افزایش قیمت‌ها به ضرر نوردکاران

افزایش قیمت‌ها به ضرر نوردکاران

کارخانه‌هایی که مقاطع نورد شده تولید می‌کنند، با واقع‌شدن در آخرین حلقه فولاد در حقیقت بیشترین ارزش‌افزوده را در این صنعت به ارمغان می‌آورند. تولیداتی مانند تیرآهن، نبشی و ناودانی محصولات نهایی در زنجیره فولاد قلمداد می‌شوند که می‌توانند باعث ایجاد ارزش‌افزوده بیشتری شوند و در کنار آن زمینه‌ساز اشتغال‌زایی درخور توجهی نیز شوند.
کارخانه فولاد ناب تبریز یکی از شرکت‌هایی است که با تولیدات نورد شده سهم قابل‌توجهی از بازار داخل را به خود اختصاص داده است. هم‌اکنون تولید اصلی شرکت شامل نبشی، ناودانی و تیرآهن است که در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. محصولات این کارخانه فولادی، در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، پتروشیمی، خطوط نفت و انرژی و صنایع کشتی‌سازی و دریایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این میان ‌دکل‌سازان کشور جزو مشتریان دائمی این واحد فولادسازی به شمار می‌روند؛ البته قابل‌یادآوری است که بخش قابل‌توجهی از محصولات فولاد ناب تبریز به صادرات اختصاص دارد. همچنین در فولاد ناب تبریز، ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

بازار فلز

درصدد حفظ تولید

زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در گفتگویی عنوان کرد: باوجود تعطیلی دوماهه فروردین و اردیبهشت سال جاری، شرکت فولاد ناب تبریز میزان تولید خود را نسبت به سال گذشته کماکان حفظ کرده است.
نایبی در خصوص میزان صادرات شرکت افزود: در حالت کلی 40 درصد تولیدات فولاد ناب به صادرات اختصاص دارد و 60 درصد در داخل مورداستفاده قرار می‌گیرد. میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته تا حدی کاهش ‌یافته است.
وی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های شدیدی که در ماه‌های نخست این بیماری در مرزها اعمال شد، عنوان کرد: در دو ماه نخست سال یعنی فروردین و اردیبهشت مرزها برای صادرات بسته شد، ازاین‌رو ما در جهت حفظ میزان صادرات خود نسبت به سال قبل برآمدیم و برای نیمه دوم سال نیز درصدد هستیم که میزان صادرات خود را حفظ کنیم.

با بی‌ثباتی بازار نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب با توضیح این موضوع که در این روزها بزرگ‌ترین مانع برای تولیدکنندگان، نوسان قیمت‌ها است، اظهار کرد: نوسان نرخ ارز و دلار این روزهای بازار، روی قیمت فولاد بسیار تاثیرگذار بوده است، ازآنجاکه قیمت فولاد را به قیمت دلار وصل کرده‌اند، ازاین‌رو شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد هستیم. با توجه به این شرایط بازار خریدار و فروشنده کماکان در انتظار ثبات بازار دست نگه‌داشته تا این روند افزایش قیمت‌ها یک جایی متوقف شود.
نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است، یک کارخانه تولید فولاد برای هزار تن تولید روزانه نیاز به گردش مالی 10 میلیارد تومانی داشته باشند که در این شرایط اقتصادی، ممکن است که برخی واحدها چنین توان مالی را دارا نباشند، از همین رو از روی اجبار میزان ظرفیت تولید خود را کاهش می‌دهند.
وی با اشاره به این موضوع که بانک‌ها در این شرایط اقتصادی تسهیلاتی ارائه نمی‌کنند، عنوان کرد: تولیدکنندگان نیازمند تسهیلاتی هستند که بتوانند این روزهای سخت را سپری کنند؛ با توجه به این شرایط است که بهره‌وری بیشتر واحدهای نوردی به 30 درصد رسیده است. مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته فولادسازان گلایه داشتند که قیمت محصولات آنها به قیمت جهانی نیست، آیا هم‌اکنون از افزایش قیمت فولاد ناراضی هستند، گفت: افزایش بی‌منطق و بی‌رویه قیمت‌ها تنها سبب آشفتگی بازار شده است؛ این افزایش قیمت‌ها به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست و در این میان به نظر می‌رسد که تنها به سود دولت است که از محل درآمد تولید باقیمت بیشتر، مالیات ارزش‌افزوده بیشتری را نصیب خود کند.
نایبی در ادامه با اشاره به تامین مواد اولیه نوردکاران عنوان کرد: مواد اولیه نوردکاران شمش فولاد است که این واحدها برای تامین آن با مشکل رو‌به‌رو هستند، چراکه شمش فولاد در بورس کالا عرضه و قیمت‌گذاری می‌شود و البته به‌اندازه کافی عرضه نمی‌شود و گاهی بیش از آنکه به دست نوردکاران برسد به دست واسطه‌ها می‌رسد. وی در پاسخ به این پرسش که برای نیمه دوم سال چه برنامه‌ای پیش‌رو دارید؟ عنوان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تولید و صادرات خود را بر اساس برنامه و مانند سال گذشته حفظ کنیم. البته با پیش‌فرض ثبات بازار می‌توانیم این برنامه‌ها را ‌پیش ببریم؛ زیرا همان‌گونه که شاهد هستیم که بازارهای مختلف هیچ‌گونه ثباتی ندارند، قیمت دلار روزبه‌روز در حال افزایش است و از سوی دیگر در یک ماه گذشته بازار سرمایه با کاهش 30‌درصدی ارزش خود روبه‌رو شده است. با توجه به چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای یک ماه آینده نیز سخت می‌شود، چه برسد به 6 ماه آینده، هرچند تلاش ما همواره بر این است که در هر شرایطی بر اساس برنامه در نظر گرفته‌شده به‌پیش برویم و تولید خود را کاهش ندهیم.

منبع: دنیای اقتصاد
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب