نه بازار آزاد به ميلگرد ۱۱ هزار توماني

نه بازار آزاد به ميلگرد ۱۱ هزار توماني

ريزش بازار سرمايه و افزايش نرخ ارز نيمايي و آزاد باعث سرريز شدن نقدينگي به بازارهاي كالايي ظرف يك هفته اخير شد؛ بازار فولاد نيز از اين سرريز شدن نقدينگي در امان نماند و با افزايش قيمت روبرو شد. رشد نرخ ارز نيمايي بالا رفتن قيمت‌هاي پايه در بورس كالا را به‌دنبال داشت و بالا رفتن نرخ ارز آزاد، ميزان رقابت براي خريد شمش و مقاطع شدت گرفت، چراكه در اين وضعيت تعويق خريد براي هفته‌هاي بعد به معني زيان خواهد بود.

بازار قلز

با وجود بازار داغ شمش و مقاطع در رينگ بورس كالا اما بازار آزاد مقاطع طويل فولادي اين روزها رونقي نداشت و با وجودي كه پيش‌بيني مي‌شد بهاي هر كيلوگرم ميلگرد در بازار آزاد به ۱۱ هزار تومان برسد نبود مشتري خرد و بزرگ در اين بازار اجازه نداد كه قيمت ميلگرد در اين هفته به ۱۱ هزار تومان برسد. در اين ميان اگر مسوولان امر نتوانند فكري براي نقدينگي فزاينده در كشور كنند، بالا رفتن قيمت شمش و مقاطع طويل فولادي حتي با وجود نبود تقاضاي مصرفي امر گريزناپذيري خواهد بود كه درصورت وقوع شرايط ركود تورمي را در بازار رقم مي‌زند.  روز سه‌شنبه ۱۸ شهريور بورس كالا شاهد عرضه ۸۶ هزار تن شمش فولاد با نرخ پايه ۷۹۰۰ تومان بود.
اگرچه معاملات ابتدايي اين محصول در رينگ شاهد رقابتي قابل‌توجه بود به‌گونه‌اي كه نرخ هر كيلوگرم شمش به ۹۵۰۰ تومان رسيد اما در ادامه پس از توقفي كوتاه در روند معاملات ميزان رقابت منطقي‌تر شد و در نهايت نيز ميانگين قيمت هر كيلوگرم شمش معامله شده در اين روز به ۹ هزار و ۵۰ تومان رسيد. با احتساب ماليات ارزش افزوده و كارمزد بورس، بهاي هر كيلوگرم شمش براي توليدكننده نهايي ۹۸۵۰ تومان خواهد بود.
در هفته‌هاي گذشته صحبت از معامله هر كيلوگرم شمش با نرخ ۹ هزار تومان در بورس كالا و تاييد آن دور از ذهن بود اما افزايش نرخ ارز نيمايي از سويي باعث بالا رفتن قيمت پايه شد و از طرف ديگر نيز افزايش نرخ ارز آزاد با ايجاد ذهنيت مجدد رشد قيمت‌ها و دركنار آن ريختن بازار سرمايه، افزايش قيمت در بورس و بازار آزاد را درپي داشت.  قيمت پايه عرضه هر كيلوگرم ميلگرد نيز در بورس كالا براي روز چهارشنبه ۱۹ شهريور نسبت به معاملات هفته قبل ميلگرد در روز چهارشنبه ۱۲ شهريور افزايش حدود ۴۰۰ توماني داشت.
در واقع افرادي كه هفته قبل حتي با رقابت نيز ميلگرد را از رينگ خريداري كرده بودند در عرض يك هفته از بالا رفتن قيمت پايه منتفع مي‌شدند. در اين شرايط بالا رفتن هفتگي قيمت پايه سيگنالي براي رشد  نرخ به بازار به‌شمار مي‌رود كه خريدار مي‌داند اگر امروز محصولي را خريداري نكند، هفته بعد بايد محصول را با بهايي بالاتر خريداري كند.  در رينگ مقاطع طويل فولادي روز چهارشنبه اغلب عرضه‌ها با تقاضايي بالاتر روبه‌رو شدند و در نهايت قيمت هر كيلوگرم ميلگرد در اين رينگ از ۹۱۰۰ تومان تا ۹۸۰۰ تومان معامله شد.
باتوجه به افزايش قيمت مقاطع در رينگ بورس كالا بهاي اين محصول در بازار آزاد نيز افزايش داشت، اما به گفته فعالان بازار، برخلاف روند مثبت تقاضا در رينگ، تقاضايي براي ميلگرد در بازار آزاد نبود و همين عدم تقاضا باعث شد كه بهاي ميلگرد به ۱۱ هزار تومان نرسد.
مقايسه قيمت هر كيلوگرم ميلگرد با شمش در معاملات بورس كالا از عدم تطابق قيمتي ميان اين دو محصول حكايت دارد، اما از سويي توليدكننده پايين‌دستي براي نخوابيدن خطوط توليد خود چاره‌اي جز خريد مواد اوليه به بهايي گران ندارد و از طرف ديگر نيز واحدهاي پايين‌دستي زيان خود را در اين بخش مي‌توانند از محل صادرات و با توجه به نرخ ارز جبران كنند.

منبع: دنیای معدن


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب