هشدار به فولادسازان بدعهد

هشدار به فولادسازان بدعهد

در شرايطي كه هفته گذشته وزير راه از دستور رييس جمهور براي عرضه فولاد و قير خارج از بورس كالا به منظور تعادل بخشي به حوزه مسكن خبر داد، حجم مخالفت فعالان و كارشناسان اين حوزه بيانگر آن است كه مشورت هاي صحيح و كارشناسي به رييس جمهور ارائه نشده است؛ در همين زمينه وزارت صمت به عنوان متولي تنظيم بازار كالاهاي مهمي مثل فولاد و قير بر لزوم رشد عرضه محصولات در بورس كالا تاكيد داشته و به نظر مي رسد طرح اعلام شده از سوي وزير راه امكان اجرايي شدن ندارد.

مجله بازار فلز

در همين زمينه شبكه اطلاع رساني شاتا به عنوان پايگاه اطلاع رساني وزارت صمت، موضع رسمي اين وزارتخانه را به نقل از معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر لزوم عرضه كامل فولاد در بورس كالا اعلام كرد.
مهدي صادقي نياركي با بيان اينكه بايد كل توليد كارخانجات فولاد در بورس قيمت گذاري و عرضه شود گفت: علت اين كه وزارت صمت تاكيد بر عرضه محصولات در بورس كالا را دارد اين است كه شركت هاي توليدكننده فولاد از مزاياي بورس استفاده كنند و در همين راستا بايد كل توليد كارخانجات فولاد در بورس قيمت گذاري و عرضه شود.
وي افزود: قيمت كالاهاي عرضه شده در بورس تابع مكانيسم هاي قيمت جهاني است و نمي شود با عرضه كم و وجود تقاضاي زياد قيمت را ذيل قيمت جهاني تعيين كنيم و مدعي كشف قيمت باشيم و خارج از بورس با هر قيمتي كه مورد نظر است عرضه را انجام دهيم.
وي تصريح كرد: اصلاح اين روند در دستور كار معاونت امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مطمئناً اين موضوع و فرآيند موجود ساماندهي مي شود.
صادقي نياركي تاكيد كرد: تامين مواد اوليه فولاد بايد حتماً ذيل سامانه بهين ياب و بر اساس سهميه هايي كه مستند بر صورت هاي مالي حسابرسي شده است؛ انجام شود و همچنان كه كل تقاضا بايد از طريق بورس باشد، همه توليدكنندگان فولاد نيز مكلف هستند تمام عرضه خود را از طريق بورس انجام دهند.
معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: كسانيكه بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار كشور در بورس عرضه را انجام ندهند، ورق گرم براي تبديل به ورق سرد به آنها تحويل نخواهد شد و واحدهايي كه ورق گرم خود را به بورس عرضه نكنند و به آنها نيز اسلب تعلق نخواهد گرفت.
وي ادامه داد: حدود سه ماه است كه مسئوليت عرضه و تقاضاي ورق فولادي به معاونت امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است و با توجه به اينكه بايد ميزان عرضه و تقاضا با هم ديده شوند، نمي شودكه از مجموعه فولادسازان فقط يك شركت محصول خود را آن هم با درصد پايين در بورس عرضه كند و براي تقاضاي بالا در بورس كشف قيمت شده و تحت عنوان مچينگ خارج از اين چارچوب محصولات فروخته شود.
معاون امور صنايع وزارت صمت افزود: اطلاعات مربوط به روند عرضه به شكل مچينگ از خود شركت فولاد مباركه دريافت شده و همكاري خوبي هم از طرف اين شركت در روند عرضه و تقاضا وجود داشته است.
صادقي نياركي اضافه كرد: هم اكنون حدود ۴۳۰ واحد از طريق مچينگ خريد مي كنند كه اصلاً عضو بهين ياب نيستند و به عبارتي از مجموع يك هزار و ۶۶ واحدي كه ورق دريافت مي كنند حدود ۶۰۰ واحد در بهين ياب هستند و الباقي فاقد كد بهين ياب ميباشند.
وي تصريح كرد: همه اين واحدها بايد كد بهين ياب دريافت مي نمودند و از زماني كه برنامه ساماندهي آغاز شده است، بالاي ۳۰۰ واحد فاقد كد را موفق شديم كه وارد مدار بهين ياب كنيم.
صادقي نياركي گفت: در بخش عرضه متاسفانه همه فولادسازان عرضه خود را به طور كامل انجام نمي دهند و شركت فولاد مباركه نيز بخشي از توليدات فولاد خود را در بورس عرضه نموده و طرف ديگر تقاضاست كه با اين عرضه كم مواجه شده و به اسم كشف قيمت و رقابتي شدن قيمت ها و خارج از بورس با مدل هاي خاصي محصول به فروش رسيده است.
وي با اشاره به اطلاعات مورد رصد در دو سال اخير، پروانه صادره استان ها براي توليد ورق فولادي را ۳۳ ميليون تن اعلام كرد و گفت: با توليد ۹ ميليون تن بازار داخلي با كمبود ورق مواجه شده است.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب