اختلاف ۵۰ درصدي قيمت ورق هاي فولادي از بورس تا بازار

اختلاف ۵۰ درصدي قيمت ورق هاي فولادي از بورس تا بازار

سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي گفت: امروز اختلاف قيمت ورق هاي فولادي براي توليد لوازم خانگي از بورس تا بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است.

بازار فلز

حميد رضا غزنوي افزود: تامين مواد اوليه ورق هاي فولادي براي مصرف كارخانه هاي لوازم خانگي همچنان با مشكل روبرو است و مقداري در بورس كالا عرضه شده، ولي دو اتفاق افتاده يكي اينكه متاسفانه مچينگ و فروش درب كارخانه را قطع كرده اند و فقط به خودروسازان به صورت مچينگ مي فروشند.
وي گفت: از آن جايي كه خودروسازان دولتي هستند و با آن ها برخورد دولتي مي شود به راحتي مي توانند به مواد اوليه و ورق فولادي دست پيدا كنند و توليد كنندگان لوازم خانگي كه بخش خصوصي هستند از اين حمايت برخوردار نيستند.
غزنوي افزود: در ماه گذشته دو بار معاملات در بورس باطل شده است و به همين خاطر عرضه و تقاضاي انباشته شده وجود دارد، براي هفته هاي بعد و قيمت دچار تورم شده به طوري كه امروز در بورس كالا هر كيلوگرم ورق فولادي ۱۵ هزار تومان قيمت گذاري شده است.
وي ادامه داد: اگر اين اتفاق نمي افتاد ورق حدود ۱۰ هزار تومان بايد قيمت مي خورد و به دست توليدكننده مي رسيد و ما امروز بايد با اختلاف فاحش ۵۰ درصدي روبرو باشيم كه وقتي به بازار آزاد مراجعه مي كنيم براي خريد بين ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بابت هر كيلو ورق فولادي بايد پول پرداخت كنيم.
غزنوي گفت: اين اختلاف ناشي از دلال بازي و واسطه گري است و فرآيند و مكانيزم اشتباهي كه وزارت صنعت تعريف كرده باعث شده است اين پول به جيب دلال ها برود و ضررش را مصرف كننده نهايي و مردم خواهند ديد.
وي افزود: متاسفانه از اول شهريورماه قول هايي كه داده بودند عملي نشد و قرار بود تمام ورق هاي فولادي در بورس عرضه شود كه اين اتفاق نيفتاد.
سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي گفت: اين موضوع را پيگيري هم كرديم كه گفتند زياد سخت نگيريد و اجازه بدهيد تا اين موضوع را از اول مهر دنبال كنيم.
وي گفت: به نظر مي رسد فولادسازان فعالانه در تلاش اند كه اين فرآيند و سيستم اصلاح نشود.
غزنوي در خصوص كنستانتره اي كه براي مصرف فولادسازان استفاده مي شود هم گفت: اين مواد با يارانه بسيار زياد به فولادسازان عرضه مي شود.
اگر امروز با ارز نيمايي حساب و كتاب كنيم چيزي حدود ۴۰ دلار تفاوت قيمت دارد يعني كنستانتره اي كه با حساب و كتاب سي اف آر چين محاسبه مي كنند براي فولادساز ها در كل دنيا ۱۲۰ دلار در هر تن قيمت مي خورد و اين درحالي است كه در كشور ما بين ۷۵ تا ۸۸ و نيم دلار در هر تن با يارانه دولت به كارخانجات فولادساز عرضه مي شود.
وي در پايان گفت: يارانه هاي ديگري هم به فولادسازان داده مي شود مانند منابع گاز و ... كه در آينده درباره آن ها صحبت خواهد شد.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب