گراني فولاد با توجه به توليد بالاي آن در كشور پذيرفتني نيست

گراني فولاد با توجه به توليد بالاي آن در كشور پذيرفتني نيست

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: گراني فولاد با توجه به توليد بالاي آن در كشور پذيرفتني نيست و دولت در زمينه مديريت بازار اين محصول ضعيف عمل كرده است.
لطف الله سياهكلي در قزوين در مورد دلايل گراني هاي اخير سيمان و فولاد در كشور اظهار داشت: گراني فولاد با توجه به توليد بالاي آن در كشور پذيرفتني نيست و دولت در زمينه مديريت بازار اين محصول كاهلي و سستي دارد و متأسفانه ضعيف عمل كرده است.
وي با بيان اينكه ميزان توليد و عرضه فولاد و سيمان در كشور نسبت به تقاضا بيشتر است، اضافه كرد: هيچ كمبودي در توليد فولاد نداريم و در فولاد بيشتر از 2 برابر مصرف توليد داريم. ضمن اينكه فولاد محصولي است كه كمترين وابستگي را به ارز دارد و مواد اوليه، نيروي انساني و انرژي ارزان لازم براي توليد آن از داخل كشور تأمين مي شود.
سياهكلي با ذكر اينكه در بحث هاي اقتصادي كليدواژه عرضه و تقاضا هميشه معيار اصلي قضاوت است، ادامه داد: با اين حال مردم و فعالان اقتصادي از ما مي پرسند چرا با وجود اينكه در حوزه فولاد عرضه چند برابر تقاضاست، اين محصول چرا دوباره گران شده است؟ آن هم محصولي كه وابستگي ارزي آن كمتر از 3 درصد است. گراني فولاد به دليل سياست گذاري ناقص در زنجيره توليد و عرضه است.
نماينده قزوين، آبيك و البرز در مجلس دليل اصلي گران شدن فولاد را نبود نظارت دولت بر چرخه توزيع آنها دانست و گفت: متأسفانه با وجود اينكه نظارت بر چرخه توزيع كالاهاي راهبردي مانند فولاد يكي از وظايف مهم دولت است، اما دولت در اين حوزه تحرك لازم را ندارد. يكي از دلايل اين كم تحركي هم اين است كه حوزه صنعت براي چند ماه وزير نداشت و مديريت بازار در اين مدت به شدت تضعيف شد.
سياهكلي ادامه داد: بايد ساماندهي بازار فولاد جزو برنامه هاي اصلي وزير جديد صمت باشد؛ چرا كه ساماندهي اين بخش مي تواند به ساماندهي بازار مسكن، خودرو و ساير محصولات وابسته به فولاد كمك كند.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب