رقابت بر سر تامین مواد اولیه

رقابت بر سر تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه گفت: شرکت‌هایی که بتوانند مواد اولیه خود را به موقع و به میزان کافی تامین و محصولات با کیفیت تولید کنند، سهم بیشتری از بازار پروفیل فولادی خواهند داشت.
محسن فخری اظهار داشت: تولیدکنندگان پروفیل کشور قادر هستند با خطوط تولیدی که در اختیار دارند، انواع پروفیل را تولید کنند. البته برای تولید سایزهای مختلف پروفیل، باید قالب‌های مختلف را به کار برد. به طور مثال، با استفاده از قالب 1.5 اینچی، می‌توان پنج نوع محصول با همین قطر و اندکی کمتر تولید کرد. با این حال، برای تولید سایزهای دیگر و قطرهای بزرگ‌تر لوله و پروفیل، باید قالب را تغییر داد و قالب مخصوص را جایگزین کرد.
وی افزود: هرچه سایز قالب بزرگ‌تر باشد، می‌توان محصولات متنوع‌‌تری را تولید کرد. به طوری که دستگاه پیش از قرار گرفتن ورق فولادی، قابلیت تنظیم دارد و می‌‎توان با تنظیمات دستگاه، انواع مختلف پروفیل را تولید کرد.

کمبود مواد اولیه برای صنعت پروفیل

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه در خصوص مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان پروفیل فولادی، عنوان کرد: کمبود مواد اولیه و عدم دسترسی مناسب به آن، بزرگ‌ترین چالش کنونی این صنعت است. به طوری که در صنعت پروفیل فولادی، به نظر می‌رسد ظرفیت تولیدی کاملا اشباع شده و حتی ظرفیت مازاد نیز وجود دارد.
این تولیدکننده با گلایه نسبت به توزیع ناعادلانه مواد اولیه صنعت پروفیل در کشور، بیان کرد: برخی تولیدکننده نما و دلالان از سهمیه ورق فولادی خود سوءاستفاده می‌کنند و مانع رسیدن ماده اولیه به تولیدکنندگان واقعی می‌شوند. متاسفانه برخی از افراد به دلیل نفوذی که در سازمان‌های مرتبط دارند، به راحتی از بورس کالا ورق فولادی خریداری می‌کنند و از آن حتی برای تولید یک کیلوگرم پروفیل نیز استفاده نمی‌کند؛ در حالی که تولیدکننده واقعی باید برای تامین مواد اولیه به بازار آزاد روی بیاورد.
فخری تاکید کرد: دو پتانسیل بسیار مهم در تولید وجود دارند که عبارت هستند از نیروی متخصص و دسترسی به مواد اولیه. اگر یک شرکت بتواند این دو امتیاز را در کنار هم داشته باشد، قطعا در فضای بسیار رقابتی کنونی صنعت پروفیل، موفق خواهد بود.
وی چالش دیگر این صنعت را مشابه سایر صنایع کشور، مالیات دانست و تصریح کرد: مالیات از تولیدکننده به صورت عادلانه گرفته نمی‌شود و بسیاری از شرکت‌‌ها، به راحتی از دادن مالیات شانه خالی می‌کنند. در حالی که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان در کشور ما، سر و کار داشتن با مالیات و اداره دارایی است. متاسفانه تولیدکننده همواره استرس پرداخت مالیات را دارد.

تولیدکنندگان بزرگ، تعیین‌کننده قیمت هستند

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه اذعان کرد: ظرفیت و میزان تولید هر شرکتی که بیشتر باشد، طبعا توان مالی بیشتری خواهد داشت. البته بزرگ بودن شرکت دلیل بر سهم بازار بیشتر برای آن شرکت نمی‌شود. متاسفانه برخی سودجویان به اسم تولیدکننده برای استفاده از سهمیه دریافت ورق فولادی، وارد صنعت پروفیل شده‌اند. به طور مثال، هم‌اکنون شرکت‌هایی وجود دارند که حتی یک کیلوگرم محصول تولید نمی‌کنند اما ورق فولادی دریافت می‌کنند و آن را با قیمتی بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.
وی با اشاره به وضعیت بازار محصولات پروفیل فولادی و نقش تعیین‌کننده تولیدکنندگان بزرگ این حوزه، ابراز کرد: بزرگان صنعت پروفیل فولادی در هر منطقه، قیمت محصولات مختلف این حوزه را تعیین می‌کنند البته این قیمت به طور مستقیم به ورق فولادی مصرفی بستگی دارد. این یعنی تولیدکنندگان بزرگ منتظر تعیین قیمت ورق فولادی می‌مانند و پس از اعلام قیمت این ماده اولیه، محصول خود را به صورت ضریبی از قیمت آن که معمولا بین 10 تا 15 درصد است، در بازار عرضه می‌کنند. نکته قابل توجه این است که تا شرکت‌های بزرگ قیمت محصولات را در بازار اعلام نکنند، شرکت‌های کوچک و متوسط از ارائه قیمت و عرضه محصول در بازار خودداری می‌کنند.
به گفته فخری معمولا قیمت‌گذاری انواع پروفیل فولادی به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و در هر استان یا منطقه که چندین واحد تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی حضور دارند، تولیدکنندگان بزرگ قیمت اولیه محصولات را اعلام می‌کنند که به تبع آن‌ها سایر تولیدکنندگان نیز قیمت محصولات خود را به مشتریان ارائه می‌کنند.
فخری خاطرنشان کرد: قطعا واحدهای بزرگ تولیدی سهم بیشتری در بازار دارند و تولیدکنندگانی که بتوانند با استفاده از مواد اولیه با کیفیت، محصولات با کیفیت تولید کنند، حضور فعال‌تری در بازارهای داخلی و حتی صادراتی خواهند داشت. البته شرط کسب سهم از بازار، تامین مناسب مواد اولیه است. ضمن اینکه افزایش میزان تولید به نوعی باعث کاهش قیمت تمام شده تولید می‌شود. بنابراین تولیدکنندگان سعی دارند تا محصولات بیشتری تولید و عرضه کنند تا هم هزینه تولید را کاهش دهند و هم سهم بیشتری از بازار داشته باشند.

عدم بروز رسانی خطوط تولید پروفیل

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه مطرح کرد: خطوط تولید پروفیل فولادی در کشور ما همچنان قدیمی است و بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند خط تولید خود را به‌روزرسانی کنند. به طوری که خطوط نصب شده کنونی، مشابه خطوط سال‌های گذشته صنعت پروفیل است و تنها اندکی تفاوت میان خطوط تولید قدیمی و خطوط تولید کنونی دیده می‌شود. هرچند که تلاش‌هایی برای بومی‌سازی تکنولوژی تولید صورت گرفته اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که این تکنولوژی‌ها بعضا از کپی‌برداری فراتر نرفته است و تفاوت بسیاری با خطوط تولید اروپایی دارد.
وی تصریح کرد: خطوط تولیدی که به اسم بومی‌سازی صنعت پروفیل در برخی از واحدها نصب می‌شود، مطلوب نیست و نمی‌توان حتی اسم بومی‌سازی و به‌روزرسانی تکنولوژی روی آن گذاشت. در حال حاضر، با توجه به تحریم‌ها، نرخ ارز و کیفیت خطوط تولید مورد استفاده، دستگاه‌های چینی گزینه مناسبی به نظر می‌رسند. ناگفته نماند که با وجود بهتر بودن عملکرد تجهیزات اروپایی، واردات آن‌ها هم‌اکنون برای صنعت پروفیل فولادی صرفه اقتصادی ندارد.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب