آیا مجلس از پس گرانی فولاد برمی‌آید؟

آیا مجلس از پس گرانی فولاد برمی‌آید؟

گرانی قیمت فولاد در کنار افزایش بهای کالاهای مرتبط به آن باعث بروز مشکلاتی شده که نمایندگان مجلس رفع و رجوع آن را در گرو اصلاح قانون می دانند هرچند که برخی از وکلای ملت معتقدند پشت پرده افزایش قیمت فولاد، همان ماجرای تکراری مافیا و رانت‌خواران است.
روز گذشته گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت بازار فولاد در صحن علنی قرائت شد که در آن با اشاره به میزان مصرف داخلی و صادرات فولاد عنوان شده بود روند قیمت زنجیره فولاد در بازار آزاد و قیمت تمام شده بورس کالا نشان دهنده اختلاف فاحشی بین این دو بازار است لذا می توان با طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد این روند را اصلاح کرد.
در ابتدای جلسه علنی امروز (سه شنبه) ادامه بررسی وضعیت بازار فولاد در دستور کار مجلس قرار گرفت و برخی از نمایندگان مشکل اصلی را مافیا پیچیده و رانت خواران بیان کردند. در این باره علیرضا سلیمی عضو هیئت رییسه مجلس گفت: مافیای پیچیده ای در بازار فولاد شکل گرفته به گونه ای که برخی ورق فولاد را از بورس می‌خرند و آن را به یک و نیم برابر به خودروساز می‌فروشند این به معنای ردپای مافیا در نحوه قیمت گذاری وتوزیع آن است اما چرا خودرو ساز مستقیم آن را نمی خرد؟
علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز از رانت خواران و دلالان فولاد سخن گفت و بر لزوم مقابله مقتدارنه با آن ها تاکید کرد؛ او توضیح داد: قیمت فولاد با دلار 27 هزار تومان به کیلویی 10 هزار تومان هم نمی رسد پس چرا به نرخ 17 هزار تومان می فروشند؟ اساساً نباید قیمت هر کیلوگرم فولاد به بیش از ۸۰۰۰ تومان برسد لذا باید وزارت صنعت معدن و تجارت مقتدرانه و محکم با رانت خواران و دلالان برخورد کند و قطعا مجلس هم از آن حمایت خواهد کرد.
همچنین تعدادی دیگری از نمایندگان نیز از نبود نظارت وزارت صمت بر بازار فولاد انتقاد کرده و خواستار نظارت قوی تر شدند.
در نهایت با توجه به اعلام وصول طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد به عنوان راهکاری برای حل مشکلات این بازار، محمد باقر قالیباف رییس مجلس ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند مشکلات این حوزه را کاهش و سامان دهد.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب