآمد هستند. اما در طراحی هواپیماها چالش های بسیاری وجود دارد. وسیله حمل هوایی در ارتفاع های زیاد کار می کند و به مقاصد بسیار زیادی در سراسر جهان سفر می نماید. هواپیماها در معرض دماهای مختلف، تغییرات شدید جوی، خوردگی ها، وزن سوخت، وزن بار، آتش سوزی و ضربه و آسیب در شرایط اضطراری و غیره قرار دارند. یک پرواز تجاری حامل صدها مسافر برای حمل در مسافت های زیاد در ارتفاع بالا است. یک مهندس هوانوردی ترکیب شیمیایی مواد و اجزا و قطعات را به گونه ای طراحی می کند که بر چالش های پیش رو در صنعت هوانوردی با این رویکرد که "ایمنی مهمترین و بالاترین اولویت است" فائق آید.
ورق استیل پیشرفته ترین فلز برای طراحی هواپیما است. طراحی هواپیما مستلزم برخی کیفیت ها و خصوصیات ضروری و قدرتمند است که در این آلیاژ بروز می کند. استیل خواص مکانیکی عالی همچون استحکام کششی، مقاومت خوردگی، سختی، جوش پذیری، انبساط حرارتی، داکتیلیتی، مقاومت نسبت به ضربه و غیره دارد.
استحکام استثنایی آن موجب می گردد در کاربردها قابل ملاحظه و و حائز اهمیت گردد. این آلیاژ جهت ساخت قطعات مختلف هواپیما می تواند به طور مطلوب و صحیح تحت جوشکاری و ماشینکاری قرار گیرد. ورق استیل مقاوم به حرارت، آتش و ضربه است. به راحتی می تواند تمیز و پاکیزه شده و دوام خود را حفظ نماید. ورق استیل های دوپلکس به لحاظ استحکام و مقاومت خوردگی، قوی هستند. این نوع ورق استیل مقاومت خوردگی عالی نسبت به شرایط مختلف جوی خورنده ظاهر می سازد. ورق استیل در رابطه با وزن قوی و محکم است که پارامتر مهمی برای مسافران و بار به حساب می آید. ذات و طبیعت سختگیری آن با مقوله ایمنی و دوام و پایداری در دوره عمر مرتبط است.

 

ورق استیل در صنعت هوایی

 

کاربردهای ورق استیل در هواپیماها

مخازن یا باک های سوخت: مخازن سوخت هواپیما در معرض مواد شیمیایی شدیداً خورده اند. ورق استیل آلیاژی است بسیار عالی و مقاوم در برابر خوردگی که از آن در دماهای زیاد محافظت می کند.
بست ها: بست های از جنس استنلس استیل اغلب در طراحی هواپیما به کار می روند و به عنوان اتصال و رابط میان دیگر قطعات عمل می کنند. بست ها در ارابه فرود، بال ها، موتورها و کابین خلبان مورد استفاده قرار می گیرند.
قطعات موتور و اگزوز: قطعات اگزوز و موتور به لحاظ دمای زیاد و خوردگی تحت فشار هستند. استیل در مقابل این چالش مقاومت و همکاری کرده و ایمنی و سلامت قطعات را در درازمدت تضمین می نماید.
ارابه های فرود: هنگام فرود و به زمین نشستن هواپیما، نیروهای اصطکاک و تنش ضربه ای نقش بازی می کنند. استیل استحکام کششی زیادی دارد و می تواند در برابر ضربه مقاوم بوده و آن را تحمل نماید.

گرید های استیل مورد استفاده در صنعت هوانوردی

ورق استیل 304 گریدی آستنیتی است و وسیع ترین کاربردها را دارد. این آلیاژ در رابطه با خواص مکانیکی نظیر جوش پذیری، فرم پذیری و قابلیت ماشینکاری بسیار خاص است و مقاومت خوردگی ایده آلی به دست می دهد.
ورق استیل 321 نیز آلیاژی آستنیتی و تیتانیوم دار است و قادر است دماهای زیاد را تحمل کند.
ورق استیل 316 آلیاژی آستنیتی است و به خاطر مقاومت خوردگی بی نظیرش در شرایط و آب و هوای دریایی مشهور هست.
ورق استیل 410 آلیاژی مارتنزیتی است و استحکام کششی مطلوبی عرضه می دارد و در برابر سایش مقاوم است.
استیل رسوب سختی نیز در طراحی هواپیماها لحاظ شده و مقاومت خوردگی و استحکام ممتازی را فراهم می سازد.

 

ورق استیل در صنعت هوایی

 

نتیجه گیری

فلز مورد استفاده در هواپیما می بایست ایمن و بی خطر، حرفه ای، استوار و ماندگار برای عمر و کارکرد طولانی باشد. ورق استیل در طراحی و ساخت اجزا و قطعات گوناگون هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. استیل در زمینه آفرینش، خلق، ابداع ها و چیزهای نوین در آینده هواپیماها، قلمرو وسیعی دارد. تکنیک ها و شگردهای مهندسی روی زمین ترکیب و مجموعه می شوند و در آسمان به پرواز در می آیند. چشم انداز رشد و توسعه استیل در صنعت هوانوردی رو به بالا و در حال پرواز است. پرواز در آسمان تکنیکی ترین و مهندسی ترین صنعت به شمار می رود.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب