طراحي و توليد آلیاژ ويژه ساخت بدنه بويلر

طراحي و توليد آلیاژ ويژه ساخت بدنه بويلر

عليرضا مولوي‌زاده رئيس تروپروسس فولاد مباركه از طراحي و توليد گريد 19Mn6 به ضخامت 10 و عرض 1800 میلیمتر ويژه ساخت بدنه بويلر خبر داد و توليد اين گريد جديد را اقدامي در جهت بومي‌سازي و قطع واردات و توسعۀ سبد محصولات فولاد مباركه برشمرد.
وي در ادامه  خاطرنشان كرد:  مديريت متالورژي و روش‌هاي توليد بنا به درخواست مشتريان شركت، طراحي و توليد گريد 19Mn6 را  طبق استاندارد مربوطه DIN 17155 در دستور كار خود قرار داده بود.
رئيس تروپروسس فولاد مباركه در ادامه گفت: گريد مذكور عمدتاً در ساخت بويلرها و مخازن تحت فشار كاربرد دارد و از دستۀ فولادهاي مقاوم به خزش است.
در همين خصوص، صادق رحيمي، كارشناس واحد متالورژي و روش‌هاي توليد فولاد مباركه نيز در گفت و گویی اظهار داشت: بنا بر استانداردهاي مربوطه، گريد  فولادي  يادشده  نياز به  حداقل استحكام تسليم  355 مگا پاسكال و حداقل استحكام  كششي 510 مگا پاسكال در دماي محيط دارد. همچنين از ويژگي‌هاي خاص اين گريد، الزام به برخورداري از حداقلي از استحكام تسليم و كششي در دماهاي بالاتر از 200 و حداكثر 550 درجۀ سانتي‌گراد است.
كارشناس واحد متالورژي و روش‌هاي توليد فولاد مباركه در ادامه با اشاره به اين نكته كه گريد 19Mn6 پيش از اين از طريق واردات تأمين مي‌شد افزود: پس از تعيين آناليز مناسب، ساير پارامترهاي توليدي، همچون دماهاي نورد و الگوي خنك‌كاري ورق، براي دستيابي به خواص مكانيكي موردنظر استاندارد DIN 17155 نيز تعيين گرديد.
وي  در ادامه خاطرنشان كرد: گريد مذكور، با آناليز و پارامترهاي خاص طراحي شد و در ابعاد مورد درخواست مشتري (ضخامت 10 و عرض 1800 میلیمتر) توليد گرديد. همچنين براي اولين مرتبه در فولاد مباركه با هماهنگي آزمايشگاه محصول  جهت انجام تست كشش در دماي 450 درجۀ سانتي‌گراد ، تجهيزات موردنياز بر روي دستگاه كشش، نصب و تست شد.
صادق رحيمي، كارشناس واحد متالورژي و روش‌هاي توليد فولاد مباركه  همچنين گفت:  كليۀ كلاف‌هاي توليدشده براي اولين بار در فولاد مباركه در دماي 450 درجۀ سانتي‌گراد، مطابق با استانداردهاي مربوطه تحت تست كشش گرم  قرار گرفته‌اند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: محصول توليدي پس از اخذ تأييديۀ آزمايشگاه محصول، در خط توليد مشتري نيز مورداستفاده قرار گرفته و درنهايت  تأييد و رضايت مشتري دريافت‌كنندۀ محصول را نيز در برداشته است.
رحيمي در پايان از همكاري مديريت و كارشناسان دفاتر فني توليد نواحي فولادسازي و نورد گرم، واحد برنامه‌ريزي و كنترل توليد، آزمايشگاه محصول، واحد فروش و  نيز مديريت و همكاران واحد متالورژي و روش‌هاي توليد قدرداني نمود.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب