استفاده از پلیت و ورق استیل در صنایع مختلف

کاربردهای پلیت و ورق استیل

فهرست موضوعات

 

مقدمه

تفاوت میان ورق و پلیت استیل همان ضخامتی است که فلز با آن نورد شده است. ضخامت یا گیج پلیت استیل معمولاً بیشتر از 6 میلیمتر است حال آنکه ضخامت ورق استیل کمتر از 6 میلیمتر می باشد. اما به هر حال از فویل ضخیم تر است. با یک حساب سرانگشتی، هرچه فلز نازک تر باشد عدد یا شماره گیج آن بزرگتر خواهد بود.
هر دوی این استیل ها می توانند با پوشش کدر یا خشدار تولید شوند با یک روکش محافظ در یک رو. به جهت ظاهر زیباتر و دکوارتیوتر می توان آنها را با دستگاه دوار نیز پولیش نمود.
سه نوع از پرکاربردترین گریدهای استنلس استیل  عبارتند از 304، 316 و 410. ورق استیل 304 پرکاربردترین گرید برای تولید پلیت و ورق می باشد، زیرا ارزان تر، فوق العاده تطبیق پذیر و چندکاره بوده و در عین دوام و طول عمر زیاد، مقاومت خوردگی و مطلوبی نیز دارد. در محیط های دریایی و ساحلی (نزدیک به دریا)، اغلب ورق استیل 316 مورد توجه و علاقه قرار دارد، به خاطر مقاومت خوردگی فوق العاده آن.

 

ورق استیل

 

کاربردهای پلیت استیل 

پلیت استیل که به نام مصنوعات نورد گرم نیز نامیده می شوند، در مواردی به کار می روند که دوام و طول عمر و استحکام مهمترین عوامل موردنظر می باشند. صفحه استیل سوپر دوپلکس، جوشکاری را به حداقل و یکپارچگی سازه ای را به حداکثر می رساند که همین امر موجب می گردد نیاز به ساپورت و نگهداره سازه ای و فونداسیون ها در ساختمان سازی کاهش یابد که کلاً هزینه های ساخت بنا پایین خواهد آمد.
به منظور ایجاد دوام و استحکام لازم جهت گذراندن آزمون های مربوط در صنعت اتومبیل سازی از پلیت استیل به طور گسترده استفاده می شود. به علاوه این پلیت ها در صنایع هوانوردی و حمل و نقل نیز کاربرد دارند. بخش های سازه ای کشتی ها، خودروهای نظامی، راه آهن و کامیون ها را این پلیت ها تشکیل می دهند.
پلیت استنلس استیل به لحاظ ویژگی های مقاومت خوردگی و نگهداری آسان و کم هزینه اش در صنایع داروسازی و تأسیسات شیمیایی و پتروشیمی، همچنین در ساخت تانکرهای حمل سوخت و حمل موادشیمایی، اولویتی مطلوب و مورد علاقه محسوب می شود.

 

پلیت استیل

 

کاربردهای ورق استیل

همانند پلیت، ورق استیل نیز دارای استحکام کششی بالا، دوام زیاد و پرداخت کاری استثنایی است. بنابراین استنلس استیل برای خطوط تولید و انبارش مواد غذایی ایده آل است زیرا بر طعم مواد غذایی تأثیر نمی گذارد و مقاومت خوردگی آن، هنگام تماس با مواد غذایی اسیدی، عامل بسیاری حائز اهمیت است. استیل به راحتی تمیز می شود که همین امر سبب دور نگهداشتن میکروب ها است، از این رو استریل بودن هر محیطی ازجمله محیط های صنایع داروسازی حفظ می گردد.
ورق استیل که عموماً به نام محصولات نورد سرد یا سرد نورد نامیده می شوند، می توانند جهت ساخت وسایل پخت و پز و آشپزخانه نظیر گریل ها، سینک ها، دیگ ها و قابلمه ها و اجاق ها قالب گیری و شکل داده شوند. ورق استنلس استیل به لحاظ پرداخت کاری اش آلیاژ محبوب و مورد توجه جهت ساخت یخچال، فریزر، ماشین ظرفشویی و بالای پیشخوان به شمار می رود.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب