ورق استیل در صنایع مختلف

کاربرد های ورق استیل

فهرست موضوعات

 

مقدمه

ورق استیل بنابر "تطبیق پذیری"، "قیمت نسبتاً پایین"، "سهولت ساخت"، "جاذبه زیبایی شناختی"، و "قابلیت بازیافت" آن به طور فوق العاده گسترده و متنوع مورد مصرف قرار می گیرد. استنلس استیل تأثیر عظیمی بر زندگی روزمره داشته و در طیف وسیعی از صنایع گوناگون مورد استفاده واقع می شود. فهرست کاربردهای فولادهای زنگ نزن تقریباً نامحدود است اما برخی از زمینه های اصلی کارکردی آن عبارتست از:

تهیه غذا

بنابر قابلیت اش در زمینه مقاومت خوردگی و سهولت نگهداری آن، ورق استیل به طور بسیار رایج هم در محیط ها و کارخانه های تهیه و فرآوری غذا به صورت تجاری و هم به صورت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. در آشپزخانه منزلتان ممکن است استیل را در سینک ظرفشویی، اجاق، کارد و چنگال، یا سایبان، چنانچه محیط احیاناً تجاری باشد، بیابید و همچنین به عنوان میزهای کار، آب چکان ها و بویلرها مورد استفاده قرار دهید. گریدهای مختلف این آلیاژ برای موارد کاربردی مختلف استفاده می شود البته بسته به نیاز مصرف کنندگان به مقدار و حد مقاومت خوردگی. برای مثال آلیاژ 304 برای ساخت کارد و چنگال و کارخانه ها و تجهیزات فرآوری موادغذایی بسیار رایج است زیرا در این موارد مقاومت خوردگی امری لازم و مورد احتیاج است حال آنکه برای هود های آشپزخانه تان و جاهایی که آلیاژ تماس مستقیم با غذا ندارد، این مکان وجود دارد که از ورق استیل 430 استفاده کنید.

 

کاربرد ورق استیل

 

مبلمان شهری

ورق استیل به خاطر مقاومتش در برابر سایش و جذابیت و زیبایی اش، به طور عمومی و متداول در مبلمان شهری مثل تیرهای برق و تلفن و غیره، و نرده یا به عنوان علائم منصوبه مورد استفاده قرار می گیرد. برای این مقاصد معمولاً ورق استیل 304 به کار می رود. اگرچه در محیط های خشن تر مثل مناطق نزدیک به دریا، ورق استیل 316 ممکن است مناسب تر باشد.

تجهیزات بهداشتی

در سرویس های بهداشتی عمومی، نیاز به مقاومت در برابر سایش، و مقاومت خوردگی متریال های مورد استفاده، امری حیاتی و حائز اهمیت است. از آنجا که گریدهای مختلف استیل، قیمت ها و همچنین ویژگی های خوردگی شان هم متفاوت است. از این فلز جهت ساخت وسایلی چون "خشک کن دست"، "دستگاه پخش مایع صابون"، "نگهدارنده دستمال کاغذی" بسیار مناسب است.

خودروسازی

اگرچه آلومینیم و فولاد در بخش اعظم صنعت خودرو ارتقای نقش می کند اما به هر حال فولاد ضد زنگ، درصد عظیمی از فلز به کار رفته در این صنعت محسوب می گردد. این آلیاژ در سیستم اگزوز و صفحات آستانه در بسیاری از خودروها و بالاخص در ساخت تانکرها و مخازن جاده ای و کامیون های حمل زباله و مواد بازیافتی به کار می رود.

صنایع عمومی

این آلیاژ به لحاظ اینکه نسبتاً آسان جوشکاری می شود، ویژگی ها و خواص ساختاری مطلوبی دارد و هزینه نگهداری آن پایین است لذا مخازن تحت فشار معمولاً از فولاد زنگ نزن ساخته می شود و با افزودن مزیت مقاومت دربرابر خوردگی به آن، در صنایع تولید و فرآوری غذایی و صنعت آبجوسازی نیز این فلز به طور گسترده مورد استفاده واقع می شود.

کارخانه های تولید انرژی یا نیروگاه ها

اغلب کارخانه های برق، نیازمند به فلزات بادوام و مقاوم به خوردگی اند. ورق استیل به لحاظ برخورداری از خاصیت مقاومت خوردگی، به طور وسیع در انواع گوناگون نیروگاه های برق به کار می رود.
در صنایع برق هسته ای، این آلیاژ خصوصاً نوع کبالت پایین، اغلب در مهار کردن تشعشع (محفظه مهار تشعشع) و تولید انرژی برق به کار می رود. توربین های گازی، بخاری و تأسیسات آب نیز از استیل ساخته شده اند. در اینگونه صنایع بدین علت کاربرد این آلیاژ ترجیح داده می شود که کیفیت آن از نظر مقاومت خوردگی و مقاومت دربرابر حرارت، بسیار مطلوب است.

 

کاربرد ورق استیل

 

صنایع کاغذ و خمیر کاغذ

در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ به منظور پیشگیری از آلودگی آهن در محصولاتشان و همین طور برای جلوگیری از خوردگی تجهیزات و دستگاه هایشان، ورق استیل را در کاربردهایشان ترجیح می دهند.

صنایع شیمیایی، فرآوری نفت و گاز

ورق استیل به خاطر خصوصیات اش، به عنوان یکی از پرمصرف ترین و پرتقاضاترین متریال ها در این صنایع کاربرد های وسیعی دارد ازجمله مخازن، لوله ها، شیرآلات و غیره. نفت کش های جاده ای با مخازن استنلس استیل در تمام راه و جاده ها در حال حمل محصولات و مواد مختلف دیده می شود.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب