جوش آوردن آب بدون ترس با سماور های استیل

جوش آوردن آب بدون ترس با سماور های استیل

سماورها در گذشته با زغال كار مي كردند و بعد از آن سماورهايي به بازار آمدند كه سوخت آنها از نفت بود. با پيشرفت تكنولوژي و در دسترس قرار گرفتن برق و گاز، انواع و اقسام سماور برقي و گازي در بازار موجود است كه مي تواند بدون هيچ دردسري آب جوش درست كند. اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه هنوز براي آشپزخانه تان سماور نخريده ايد، قبل از اينكه به بازار برويد، خوب است برخي از نكات را در رابطه با آن بدانيد.

گازي بخريم يا برقي؟

تنوع سماور در بازار آنقدر زياد است كه انتخاب را براي آدم حسابي سخت مي كند. به طور كلي سماورهايي كه امروزه در بازار وجود دارند و كاربردي هستند، دو نوع برقي و گازي محسوب مي شوند. سماورهاي برقي براي آن دسته از افرادي كه به طور دائم مي خواهند از آن استفاده كنند، چندان گزينه خوبي به حساب نمي آيند چون هزينه برق آنها بالاست. با اين حال اگر كسي قصد دارد سماور برقي بخرد، بايد حتما سراغ سماوري برود كه روي آن برچسب انرژي داشته و ميزان مصرف برق آن مشخص باشد. سماورهاي گازي به نسبت سماورهاي برقي، مقرون به صرفه تر هستند و به همين دليل بيشتر مورد توجه افراد قرار گرفته اند. هنگام خريد اين نوع از سماورها، بايد حتما به اين نكته توجه كرد كه سماور داراي ترموكوپل باشد تا در زمان خاموش شدن خود به خودي، گاز در محيط انتشار پيدا نكند.

چند ليتري بخريم؟

به طور كلي سماورها ظرفيت هاي متفاوت از حدود 5 ليتر تا حدود 200 ليتر دارند. سماورهاي بزرگ كه معمولا آنها را با نام سماورهاي بشكه اي مي شناسند، سماورهاي صنعتي محسوب مي شوند و مناسب مساجد، هيأت ها، كارخانه ها و... هستند و براي خانه ها كاربردي ندارند. انتخاب ظرفيت سماور به چند مسئله بستگي دارد؛ اول اينكه شما يك خانواده پرجمعيت هستيد يا يك خانواده كم جمعيت و دوم اينكه چه مقدار و در چند نوبت چاي مصرف مي كنيد، چنانچه مصرف چاي در خانه شما بسيار پايين باشد، بهتر است از خريد سماور صرف نظر كنيد و از كتري براي گرم كردن آب كمك بگيريد. علاوه بر اين موارد، افرادي كه آشپزخانه هاي كوچكي دارند، بهتر است سراغ سماورهاي كم ظرفيت و با اندازه هاي جمع و جور بروند.

استنلس استيل؛ جنس رايج بازار

سماور مي تواند از جنس نيكل، برنج، نقره، استنلس استيل و... باشد ولي بيشتر سماورهاي موجود در بازار، از جنس استنلس استيل هستند و سماورهاي ديگر، بيشتر جنبه تزييني دارند. برخي از سماورهاي موجود در بازار، رنگي هستند، اين دسته از سماورها جنسي از استنلس استيل دارند و روي آنها را رنگ هاي مخصوص زده اند و تنها از نظر ظاهر و زيبايي با ساير سماورهاي استيل متفاوت هستند. برخي از سماورهاي موجود در بازار، از جنس برنج ساخته شد هاند، اين دسته از سماورها به نسبت سماورهاي استنلس استيل، از مقاومت كمتري برخوردار هستند و وزن شان هم بيشتر است.

برقي هاي گران قيمت

سماورهاي برقي به نسبت سماورهاي گازي با قيمت بالاتري به فروش مي رسند. برخي از اين سماورهاي برقي مي توانند در شرايطي كه آب داخل سماور تمام شده، به صورت خودكار خاموش شوند. سماورهاي برقي با المنت كار مي كنند و اگر تعداد المنت به كار رفته در سماور بيشتر باشد، قيمت سماور نيز بالاتر مي رود. قدرت سماورهاي برقي، به وات آنها بستگي دارد و هر چه وات آنها بيشتر باشد، مسلما قدرت سماور براي گرم كردن آب و البته مصرف برق آن بيشتر خواهد بود. برخي از سماورها داراي چراغ نمايشگر نيز هستند و در زماني كه آب به جوش بيايد، چراغ به شما اين مسئله را نشان خواهد داد. برخي از سماورهاي برقي، قوري هم دارند كه اين دسته از سماورها به نسبت سماورهاي ديگر معمولا كمي گران تر هستند ولي يك مزيت دارند آن هم اينكه قوري به راحتي روي سماور قرار مي گيرد.

 

سماور استیل

سماور استیل

 

گازي هاي پرطرفدار

برخي از سماورهاي گازي، از استنلس استيل طلايي ساخته شده اند. اگر مي خواهيد سماور خود را براي مدت طولاني استفاده كنيد، سراغ سماورهايي برويد كه طلايي نيستند چون به هر حال با وجود كيفيت بالا و گارانتي براي ثابت ماندن رنگ سماورهاي طلايي، باز هم اين احتمال وجود دارد كه اين دسته از سماورها بعد از مدتي تغيير رنگ بدهند و از آن دلزده شويد. يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه ويژه داشته باشيد، كف سماور است كه حرارت مستقيما به آن مي خورد، كف سماور بايد مقاوم و ترجيحا ضخيم باشد. اين ويژگي مي تواند تضميني براي ماندگاري بيشتر سماور باشد. سماورهاي گازي ممكن است با شلنگ، بست و فندك مخصوص به فروش برسند كه درصورت خريد چنين سماورهايي، قبل از مصرف بايد حتما شلنگ آنها مورد بررسي قرار بگيرد تا از ايمني آن اطمينان حاصل شود. سماورهاي گازي معمولا با گارانتي يكساله به فروش مي رسند.

 

ورق استیل طلایی

سماور استیل طلایی

 

اگر سماور صنعتي مي خواهيد

سماورهاي صنعتي از نظر جنس تفاوت چنداني با سماورهاي خانگي ندارند و بيشتر از جنس استنلس استيل ساخته مي شوند. انتخاب ظرفيت اين دسته از سماورها نيز مثل نوع خانگي، بايد متناسب با مصرف باشد. يكي از نكاتي كه در زمان خريد سماورهاي صنعتي بايد به آن توجه كافي داشت، دسترسي راحت به داخل سماور براي شست و شوي آن است. سماورهاي صنعتي مي توانند يك شير يا 2 شير داشته باشند كه انواع 2 شير آن براي جاهايي كاربرد دارد كه مصرف آب جوش در آنها بالاست. اين دسته از سماورها معمولا در فضاي باز استفاده مي شوند ولي با اين حال بايد حتما ترموكوپل داشته باشند. سماورهاي صنعتي در 2 نوع گازي و برقي به فروش مي رسند ولي نوع برقي آنها به دليل مصرف بالاي برق و هزينه زياد آن، چندان طرفدار ندارد. بعضي سماورهاي برقي صنعتي داراي نمايشگر مقدار آب هستند و در زمان خريد بايد از استاندارد بودن آنها اطمينان حاصل كرد چون اين دسته از سماورها به نسبت سماورهاي خانگي، پرمصرف تر هستند و استاندارد نبودن آنها مي تواند احتمال برق گرفتگي را افزايش بدهد.


 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب