در خطر بودن تاتا استیل

در خطر بودن تاتا استیل

آنهایی که با دنیای فولاد سروکار دارند حتما تاتا  استیل را می شناسند، غول هندی که در سال ۱۹۰۷ تاسیس  شده و نقش مهمی در تامین فولاد جهان دارد. مدیرعامل این شرکت به تازگی در مصاحبه ای، از وضعیت تاتا استیل گفته است.
سایت لایو مینت مصاحبه ای با تی.وی. نارندران، مدیر اجرایی و مدیرعامل شرکت تاتا استیل داشته است. این غول هندی، روز جمعه ضمن اعلام عملکرد قدرتمند خود در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۰، از مذاکره با اس اس آب، گروه فولاد سوئدی برای فروش فولادسازی ای مایدن (این شرکت در حقیقت یک شرکت هلندی است که گروه تاتا آن را در سال ۲۰۰۷ خریداری کرده بود) خبر داده است و این مساله سرمایه گذاران هلندی را هم غافلگیر کرده است.
درواقع، سرمایه گذاران بی صبرانه در انتظار راهکاری برای تاسیسات فولاد پورت تالبوت در بریتانیا هستند؛ چراکه مکرراً زیان در عملکرد را گزارش کرده است. حالا مدیرعامل این شرکت، از راهکارهایی برای این کسب وکار اروپایی می گوید.
یکی از پرسش ها از مدیرعامل تاتا استیل این است که استراتژی اروپایی این شرکت چه خواهد بود، به ویژه در شرایط پسابرگزیت، مذاکرات با دولت بریتانیا به چه صورت است؟ نارندران می گوید شرکت تاتا استیل سعی دارد در استراتژی اروپایی خود، با فروش دارایی اش در هلند، به بدهی هایش رسیدگی و فرصتی برای تمرکز بیشتر بر فناوری و تولید در اروپا فراهم کند. به گفته این مدیرعامل، ردپای این شرکت در بریتانیا، طی سال های گذشته از ۱۰ میلیون تن در سال به ۳ میلیون تن در سال رسیده است.
او از پورت تالبوت که یکی از تولیدکنندگان فولاد در بریتانیاست به عنوان یکی از بهترین دارایی های فولادیِ این کشور یادکرده است که به رغم همه خوبی هایش، چالش های خودش را دارد. این چالش ها هم ساختاری و هم عملکردی هستند. او از هزینه بالای انرژی در بریتانیا به عنوان یکی از چالش های این شرکت یاد کرده است. در همین راستا هم مذاکراتی با دولت بریتانیا صورت گرفته که به نتیجه نهایی نزدیک است.
 او می گوید: ما معتقدیم به عنوان سهامدار، طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته قدم های بسیاری برداشته ایم. ما درگذشته به دولت مراجعه نمی کردیم؛ اما حالا به مرحله ای رسیده ایم که بدون حمایت دولتی، چشم انداز درازمدتِ تاسیسات به خطر می افتد.
از نگاه او، پورت تالبوت نقش مهمی در اکوسیستم تولید در بریتانیا دارد. این فولادسازی، حجم زیادی از فولاد موردنیاز خودروها، ساختمان ها و بسته بندی های صنعتی در بریتانیا را تامین می کند.
 مهم ترین اقدام تاتا استیل این است که مجموعه تاتا استیل اروپای امروز را به دو بخش تاتا استیل بریتانیا و تاتا استیل هلند تبدیل خواهد کرد. مدیرعامل این شرکت معتقد است این اقدام به اولویت بندی برای حمایت های دولتی در هرکدام از شرکت ها، کمک می کند؛ چراکه می توانند امکانات دو شرکت برای میزان درگیریِ هر یک از دولت ها را بررسی کنند. نارندران گفته است در مورد پورت تالبوت، همه گزینه ها برای تاتا استیل روی میز است حتی رها کردن آن، اما اولویت شرکت، مذاکره با دولت است.
مدیرعامل تاتا استیل در مورد تولید فولاد در هند هم گفته است: امسال، بازیگران بزرگ هندی در عرصه فولاد، بازار صادرات را در اختیار داشتند. تولیدکنندگان کوچک، بیشتر نقش تامین کننده محلی را دارند.
به گفته او، در تاتا استیل، ۵۰ درصد از فولاد تولیدی در ۳ ماه نخست، صادرشده است؛ این رقم در ۳ ماه دوم به ۲۵ درصد رسیده و احتمالا در ۳ ماه سوم هم بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب