برهم ریختن زنجیره فولاد با عرضه مواد اوليه معدني در بورس كالا

برهم ریختن زنجیره فولاد با عرضه مواد اوليه معدني در بورس كالا

رئيس انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در نامه اي خطاب به رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي به تفضيل شش ايراد مهم طرح مجلس براي بازار فولاد را تشريح كرده و براي اصلاح هر يك از آن ها پيشنهاداتي ارائه كرد.
در پي طرح "توسعه و توليد پايدار فولاد با رويكرد اصلاح سياست هاي تنظيم بازار"، بهرام سبحاني در نامه اي خطاب به اكبري بالاپشتي- رئيس كميسون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي- ضمن اشاره به ايرادات ششگانه طرح مجلس براي بازار فولاد، به تشريح نقطه نظرات انجمن توليدكنندگان فولاد در جهت امكان و افزايش تاثيرگذاري مثبت اين طرح، پرداخت.
انجمن در بند اول نامه خود، ورود مجلس به مسائل معاملاتي در بالادست زنجيره فولاد را ضروري ندانسته و آورده است: "طي سال هاي گذشته تاكنون در هيچ مقطعي مشكل تنظيم بازار آهن و فولاد در بخش توليد تا فولاد مياني (بيلت و اسلب) وجود نداشته و آنچه كه موجب شد تا مجلس به اين موضوع ورود كند، وجود مشكل در شيوه توزيع و فروش از مرحله شمش به بعد بوده و صدور دستورالعمل براي كل زنجيره از سنگ آهن تا محصول نهايي، نه تنهاضرورت نداشته، بلكه تبعات آن مي تواند به هم ريختگي در زنجيره و ايجاد عدم تعادل در بازار سرمايه و ساير بخش هاي اقتصادي مربوط به اين صنعت را باعث شود. "

تبصره هاي ضد صادراتي حذف شود

رويكرد ضدصادراتي اين طرح نيز مورد انتقاد انجمن فولاد قرار گرفته و انجمن با اشاره به مازاد ۵۰ درصدي توليد فولاد كشور نسبت به نياز داخل، توسعه صادرات را يكي از الزامات صنعت فولاد كشور دانسته است و در اين نامه گفته شده كه " در شرايطي كه كشور به تامين ارز حاصل از صادرات غير نفتي نياز مبرم داشته و صادرات فولاد با پتانسيل بيش از شش ميليارد دلار ارزآوري سالانه، پس از نفت و پتروشيمي مهمترين منبع تامين ارز كشور به شمار مي رود، طرح مواردي همچون حذف معافيت مالياتي صادرات فولاد (تبصره ۲ ماده ۳ طرح مذكور) و وضع عوارض صادراتي بر اين زنجيره (تبصره ۳ ماده ۳ طرح) بسيار عجيب و فاقد توجيه بوده و مغاير با اهداف برنامه ششم توسعه و تاكيدات مقام معظم رهبري بر جهش توليد و كاهش وابستگي اقتصاد به نفت است. "

عرضه اختصاصي فولاد براي صنايع پايين دستي

انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در بند سوم نامه خود عرضه همه محصولات زنجيره فولاد در بورس كالا را باعث خدشه دار شدن روند توليد در صنايع مصرف كننده فولاد از جمله پروژه هاي نفت و گاز، صنايع خودرو و لوازم خانگي ارزيابي كرده و با اشاره به عدم امكان عرضه محصولات خارج از استاندارد در بورس كالا پيشنهاد داده است محصولات صنعتي خاص (سفارشي) و خارج از درجه بندي كيفي استاندارد از شمول ماده ۲ طرح مذكور خارج گردد و اين محصولات بر با مبناي قيمت هاي مكشوفه در بورس صرفا به كارخانجات توليدي به صورت عرضه اختصاصي فروخته شود.
همچنين در ادامه اين نامه، ملاك قراردادن سهميه هاي مندرج در سامانه بهين ياب مورد ديگري است كه مورد انتقاد انجمن توليدكنندگان فولاد قرار گرفته و سهميه هاي غيرواقعي و نادرست همين سامانه از عوامل التهاب آفرين بازار فولاد طي ماه هاي اخير عنوان شده است. براين اساس انجمن فولاد پيشنهاد كرده است كه يك بازه زماني شش ماهه براي اصلاح و به روزرساني سهميه هاي مندرج در سامانه بهين ياب در نظر گرفته شود و در اين زمان بر اساس تجربه ۲۵ ساله فولاد مباركه تخصيص سهميه ها به صورت ظرفيت سنجي توليد واقعي توليدكنندگان انجام پذيرد. همچنين در اين بند با توجه به لزوم تمركز تنظيم بازار بر محصولات نهايي كه به دست مردم مي رسد، پيشنهاد شده كه لوله و پروفيل نيز در بورس كالا عرضه شود.

صادرات فولاد برنامه ريزي قبلي لازم دارد

سبحاني در بند پنجم از نامه خود به رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس، مشروط نمودن صادرات به مازاد عرضه هفتگي در بورس كالا را در تضاد با فرآيند صادرات آن هم در شرايط تحريم اعلام كرده و با بيان اينكه صادرات فولاد نيازمند برنامه ريزي قبلي و هماهنگي هاي متعدد با مشتريان و ساير ذي نفعان به منظور دور زدن تحريم ها است، پيشنهاد داده در راستاي تحقق همزمان تامين نياز داخلي و توسعه صادرات فولاد، بر رعايت كف عرضه هفتگي در بورس كالا تمركز شده و صادرات كليه محصولات زنجيره فولاد به ميزان مازاد كف عرضه (اعم از اينكه فروش رفته يا نرفته باشد) مجاز شناخته شود.
رئيس انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در بند پاياني اين نامه به ساختار كميته رصد و پايش بازار فولاد كه در طرح مجلس آمده اشاره كرده است. انجمن با تاكيد بر لزوم بهره گيري حداكثري از نظرات تشكل ها و بخش خصوصي براي اتخاذ تصميمات كارشناسي و اجرايي، درخواست كرده كه هر هفت عضو تعيين شده براي اين كميته داراي حق راي باشند.
طرح توسعه و توليد پايدار زنجيره فولاد در كميسيون صنايع مجلس در يكشنبه هفته گذشته در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب