ویژگی و خصوصیات ورق استیل 409

ورق استیل 409 و نوع کم کربن آن

فهرست موضوعات

 

مقدمه

ورق استیل 409/409L آلیاژی است که اساساً برای صنعت اگزوز خودرو طراحی شده است، اگرچه به طور مطلوب و موفقیت آمیز در بخش های صنایع دیگر نیز مورد استفاده بوده است. این متریال خواص ذیل را توأماً دارا است:
* مقاومت مطلوب دربرابر خوردگی های ناشی از دمای زیاد
* استحکام متوسط و نسبی
* شکل پذیری خوب
* قیمت فراگیر و متعادل
ورق استیل 409L در دماهای زیاد مقاومت زیادی دارد، این دماها معمولاً در موتورها و سیستم اگزوزها وجود دارد. بدین وسیله ضخامت سیستم اگزوز کاهش یافته و نتیجتاً از آلاینده های اگزوز کاسته می گردد. قیمت ارزان، انعطاف پذیری خوب، تسلیم یا کرنش زیاد، تعویض و جایگزینی آسان، و سازگاری با محیط زیست از ویژگی های محصولات جدید این آلیاژ است.
ورق استیل 409 آلیاژی فریتی و قوام یافته (تثبیت شده) با عنصر تیتانیوم است. گرچه این آلیاژ به عنوان یک ورق استیل کروم دار همه کاره و همه منظوره قلمداد می شود لیکن کاربرد اولیه و اصلی آن در سیستم اگزوز خودروها است. کاربردهای آن عبارتند از مواردی که در آنها ظاهر و نما در درجه دوم اهمیت نسبت به خواص مکانیکی و مقاومت خوردگی و مواردی که قدری جوشکاری لازم است، قرار دارد.

 

ورق استیل 409

 

آلیاژ 409 استیلی است فریتی که ترکیب مطلوبی از مقاومت حرارتی و مقاومت خوردگی را توأماً دارا می باشد. تیتانیوم (موجود در آن) موجب قوام و تثبیت محتوای کم نیکل، به منظور برخورداری از یک فلز به صرفه و اقتصادی مقاوم به خوردگی و مقاوم به اکسید شدن، می شود.
گونه های تثبیت شده تر در حد اعلای آلیاژ 409 در مواردی که این آلیاژ در حاشیه قرار گرفته، مفید می باشند، گریدهای 40910 S، 40920 S و 40930 S با تیتانیوم، یا نیوبیوم یا هر دو با هم تثبیت و پایدار شده اند. در صداگیری های اگزوز، مبدل های کاتالیستی، لوله های اگزوز، تجهیزات مزارع، مهارهای (بند و بست ها) و آویزهای ساختمان سازی، بدنه های ترانسفورماتورها، صفحات آج دار و کانتینرهای دریایی مورد استفاده اند. خواص مغناطیسی: ورق استیل 409 نورد تخت شده، مغناطیسی (بگیر) است و با گرم کاری، سخت نمی شود. لیکن در عین حال با سرد کاری تا حدی می تواند سخت گردد. گونه 409 از داکتیلیتی عالی ای برخوردار و جهت استفاده در موارد کاربرد کششی عمیق مطلوب است. این آلیاژ همچنین به راحتی شکل می پذیرد.

مقاومت خوردگی ورق استیل 409

گرید 409 در برابر خوردگی های ناشی از هوای آزاد و گازهای اگزوز مقاومت می کند. یک زنگ خفیفی بر روی سطح آلیاژ در اغلب محیط های جوی تشکیل خواهد شد؛ این زنگ، خوردگی بیشتر را به تأخیر می اندازد لیکن سطح آلیاژ را برای استفاده در کاربردهای تزیینی ناخوشایند می سازد. مقاومت خوردگی آن تقریباً مشابه با مقاومت خوردگی آلیاژ 12CR3 و گریدهای مارتنزیتی حاوی 12% کروم مانند 410 و کمتر از گرید 430 حاوی 17% کروم می باشد.

مقاومت حرارتی ورق استیل 409

معمولاً آلیاژ 409 در دسته آلیاژهای مقاوم به پوسته پوسته شدن در محیط های کارکردی متوسط تا دمای حداکثر ℃ 650 و در شرایط کاری مداوم، حداکثر تا دمای ℃ 650 قرار دارد، لیکن این دماها بستگی به شرایط و محیط کارکردی دقیق دارد.

عملیات حرارتی ورق استیل 409

آنیلینگ: حرارت بین ℃ 790 تا ℃ 900 و سپس سردسازی با هوا. این گرید با اجرای عملیات گرمایی یا گرم کاری نمی تواند سخت شود.

 

ورق استیل بگیر

 

جوشکاری ورق استیل 409

به راحتی جوشکاری می شود لیکن انجام پیش حرارت دهی یا پیش گرم کنی در دمای ℃ 150 تا ℃  260 توصیه شده است. از گرید 409 یا گرید 430 می توان به جای الکترود یا مفتول های پرکننده جوش (فیلر) استفاده نمود اما 6-1554 AS کیفیت جوشکاری 409 را با استفاده از الکترودهای مفتول های گرید 309 افزایش می دهد. استفاده از این فیلرهای آستنیتی نتیجه اش یک جوش نرم تر و داکتیل تر است. اجرای آنیلینگ (یا تابکاری) پس از جوشکاری با حرارت ℃ 760 تا ℃ 815 داکتیلیتی جوش را ارتقاء می بخشد.
هنگام جوشکاری روی قطعات نازک، به آنیلینگ پس از جوش نیازی نیست. لوله اگزوز خودرو معمولاً بدون فیلر یا مفتول جوش به صورت خودزاد جوش داده می شود. تمام مراحل عملیات جوشکاری می بایست با کمترین حرارت وارده انجام شود تا بدین وسیله اثرات رشد دانه کاهش یابد.

کاربردهای ورق استیل 409

کاربردهای معمول و رایج عبارتنداز:
•    سیستم های اگزوز خودروها
•    مبدل های کاتالیستی
•    صداگیرها (در اگزوز)
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب