مرزهاي رواني شكننده بازار فولاد

مرزهاي رواني شكننده بازار فولاد

بهاي پايه شمش و مقاطع فولادي در بازار فيزيكي بورس كالا كاهش پيدا كرده در حالي كه بهاي جهاني اين محصولات در بازارهاي دنيا در مسير افزايشي قرار دارد.
در شرايطي كه قيمت پايه شمش در معاملات ديروز نسبت به عرضه هفته قبل كاهش ۵۰۰ توماني داشت، اما همچنان تقاضا در اين بازار محدود بود و خريداران شمش فولاد تقاضاي بسيار كمتري نسبت به عرضه و حتي كمتر از تقاضاهاي قبلي خود در بازار به ثبت رساندند. براي معاملات امروز مقاطع فولادي در بورس كالا نيز نرخ پايه كاهش يافته است كه نكته قابل‌توجهي به‌شمار مي‌رود، با اين وجود برخي فعالان بازار بر اين باورند كه تقاضا براي مقاطع فولادي در معاملات امروز بورس كالا نيز به رونق گذشته نخواهد بود. انباشت محصول در انبار تجار و توليدكنندگان، نبود تقاضاي مصرفي و ترس از احتمال كاهش بيشتر قيمت‌ها در هفته‌هاي آتي مهم‌ترين دلايل رخت بربستن رونق از اين بازارها هستند. 

كاهش بهاي ميلگرد به رونق معاملات بورس مي‌انجامد؟

در معاملات امروز ميلگرد در بازار فيزيكي بورس كالا نرخ پايه كاهش پيدا كرده است. اين افت نرخ از سوي بورس كالا و با كاهش درصد ضريب جهاني انجام شده است. به گفته يكي از فعالان بازار؛ در حالي كه ميزان ثبت تقاضا براي خريد انواع مقاطع طويل فولادي و به‌خصوص ميلگرد در معاملات هفته گذشته در بازار فيزيكي بورس كالا به حداقل رسيده بود، بورس كالا اقدام به كاهش هزار و ۱۰۰ توماني بهاي پايه عرضه ميلگرد كرد تا به اين ترتيب زمينه حضور فعال‌تر خريداران را در بازار فراهم كند. 
با توجه به قيمت پايه ۹ هزار و ۹۷۰ توماني درنظر گرفته شده براي هر كيلوگرم ميلگرد در بورس كالا، با احتساب ماليات ارزش افزوده و كارمزد، نرخ پايه هر كيلوگرم از اين محصول به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان مي‌رسد. با در نظر گرفتن هزينه‌هاي حمل و سود عمده‌فروشي قيمت پايه عرضه ميلگرد در بورس كالا با نرخ روز اين محصول در بازار آزاد برابري مي‌كند. 
اگرچه كاهش بهاي پايه ايجاد شده در معاملات هفتگي ميلگرد قابل توجه بوده اما همچنان برخي فعالان اين بازار معتقدند كه نرخ پايه تعيين شده براي عرضه در بورس فراتر از انتظار خريداران عمده است و اين موضوع مي‌تواند به تكرار تجربه هفته قبل در اين بازار يعني تقاضاي اندك منجر شود. 
با توجه به فصل سرما و آرامش نسبي ايجاد شده در بازار طلا و ارز هيچ‌گونه تمايلي به خريد در بازار مقاطع فولادي كشور ديده نمي‌شود، در عين حال انبار تجار و حتي كارخانه‌هاي نوردي با انباشت محصول روبه‌رو است و اين موضوع نيز سيگنال مهمي براي استمرار روند كاهشي در اين بازار تلقي مي‌شود و اين احتمال وجود دارد كه فعالان بازار مقاطع با در نظر گرفتن اين سيگنال‌ها به اميد كاهش بيشتر نرخ، خريدهاي خود را تا هفته‌هاي بعد به تعويق بيندازند. 

بورس كالا ميزبان حضور فعال خريداران شمش نبود

ديروز رينگ معاملاتي بورس كالا ميزبان عرضه ۱۳۵ هزار تن شمش فولاد با نرخ پايه ۹ هزار و ۳۰۰ تومان به ازاي هر كيلوگرم بود كه اين رقم نيز نسبت به قيمت پايه هفته قبل كاهش ۴۵۰ توماني داشت. در روند معاملات تقاضايي برابر ۴۵ هزار تن در اين بازار به ثبت رسيد و در نهايت ۴۰ هزار تن شمش با قيمت پايه معامله شد. با وجود كاهش نرخ پايه همچنان تقاضا در اين بازار به نسبت عرضه و نسبت به تقاضاهاي چند هفته قبل بسيار كمتر بوده و خريداران اندكي در بازار حضور دارند. برخي فعالان بازار مي‌گويند در حال حاضر شمش در بازار آزاد با نرخي كمتر از قيمت پايه بورس كالا وجود داشته و معامله مي‌شود؛ از همين رو و با توجه به نبود تقاضا در بخش مصرف؛ انتظار دارند كه بهاي شمش فولاد ظرف هفته‌هاي آتي كاهش بيشتري داشته باشد و با اين اميد خريدهاي خود را به تعويق مي‌‌اندازند.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب