دامن زدن واسطه ها به التهاب قيمت ها در بازار فولاد

دامن زدن واسطه ها به التهاب قيمت ها در بازار فولاد

رييس انجمن توليدكنندگان فولاد ايران با بيان اينكه مبناي قيمت محصولات فولادي عرضه و تقاضاست، گفت: امروز واسطه ها به تشديد قيمت ها دامن مي زنند و دستگاه هاي نظارتي مي توانند در اين ارتباط وارد عمل شده و مانع از نرخ هاي غيرواقعي و بازار سياه شوند.
بهرام سبحاني با يادآوري توليد بيش از ۲۷ ميليون تن شمش فولادي در سال گذشته، افزود: برنامه پيش بيني شده براي امسال توليد ۳۰ ميليون تن شمش است كه مصرف داخلي حدود ۱۵ تا ۱۶ ميليون تن برآورد مي شود.
آمارهاي وزارت صنعت، معدن وتجارت حاكي از دستيابي به ظرفيت بالغ بر ۴۰ ميليون تن فولاد است كه تاپايان امسال برآورد مي شود از اين ميزان حداقل پنج درصد فراتر رويم.
پيشتر سرپرست سابق وزارت صنعت گفته بود، تا پايان برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) ميزان توليد شمش فولاد به رقم ۴۰ ميليون تن خواهد رسيد.

برآورد هشت ميليون صادرات

سبحاني خاطرنشان ساخت: برآورد مي شود امسال مجموع صادرات فولاد حداقل به هشت ميليون تن برسد، تحقق اين مهم مي تواند زمينه تداوم فعاليت فولاد سازان باشد.
وزارتخانه مزبور، عملكرد صادرات فولاد در سال گذشته را رقم ۱۲ ميليون تني داده بود، كه به اين ترتيب چهار ميليون تن افت خواهد داشت.

لزوم رايزني با فولاد سازان

رييس انجمن توليد كنندگان فولاد ايران گفت: امروز بيش از هر زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت براي هرگونه تصميم گيري در اين بخش نيازمند رايزني با تشكل هاي ذيربط و خبرگان است، زيرا تعامل و همپوشاني در اين حوزه سبب بيرون سازي التهاب و برقراري توازن مي شود.
وي اضافه كرد: توليد كنندگان محصولات مياني بايد متناسب با خريد در بورس كالا نسبت به عرضه اقدام كنند و اين امر بايد به شكل جدي به مورد اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملكرد هم انجام گيرد.

نقش تاثيرگذار نرخ ارز

سبحاني درباره عوامل موثر در تعيين قيمت فولاد توضيح داد: عوامل مختلفي در ارتباط با نرخ فولاد، نقش آفرين است كه نرخ ارز با توجه با ارزبري واحد هاي توليدي مهم است، واقعيت اين است كه توليد كننده هنگامي كه مواد مورد نياز را تامين مي كند، بايد ارزيابي شود با چه نرخ ارزي خريد مي كند و بعد ارز حاصل از صادرات را چگونه به داخل و به چه نرخي ارايه دهد.
وزير صنعت، معدن وتجارت در مهرماه با بيان اينكه عرضه فولاد در بازار سرمايه به تدريج بر قيمت فولاد در بازار تاثير خواهد گذاشت، خاطرنشان كرد: حداقل خريد فولاد در بورس ۲۰ تن است و هر شخص مي تواند با اين ظرفيت خريد كند و تجربه ۶ ماه گذشته در بورس خوب بوده و در بحث فولاد هم به خوبي ادامه پيدا خواهد كرد.
رزم حسيني تاكيد كرد: تعزيرات حكومتي با افرادي كه خلاف قانون در بيرون از بازار سرمايه اقدام به عرضه فولاد كنند، برخورد خواهد كرد.

منبع: ايرنا
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب