بازار آشفته فولاد در انتظار ساماندهي عرضه و تعديل قيمت ها

بازار آشفته فولاد در انتظار ساماندهي عرضه و تعديل قيمت ها

بررسي بازار فولاد در سال ۹۹ گوياي آن است كه از نيمه ارديبهشت امسال شرايط ناپايدار شكل گرفته و به تدريج به رشد قيمت و بازار سياه دامن زده و عرضه ناكافي در بورس نيز اين شرايط بي ثباتي قيمت را تشديد كرده است.
بررسي از تحولات بازار فولاد، گوياي آن است كه خلاي وجود وزير صنعت، معدن وتجارت براي مديريت بازار و هماهنگي مراكز مرتبط در اين زمينه، نقش اثرگذار داشته و اكنون با حضور وزير جديد، اين هماهنگي مي تواند تحقق پيدا كند.

فروشندگان چه گفتند؟

یکی از فروشندگان آهن آلات در بازار شاد آباد گفت: بازار فولاد از اوايل مهرماه با رويه جديدي روبرو شد و با وجود اينكه از دهه دوم ارديبهشت امسال افزايش قيمت فولاد را شاهد بوديم، اما مواقعي بود كه ثبات نرخ در بازار وجود داشت، اما مي توان اعلام كرد از دهه دوم مهر افزايش قيمت فولاد كليد خورد.
يك فعال ديگر بازار آهن آلات هم در اين ارتباط توضيح داد: افزايش قيمت شمش فولادي به علت افزايش نرخ قراضه و آهن اسفنجي است، از طرفي قيمت دلار و ارز هم نبض بازار در همه بخش ها را در اختيار گرفته و نمي توان يك يا دو عنصر را به عنوان عامل اين التهاب بازار معرفي كرد.
رشد تقاضاي داخلي باعث كاهش تمايل فروشندگان فولاد به فروش شد و اين امر به افزايش قيمت ها دامن زد و مرجع كنترلي در بازار، ايفاي نقش نداشت.
محبي هم افزود: برخي از فروشندگان شمش فولاد در بازارهاي خارجي تعهد داشتند و از عرضه به داخل استقبال نمي كردند و اين امر بي ثباتي را شدت بخشيد.
از دیگر فروشندگان بازار آهن نيز موضوع افزايش قيمت شمش فولاد را به عنوان عاملي دانست كه رشد قيمت توليدات فولادي را به دنبال داشت و اضافه كرد: رشد قيمت در تمامي توليدات فولادي بازار مشاهده مي شود و نرخ ها براي بعضي توليد كنندگان در بازار جهشي و بعضي متعادل تر است.
نرخ ها در بازار آهن در روزهاي گذشته، به شكل روزانه رشد داشت، چنانچه بخواهيم ميانگين داشته باشيم، ۸۰ تا ۹۰ تومان افزايش نرخ به ازاي هركيلو آهن به ويژه براي انواع ميلگرد مشاهده مي شود.

مقاومت ميلگرد در برابر شمش

دبير انجمن توليد كنندگان فولاد ايران گفت: معاملات هفته گذشته فولاد در بورس كالا كه شمش و ميلگرد معامله شده، حاكي از مقاومت ميلگرد به كاهش قيمت حداقل به اندازه شمش است.
سيد رسول خليفه سلطاني افزود: عرضه هاي هفته گذشته شمش و ميلگرد پس از روي كار آمدن وزير جديد صنعت، معدن و تجارت و تاكيد وي بر كاهش قيمت فولاد، صورت گرفته است.
وي افزود: فولادسازان، بيش از ۸۲ هزار تن انواع شمش فولادي را با كاهش ۱۵ درصدي قيمت و با يك هزار و ۵۰۰ تومان پايين تر از نرخ هاي قبلي عرضه كردند.

عرضه ۳۲ درصد از توليد

انجمن نوردكاران فولادي ايران اعلام كرده است: واحد هاي خود مصرف فولادي، بايد در ۶ ماهه نخست امسال دو ميليون و ۳۰۰ هزار تن محصول در بورس كالا عرضه مي كردند، اما در اين مدت ۷۵۰ هزار تن محصول از سوي آنها عرضه شده است.
انجمن مزبور مي افزايد: مشخص نيست واحدهاي خودمصرفي كه شمش را برابر سهميه اعلامي وزارت صنعت در بورس كالا عرضه نكرده و تعهدات خود را به انجام نرسانده اند، چرا محصول توليدي خود را در بورس كالا عرضه نكردند، در حالي كه آمارهاي صادراتي نيز در اين مدت كاهش نشان مي دهد.

ضرورت برخورداري مردم از كاهش نرخ ها

دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران معتقد است: فولادسازان با وجود بالابودن نرخ مواد اوليه خود و افزايش نرخ ارز، براي حمايت از مصرف كننده واقعي، كاهش ۱۵۰۰ توماني قيمت شمش را اجرايي كردند، بنابراين بايد حاصل اين كاهش قيمت در توليدات نيز مشهود باشد و مردم از آن بهره مند شوند.
خليفه سلطاني، خواستار كنترل و نظارت وزارت صنعت، معدن وتجارت بر شيوه عرضه توليدات فولادي در بورس كالا شد و افزود: بر اساس آمارهاي رسمي بورس كالا، نوردكاراني كه شمش مورد نياز خود را از بورس كالا خريده اند، ۳۵ درصد از آن را به شكل محصول در بورس كالا عرضه كرده اند.
وي اضافه كرد: فولادسازان در هفته گذشته ٧٧ هزار تن شمش عرضه كرده اند، اما حدود ٢٧ هزار تن ميلگرد توسط كارخانه هاي نوردي (به جز خود مصرفي ها) آن هم با نرخي ۱۵ درصد بالاتر از شمش عرضه شده است.

نهادهاي نظارتي شفاف سازي كنند

انجمن نوردكاران فولادي درخواست كرده اند: نهادهاي نظارتي سرنوشت شمش و مقاطع فولادي كه در بورس كالا عرضه نشده را مشخص سازند و در اين ارتباط شفاف سازي انجام شود.
براساس ادعاي انجمن ياد شده، اغلب شمش ها و مقاطع فولادي واحدهاي بزرگ با نرخ هاي بالاتر از بورس كالا در بازار آزاد عرضه شده است.
اين تشكل در اطلاعيه خود آورده است: اكنون فولاد سازان با فشار وزارت صنعت، معدن وتجارت براي عرضه تمام توليد خود در بورس كالا روبرو شده اند و براي گمراهي نهادهاي نظارتي انگشت اتهام را به سمت مصرف كنندگان (نوردكاران) نشانه گرفته اند.

سخنگوي كميسيون صنايع: كاهش چشم گير قيمت فولاد در آينده نزديك

سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام كرد: فولادكاران كلان كشور از عرضه تمامي محصولات فولادي در بورس خبر دادند كه با تحقق اين موضوع، قيمت فولاد كاهش چشم گيري خواهد يافت.

وي تصريح كرد: فولادگران كلان كشور در صنايع پايين دستي و بالادستي اعلام آمادگي كردند كه تمام محصولات خود را در بورس ارائه كنند، تا قيمت ها كاهش يابد.
حجت الله فيروزي با بيان اينكه بررسي گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس درباره حوزه فولاد در دستور كار صحن علني قرار دارد، گفت : از آنجايي كه در زنجيره توليد و توزيع فولاد مشكلات بسياري وجود دارد، كميسيون صنايع و معادن مجلس گزارشي درباره علل اين مشكلات و راهكار هاي لازم براي ساماندهي آن تدوين كرده است.
وي يادآور شد: توليدكنندگان، محصولات توليدي را به شيوه اندك اندك در بورس عرضه مي كنند و اين عملكرد موجب مشكلات كنوني فولاد شده است.
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود : براساس تبصره (۱) ماده ۴۵ قانون آيين نامه داخلي مجلس، گزارش حوزه فولاد به هيات رييسه ارجاع شد تا پيشنهاداتي كه توسط كميسيون صنايع و معادن در گزارش نظارتي درباره تخلفات حوزه فولاد مطرح شده، به عنوان مصوبات كميسيون در صحن علني بررسي و در نهايت در صورت تصويب نهايي به قانون تبديل شود.

آمار توليد شمش و محصولات در ۶ ماهه ۹۹

توليد شمش فولادي در نيمه نخست ۹۹ با رشد هفت درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم ۱۱ ميليون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۱ تن رسيد.
توليدات فولادي واحد هاي مورد بررسي در ۶ ماهه امسال به رقم هفت ميليون و ۲۶۵ هزار و ۹۱۶ تن رسيد كه نسبت به دوره مشابه پارسال افزايش سه درصدي را ثبت كرد.
معاون امور معادن وصنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت به تازگي اعلام كرد: سال ۹۸ بالغ بر ۲۷.۲ ميليون تن شمش فولاد توليد شد و براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ پيش بيني شده ظرفيت توليد شمش فولاد به رقم ۵۵ ميليون تن برسد.

سخن آخر

آمارهاي منتشر شده از روند توليد در نيمه نخست امسال گوياي عملكرد افزايشي است، همچنين صادرات فولاد بنابر شرايط داخل و خارج كاهشي است، ضمن اينكه تحريم و شيوع كرونا نيز مزيد علت شده است.
شرايط حاضر و مجموع اطلاعات قابل دسترسي گواه آن است كه قيمت اين فلز راهبردي و متعاقب آن محصولات مربوطه بايد كاهش يابد، هرچند كه انتظارات تاكنون برآورده نشده، اما علي نيكزاد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي روز دوشنبه ( ۲۱ مهر ماه) از فرصت دو هفته اي براي به سامان نشستن بازار فولاد خبر داد.

امسال برنامه توليد حداقل ۳۰ ميليون تني فولاد پيش بيني شده است، ضمن اينكه برآورد ارزش صادراتي افزون بر چهار ميليارد دلار شده كه با شرايط فعلي، خوش بينانه به نظر مي رسد.
اكنون دست اندركاران فولاد كشور با راي اعتماد وزير جديد صنعت، معدن و تجارت كه در هشتم مهرماه جاري بدست آمد، براين باورند كه كشتي وزارتخانه ياد شده، در ماه هاي باقيمانده تا پايان فعاليت دولت دوازدهم، به خوبي و با مديريت قوي در مسير درست و دقيق پيش رود و كارنامه موفقي را در دوره كوتاه فعاليت خود، به ثبت برساند.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب