پشت پرده گراني بي سابقه فولاد

پشت پرده گراني بي سابقه فولاد

عضو هيئت مديره انجمن نوردكاران معتقد است، يكي از بهترين و آسان ترين راهكارهاي براي متعادل كردن بازار فولاد، عرضه مكفي در بورس كالا است.

گرانی فولاد | بازار فلز

احمد خوروش عضو هيئت مديره انجمن نوردكاران به مصوبات و ابلاغيه هاي متعدد وزارت صمت در رابطه با حوزه فولاد اشاره كرد و گفت: از چند سال گذشته و به ويژه انتهاي سال 98 در ستاد تنظيم بازار مكرراً مصوباتي را شاهد بوديم كه بايد حداقل 60 درصد توليدات فولاد خام در بورس كالا عرضه شود تا واحدهاي نوردي قادر به ادامه توليد و فعاليت خود باشند.
احمد خوروش افزود: متاسفانه با كاهش ميزان عرضه اي كه از اواخر سال گذشته و مخصوصاً طي 5 ماهه ابتدايي امسال اتفاق افتاده، عرضه 60 درصدي فولادي ها در بورس به هيچ عنوان محقق نشده و در نتيجه بازار با كمبود عرضه مواد اوليه مقاطع فولادي روبرو شد كه اين امر نهايتاً گراني در بازار فولاد را دامن زد و منجر به التهابات در اين بازار شد.
وي همچنين يادآور شد: البته تغييرات و نوسانات شديد قيمت ارز نيز در اين گراني ها بي تاثير نبوده اما تاثير عمده گراني ها ناشي از همان عدم عرضه مكفي فولادي ها در بورس بوده است.

لزوم عرضه فوق العاده و ادامه دار

عضو هيئت مديره انجمن نوردكاران با اشاره به عرضه فوق العاده شمش در بورس طي روز جاري اظهار داشت: اگرچه اين تصميم مي تواند تا حدودي به متعادل كردن بازار كمك كند اما در واقع عرضه هاي عقب افتاده فولادي هاست كه به كف عرضه خود عمل نكرده اند. در واقع فولادي هايي كه تعهدات خود را انجام نداده اند، اكنون مكلف به عرضه گسترده در بورس شده اند و به گونه اي نوشدارو پس از مرگ سهراب است؛ چراكه قيمت ها در اين مدت با تغييرات محسوسي همراه شده است.
اين عضو هيئت مديره انجمن نوردكاران ادامه داد: با اين حال، عرضه فوق العاده شمش در بورس كالا مي تواند مسكني براي كاهش التهاب بازار فولاد در شرايط فعلي باشد و اميدواريم اين عرضه نه تنها مكفي بلكه از سوي فولادي ها ادامه دار باشد.
وي تصريح كرد: مسئله خيلي مهم در اين بين، نظارت بر عرضه هاي صورت گرفته و جلوگيري از عرضه مواد اوليه بي كيفيت در بازار است و بايد فكري به حال استاندارد محصولات عرضه شده در بازار آزاد كرد.

راه جولان متخلفان بسته شود

وي درباره موضوع ورود قوه قضائيه به موضوع فولاد و برخورد با متخلفان عدم رعايت كف عرضه در بورس كالا نيز گفت: مسائل اين چنيني بايد به صورت ريشه اي حل و فصل شود و اگرچه اين ورود خوب است و مي تواند تا حدودي در بهبود شرايط بازار راهگشا بوده و تلنگري به متخلفان احتمالي باشد، اما كافي نيست و تا زماني كه مسائل زنجيره فولاد يكجا حل نشود و دولتمردان اراده اي براي اصلاح وضعيت و حل مشكلات نداشته باشند، راه به جايي نخواهد برد. به عبارتي بايد راه هاي دور زدن بر روي متخلفان نيز بسته شود.
خوروش در خاتمه درباره نقش وزارت صمت در مديريت بازار نيز گفت: به دليل پراكندگي مسئوليت هايي كه در وزارت صمت به وجود آمده، اين وزارتخانه متاسفانه قادر به بررسي و حل و فصل مسائل به صورت متمركز نيست و اميدواريم با تمركز بيشتري نسبت به اصلاح شرايط گام بردارد.

منبع: اقتصاد آنلاین
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب