ضرورت انتقال صادرات از شمش به اسلب فولادی

ضرورت انتقال صادرات از شمش به اسلب فولادی

رئيس شركت ايميدرو گفت: صادرات محصولات فولادي به جاي شمش فولاد بسيار با اهميت است.
خداداد غريب‌پور رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) به عنوان نماينده دولت و وزارت صنعت در جلسه علني روز دوشنبه، 5 آبان ماه مجلس در ادامه گزارش كميسيون صنايع مجلس درباره بازار فولاد گفت: آقاي دكتر اسماعيلي بايستي امروز تشريف داشتند كه متاسفانه به دليل كسالت حضور پيدا نكرده‌اند.
وي افزود: در خصوص توليد فولاد در كشور توضيحاتي را ارائه مي دهم، ارزش 26 سهم بخش معدن و صنايع معدني ۲۶ ميليارد دلار است كه فولاد كشور در سال ۹۵ با ۲۷ ميليون تن نقش خود را در اين موضوع ايفا كرد و خوشبختانه يكي از بخش‌هاي درخشان كشور در سند ۱۴۰۴ فولاد كشور است كه توانست تاكنون ۱۰۰ درصد آن را پوشش بدهد  و قبل از ۱۴۰۴ به ظرفيت ۵۵ ميليون تن خواهيم رسيد.
غريب‌پور ادامه داد: در كنار اين ظرفيت درخشان، دو طرح بين‌المللي هم در دست اجرا دارد، فولاد كشور يكي در هرمزگان و ديگري در منطقه چابهار امكاناتي فراهم شده است كه اين دو مازاد ۵۵ ميليون تن است كه ماده اوليه از خارج وارد مي‌شود و فروش صادراتي و ارز آن در داخل.
وي ادامه داد: امسال در سال جهش توليد خوشبختانه ۱۸ تن به ظرفيت گندله كشور و ۱۰ ميليون تن به ظرفيت كنسانتره كشور و ۵ ميليون تن به ظرفيت فولاد كشور اضافه خواهد شد كه كاهش توليد در اين زنجيره اتفاق افتاده است.
رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در ادامه مطرح كرد: پيش‌بيني ما براي رسيدن به افق 1404،  ۵ ميليارد يورو سرمايه‌گذاري براي فولاد و ۲ ميليارد يورو براي زير بناهاست كه تلاش ما در وزارتخانه اين است كه اين منابع را در زمينه در اين بخش ايجاد كنيم.
غريب‌پور تصريح كرد: امسال حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان شركت‌هاي بزرگ ما در مس و غيره افزايش سرمايه دارند و مجموعه اين شركت‌ها حدود چهار و هشت دهم ميليارد يورو و ۱۰ هزار ميليارد تومان براي كشور پيش‌بيني مي‌شود كه يكي از بخش‌هاي مولد و درون كشور و تامين كننده اقتصاد مقاومتي كشور است.
معاون وزير صنايع مطرح كرد: در بخش فولاد و صنايع فولادي خوشبختانه با اين منابعي كه داريم با توجه به شرايط سخت تحريم و مشكلات ناشي از تامين مالي بين‌المللي طرح هاي مان را از منابع سرمايه گذاري ايجاد شده براي رونق اقتصادي كشور و افزايش توليد كشور در برنامه داريم و ان‌شاءالله با اشاره به طرح هاي خوبي كه در سنگان و ... داريم بسياري از طرح‌ها به بهره‌برداري خواهد رسيد.
رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در كشور مطرح كرد: سرانه مصرف در كشور ۲۰۰ هزار كيلوگرم است يعني با ۸۰ ميليون نفر جمعيت ۱۶ ميليون تن مصرف فولاد كشور است؛ سال گذشته با ۲۷ ميليون تن توليد به حدود ۱۱ تن صادرات داشتيم ۱۱ ميليون تن و بيش از ۴ ميليارد دلار ارز ناشي از صادرات از اين صنايع داشتيم كه نقش بسيار مهمي در تامين مواد اوليه مورد نياز صنعت داشته است و خوشبختانه ديديم كه در بخش فولاد رشد توليد داشتيم هم در كنستانتره و كندله زنجيره رشد داشتيم.
وي تاكيد كرد: خوشبختانه مجلس در سال ۹۵ ماليات بر صادرات مواد خام را حذف كرد و معافيت مالياتي را برداشت و اين يك گام بلندي شد براي جلوگيري از خام فروشي.  اين حرف سخنگوي كميسيون صنايع مبني بر اينكه صادرات بايستي از شمش به اسنپ منتقل شود بسيار درست است و حتماً سياست ما اين باشد كه محصولات فولادي را به جاي فولاد خام صادر كنيم و به جاي شمش با ارزش افزوده بالاتر محصولات فولادي را صادر كنيم، اين يك سياست درستي است كه مورد وثوق همگان است.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب