موتور هوایی ساخته شده از ورق استیل 321

ساخت موتور هوایی با استفاده از ورق استیل ۳۲۱

فهرست موضوعات

 

مقدمه

ورق استیل ۳۲۱ یکی از بهترین انواع استیل بوده که به دلیل فرمولاسیون خاص به‌کاررفته در تولید این ورق‌ها می‌توان از آن در بخش‌های مهمی همچون ساخت موتورهای هوایی بهره برد.
این نوع گرید از نوع استیل ضدزنگ و ضدسایش بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. این نوع ورق از نوع آستنیتی بوده و شباهت زیادی با ورق‌های استیل نگیر دارد.
وجود تیتانیوم در ترکیبات این نوع استیل، سبب شده مقاومت بین‌دانه‌ای در این فلز بسیار بالاتر باشد.
محدوده دمایی این نوع ورق برای جوشکاری بین ۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتیگراد بوده و در این محدوده دمایی می‌تواند مقاومت خوبی را از خود نشان دهد. به‌طورکلی مهم‌ترین مزایای این نوع استیل به شرح زیر هستند:
مقاومت بالا در برابر خوردگی
مقاومت در برابر حرارت
قابلیت جوشکاری به روش‌های مختلف و...

 

ورق استیل در موتورهوایی

 

ترکیبات استیل ۳۲۱

هرکدام از ورق‌های استیل دارای ترکیبات و فرمولاسیون خاصی هستند. این تفاوت در ترکیبات ورق‌های استیل سبب می‌شود، هر کدام از آنها برای کاربردهای مختلفی مناسب باشند.
ورق‌های ۳۲۱ استیل از ترکیب ۹ تا ۱۲ درصد نیکل و ۱۷ تا ۱۹ درصد کروم با آهن به دست می‌آیند. میزان و درصد نیکل و کروم به‌کاررفته در ترکیبات این نوع استیل سبب شده تا میزان مقاومت در برابر خوردگی در این نوع استیل بسیار بالاتر باشد.
معمولاً ورق‌های استیل ۳۲۱ در استانداردهای مشخصی تولید و روانه بازار می‌شوند. این استانداردها شامل: AMS5510 و ASTM A240
ورق‌های ۳۲۱ را می‌توان در اشکال مختلف تولید کرد همچنین این نوع استیل برای جوشکاری بسیار مناسب است. در تولید ورق‌های نوع ۳۲۱ می‌توان انواع فرایندهای شکل‌دهی مانند: کشش، نورد، فرج و...را بر روی آن اعمال کرد و ورق را در مدل و شکل‌های متنوع تولید کرد.
معمولاً ورق‌های ۳۲۱ استیل را نمی‌توان با فرایندهای گرمادهی سخت کرد، این نوع ورق در طی عمل آنیل کردن تا میزان ۱۱۲۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود و به‌سرعت در آب کوئینچ می‌شود. اگر ورق‌های استیل از ضخامت کمی برخوردار باشند به‌راحتی می‌توان آنها را در هوای آزاد نیز خنک ساخت.

کاربردهای مهم استیل ۳۲۱

این نوع استیل در مقایسه با سایر انواع آن دارای مقاومت بالایی بوده و مزیت‌های مهمی نظیر ویژگی‌های مکانیکی بسیار مناسب، مقاومت در برابر خزش و تنش بالا و همچنین مقاومت عالی در خوردگی مرزدانه‌ای را داراست.
از این نوع استیل در بخش‌های مختلف صنعتی استفاده می‌کنند. استفاده گسترده از استیل ضدزنگ به این دلیل است که این نوع استیل مقاومت بسیار بالایی در محیط‌های خشن صنعتی و شیمیایی دارد.
از استیل ۳۲۱ در بخش‌های مختلف در صنعت هوا و فضا نیز استفاده می‌شود. ویژگی‌های منحصربه‌فرد استیل ضدزنگ سبب شده تا این نوع فلز به گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در بخش‌های مختلف موتور جت، رینگ کلکتور، منیفولد موتور و همچنین پیستون تبدیل شود.
وزن سبک در کنار سایر ویژگی‌های خاص این فلز می‌تواند از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از استیل ۳۲۱ در صنعت هوافضا باشد استفاده از این نوع ورق ضدزنگ در موارد دیگری همچون:
استفاده در بدنه دیگ‌های بخار
استفاده در انواع پردازش‌های شیمیایی
اتصالات انبساط
استفاده در پردازش صنایع غذایی
ذخیره‌سازی مواد و...نیز رواج دارد.

استفاده از استیل ۳۲۱ در هواپیما

مهم‌ترین کاربری این نوع استیل در هواپیما و بخش‌هایی نظیر: رینگ‌های کلکتور هواپیما، پوشش بویلرها، اتاقک گرم‌کن، استفاده در لوله‌های هوای کاربراتور، مانی فولدهای دود، انواع اتصالات انبساطی، دیواره میان موتور هواپیما و اتاق حرارت گیر، کولینگ‌های انعطاف‌پذیر، قطعات کوره، لوله غلاف، المنت گرم‌کن، پیچ‌ومهره‌های قفلی دما است.
همچنین از ورق‌های ۳۲۱ در موارد دیگری مانند: منیفولد اگزوز هواپیما، اتصالات دما بالا، قطعات کوره، مبدل‌ها، لوله‌های مشعل و دودکش‌ها و تجهیزات دما بالای صنایع معدنی نیز استفاده‌های فراوان می‌شود.

خصوصیت‌های ورق‌های استیل ۳۲۱

این نوع از ورق‌های استیل دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که سبب شده این دسته از ورق های استیل به گزینه بسیار مناسبی برای انواع مصارف زیر مناسب باشد.
استفاده در صنایع ریخته‌گری
ساخت انواع قطعات هواپیما
استفاده در پالایشگاه‌ها
صنایع غذایی و بسته‌بندی
لوازم‌خانگی و...
ورق‌های استیل مدل ۳۲۱ دارای خصوصیات ویژه‌ای هستند که آنها را از دیگر ورق‌ها متمایز می‌کند. از مهم‌ترین این خصوصیات عبارت‌اند از:
ورق‌های ۳۲۱ از نوع آستنیتی بوده که تثبیت نهایی آنها با استفاده از تیتانیوم و یا نیوبیوم صورت می‌گیرد.
در این ورق‌ها به دلیل وجود تیتانیوم از تشکیل کاربید از دمای ۴۲۷ تا ۸۱۶ جلوگیری به عمل می‌آید.
این فلز می‌تواند دماهای تا میزان ۸۷۰ درجه را به‌راحتی تحمل کند.
پس از عملیات گرمادهی، این فلز در برابر خوردگی میان دمایی مقاوم می‌شود و دیگر واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.
این ورق برای مصارف و کاربردهای تا ۹۰۰ درجه بسیار مناسب است.
مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسته‌پوسته شدن دارد.
به‌راحتی به اشکال مختلف درمی‌آید و به‌راحتی جوش داده می‌شود.
در دماهای بسیار پایین می‌تواند مقاومت خوبی را از خود نشان دهد.

 

ورق استیل در موتورهوایی

 

قیمت ورق استیل ۳۲۱

ورق‌های ۳۲۱ در ایران تولید نشده و به‌صورت واردات از کشورهای دیگر، نیاز بازار تأمین می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که با کم‌وزیاد شدن قیمت ارز، قیمت ورق استیل ۳۲۱ نیز با نوساناتی روبه‌رو باشد.
همچنین نوع ورق و کشور سازنده آن نیز در قیمت نهایی آن تأثیر خواهد داشت. ورق‌های استیل در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام دارای وزن مشخصی هستند. ضخامت و وزن ورق‌های ۳۲۱ نیز در میزان قیمت آن مؤثر است.

کلام آخر

ورق استیل ۳۲۱ یکی از بهترین نوع در میان انواع ورق‌های استیل به شمار می‌رود که به دلیل مقاومت بسیار بالا در مقابل خوردگی و همچنین سبکی و انعطاف‌پذیری بالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع هوافضا و ساخت قطعات هواپیما است.
این نوع ورق استیل به دلیل فرمولاسیون خاص خود می‌تواند در بخش‌های مختلفی از صنایع مورداستفاده قرار بگیرد.
استفاده از ورق استیل نوع ۳۲۱ در ساخت قطعات هواپیما از سالیان دور و در ابتدای کشف این ماده مؤثر رواج پیدا کرد و تا کنون نیز ادامه دارد و از همان زمان، بسیاری از افراد پی به خواص ویژه و منحصربه‌فرد این محصول مفید برده بودند.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب