ريزش نگران كننده قيمت طلا

ريزش نگران كننده قيمت طلا

قيمت جهاني طلا تا 1878 دلار در هر اونس كاهش يافته و سقوط به كانال 1700 دلاري طلا خيلي از سرمايه گذاران اين بازار را نگران كرده است. خصوصاً كه سقوط سنگين در بازار جهاني طلا پيش از اين نيز اتفاق افتاده بود.
پيش از اين بازار جهاني طلا سقوط سنگيني را در كارنامه خود داشته و همين خاطره تلخ باعث نگراني خيلي از سرمايه گذاران اين بازار شده است.
اونس طلا در روز تعطيل بازار داخلي، مرز هزار و 800 دلاري را از دست داد. سكه بازان در همان معاملات پشت خطي به اين اتفاق واكنش نشان دادند و فروش هاي سكه خود را بالا بردند؛ خصوصاً كه طلا مدت هاست چشم انداز اميدواركننده اي از خود بروز نداده است. طلا در بازارهاي جهاني در سه هفته گذشته و پس از انتشار اخبار آزمايش هاي موفقيت واكسن هاي كرونا روزگار خوشي سپري نمي كند.
در ادامه روند نزولي طلا، روز گذشته اين فلز ارزشمند حتي نتواست سنگر 1800 دلاري را نيز حفظ كند تا در نهايت به كانال 1700 دلاري نزول كند. با افزايش اميدواري ها به واكسن كرونا و بهبود چشم انداز اقتصادي ميل به ريسك پذيري در ميان سرمايه گذاران افزايش پيدا كرده و اين موضوع سبب شده است تا طلا در سه هفته اخير بيش از 9 درصد سقوط كند.
روز گذشته درحالي كه تا ميانه روز طلا توانسته بود قيمت خود را در بالاي مرز 1800 دلاري حفظ كند، ناگهان قيمت فلز زرد با افت 1.6 درصدي به حوالي قيمت 1780 دلاري نزول كرد. فقدان عوامل حمايتي طلا و استحكام چشم انداز مثبت براي واكسن و همچنين تمايل بيشتر سرمايه گذاران به ريسك پذيري سبب شده است تا طلا در سه هفته گذشته بيش از 9 درصد از ارزش خود را از دست بدهد.
در بازار جهاني فلزات گرانبها افت قيمت طلا همچنان بي توجه به پايداري زيان هاي اقتصادي شيوع كرونا و تاثيرات دامنه دار آن بر كسب و كارهاي مختلف ادامه دارد. مهم ترين و سنتي ترين سنجه ريسك در اقتصاد جهاني طي روزهاي اخير در حالي به سقوط دامنه دار خود ادامه داده كه انتظار نمي رود دلگرمي به پيدايش واكسن كرونا به صورت گسترده حداقل تا نيمه دوم سال آتي ميلادي نمودي عملي داشته باشد. دقيقاً نيز به همين دليل است كه همزمان با افت قيمت طلا در دو ماه گذشته بسياري براي بازگشت قيمت ها به سطوح قبلي ابراز اميدواري مي كنند و بسياري از بانك هاي سرمايه گذاري در هفته هاي اخير چشم انداز خود از قيمت اين فلز زرد رنگ را افزايشي نگه داشته اند. قيمت هر اونس طلا در ساعت 19 روز جمعه 1785 دلار بود كه نسبت به روز قبل از آن كاهش 25 دلاري را نشان مي دهد.

سرايت ارزاني به بازار داخلي؟

در بازار داخلي طلا به دو عامل قيمت جهاني طلا و قيمت داخلي دلار بستگي قابل توجهي دارد. هرچند به واسطه سقوط قيمت جهاني طلا، قيمت داخلي طلا به شدت تحت فشار براي كاهش قيمت است، اما به واسطه افزايش نا اطميناني سياسي ناشي از اتفاق عصر روز جمعه شايد قيمت طلا داخلي به مانند چند روز قبل روند نزولي قوي نداشته باشد.
در هفته گذشته قيمت سكه تمام به كانال 10 ميليون تومان و قيمت طلا هم در آستانه ريزش به زير يك ميليون تومان قرار گرفت.
در پايان هفته گذشته، قيمت سكه تمام طرح قديم 10 ميليون و 498 هزار تومان و قيمت سكه تمام طرح جديد 10 ميليون و 899 هزار تومان در بازار طلا و سكه قيمت داشت كه قيمت انواع سكه نسبت به روز قبل از آن كاهش يافته بود.
در بازار طلا هم هر گرم طلاي 18 عيار، يك ميليون و 46 هزار و 100 تومان قيمت داشت.
در همين مورد ابراهيم محمدولي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران مي گويد: ممكن است با كاهش قيمت دلار هفته آينده قيمت طلا به كمتر از يك ميليون تومان برسد. همچنين با رفع محدوديت هاي كرونايي قيمت طلا بعد از تعطيلات مجدد نوسان اندكي دارد.
با اين حال پس از ترور عصر روز جمعه و افزايش نااطميناني هاي سياسي تداوم روند نزولي هفته گذشته قيمت طلا حداقل در روزهاي ابتدايي هفته جاري كمي بعيد به نظر مي رسد اما در دوره ميان مدت احتمالاً طلا نتواند به قيمت هاي قبلي خود بازگردد و يك روند صعودي قوي را در پيش بگيرد.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب