عجیب بودن طرح مسئله خروج فولاد از بورس كالا

عجیب بودن طرح مسئله خروج فولاد از بورس كالا

معاون وزارت صمت طرح خروج فولاد از بورس را مايه تعجب توصيف كرد و خبر داد: در حال بازبيني سهميه بندي هاي سامانه بهين ياب براساس صورت هاي مالي حسابرسي شده خريداران هستيم.

مجله بازار فلز

مهدي صادقي نياركي معاون امور صنايع وزارت صمت در گفتگویی گفت: در شرايطي كه ما طي دو سال گذشته با همكاري نهادهاي مختلف از جمله بورس و بررسي آمارهاي خريد محصولات فولادي از بورس كالا و ميزان توليدات آنها به نتايج و دستاوردهاي خوبي رسيده ايم، طرح خروج فولاد از بورس كالا براي ما جاي تعجب دارد.
وي با تاكيد بر لزوم عرضه تمام محصولات فولادي در بورس كالا و انتقال كل تقاضا به اين بازار گفت: طي دو سال گذشته بررسي هاي زيادي در خصوص آمار ميزان خريد محصولات فولادي از بورس صورت گرفته و ميزان توليد واحدهاي فولادي نيز از سامانه بهين ياب دريافت كرديم. براساس اين آمار ۶۳ واحد صنعتي ۷۰ درصد محصولات فولاد مباركه را خريداري كرده اند. حالا كه ما به كمك اين آمار به دستاوردهاي خوبي رسيده ايم و خيلي چيزها را متوجه شده ايم، اينكه مي گويند فولاد از بورس خارج شود براي ما محل تعجب است.
وي تاكيد كرد: ماهيت بورس اين است كه كالايي كه در آن عرضه مي شود، مشمول قيمت گذاري نمي شود و براساس مكانيزم قيمت هاي جهاني فروخته مي شود. به همين دليل بايد كل عرضه محصول در برابر تقاضا قرار گيرد تا بازار به تعادل برسد؛ از اين رو نمي توان تنها با عرضه بخشي از محصولات در بورس در مقابل تقاضاي زياد خريداران، يك محصول را كشف قيمت كنيم. ضمن اينكه در اين شرايط برخي فولادسازان بخش اندكي از محصولات خود را به قيمت جهاني در بورس مي فروشند و مابقي محصولات خود را در بازار خارج از بورس عرضه مي كنند كه ما در حال اصلاح اين موضوع هستيم و مطمئن باشيد كه اين شرايط ساماندهي مي شود.
به گفته صادقي نياركي، حتماً بايد تمام محصولات فولادي و نه بخشي از آن، از طريق بورس عرضه شده و كل تقاضا نيز به بورس انتقال يابد. ضمن اينكه ما در حال بازبيني سهميه بندي هاي سامانه بهين ياب براساس صورت هاي مالي حسابرسي شده خريداران هستيم.
وي تاكيد كرد: تأمين مواد اوليه فولاد بايد حتماً ذيل سامانه بهين ياب و بر اساس سهميه هايي كه مستند بر صورت هاي مالي حسابرسي شده است؛ انجام شود و همچنان كه كل تقاضا بايد از طريق بورس باشد، همه توليدكنندگان فولاد نيز مكلف هستند تمام عرضه خود را از طريق بورس انجام دهند.
معاون امور صنايع وزارت صمت گفت: كساني كه بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار كشور در بورس عرضه را انجام ندهند، ورق گرم براي تبديل به ورق سرد به آنها تحويل نخواهد شد و واحدهايي كه ورق گرم خود را به بورس عرضه نكنند، به آنها نيز اسلب تعلق نخواهد گرفت.
وي افزود: اطلاعات مربوط به روند عرضه به شكل مچينگ از خود شركت فولاد مباركه دريافت شده و همكاري خوبي هم از طرف اين شركت در روند عرضه و تقاضا وجود داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب