استقبال از ورود مسكن به بورس و خروج فولاد از بورس

استقبال از ورود مسكن به بورس و خروج فولاد از بورس

طي چند هفته اخير شاهد تناقضي در اخبار دولت در حوزه مسكن از جمله تاكيد بر آغاز عرضه مسكن در بورس كالا و عرضه برخي مصالح ساختماني نظير فولاد و قير خارج از بورس بوده ايم.
به اين دو جمله دقت كنيد؛ براي كنترل بهاي مسكن و مشاركت مردم در تامين مالي پروژه هاي توليد مسكن، عرضه مسكن در بورس كالا آغاز شده است و براي كنترل قيمت مسكن دولتي ساز، عرضه برخي مصالح ساختماني نظير فولاد و قير خارج از بورس به طور مستقيم و با قيمت دولتي انجام مي شود؛ طي چند هفته اخير شاهد دو خبر متناقض اي دولت بوده ايم.

مجله بازار فلز

چند هفته پيش بود كه خبر عرضه و معامله نخستين ملك متعلق به وزارت راه و شهرسازي در شهر جديد پرديس در بورس كالا منتشر شد و پس از آن نيز مسئولان وزارت راه از از اين اتفاق استقبال كردند.
در بررسي اهداف ورود مسكن به بورس، مواردي همچون شفافيت معاملات، تبديل شدن قيمت هاي بورس به يك معيار و شاخص براي معاملات، امكان تنظيم و تعادل بهتر قيمت ها و جلوگيري از نوسان كاذب نرخ عنوان شد.
وزير راه نيز در ارائه گزارشي به رييس جمهور از پيشبرد اهداف عرضه املاك در بورس در راستاي شفافيت مبادلاتي و مشاركت مردم در تامين مالي پروژه هاي توليد مسكن از طريق بورس خبر داد و اين موضوع با استقبال رييس جمهور نيز مواجه شد. اين موارد را در كنار خبر تازه حوزه بورس قرار دهيد: با دستور رييس جمهور و براي كنترل قيمت مسكن دولتي ساز، عرضه برخي مصالح ساختماني نظير فولاد و قير خارج از بورس به طور مستقيم و با قيمت دولتي انجام خواهد شد.
طي دو روز گذشته كه اين خبر اعلام شده است، كارشناسان در حوزه بازار سرمايه، فولاد و مسكن چند پرسش اساسي را مطرح مي كنند؛ اگر ورود مسكن به بورس باعث تعادل قيمت ها مي شود، پس چگونه معامله مصالح ساختماني خارج از بورس، كاهش قيمت ها را به همراه دارد؟ آيا در مبادلات خارج از بورس، شفافيتي وجود دارد و مي توان مانع از دلال بازي و ايجاد بازار سياه فولاد شد؟ آيا خارج كردن معاملات مصالح ساختماني از روندي شفاف، خود عاملي براي رشد قيمت ها و در پي آن گراني بيشتر مسكن نيست؟ و سوال آخر اينكه مگر بازار محصولاتي كه در بورس معامله نمي شوند و قيمت دولتي دارند مانند خودرو، لاستيك، مواد غذايي، دارو . . . ، شرايط مطلوبي را سپري مي كند كه دستور خروج از بورس براي كنترل قيمت صادر مي شود؟
در پايان اينكه موضوع نگران كننده در خصوص فشار عده اي براي خروج معاملات مصالح ساختماني از بورس كالا، بررسي نمودارهاي مركز آمار در حوزه املاك و زمين است. آخرين گزارش مركز آمار ايران بيانگر آن است كه كماكان خريد زمين و ملك هاي كلنگي در ماه هاي اخير رشد داشته و اين موضوع نشان دهنده تداوم انتظارات تورمي براي بازار ملك در سال آينده است. با توجه به اينكه عمده خريداران زمين و ساختمان هاي كلنگي، بساز بفروش ها هستند و آمارها نشان مي دهد كه آن ها نگاهي تورمي به ماه هاي آينده قيمت مسكن دارند، خروج مصالح ساختماني از زير چتر شفافيت مبادلاتي مي تواند زنگ خطري بزرگ براي بازار مسكن باشد.

منبع: تسنیم
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب