بررسي صنعت طلا در پنج محور

بررسي صنعت طلا در پنج محور

سومين همايش و نمايشگاه چشم‌انداز صنايع غيرآهني ايران و فناوري‌هاي وابسته با نگاهي به توليد و بازار مهرماه امسال در تهران برگزار مي‌شود. اين همايش در سه روز هفتم، هشتم و نهم مهر ۹۹ برگزار و در آن چالش‌ها و فرصت‌هاي صنايع غيرآهني شامل آلومينيوم، مس، سرب و روي، طلا بررسي مي‌شود.

طلا + بازار فلز

مطابق سال گذشته اولين روز همايش چشم‌انداز صنايع فلزات غيرآهني ايران به سخنرانان بزرگ اين صنعت و برگزاري ميزگردهاي تخصصي اختصاص دارد. در روز دوم و سوم اين همايش نيز علاوه بر برگزاري ميزگردهاي تخصصي، برپايي كارگاه‌هاي آموزشي و ميزگردهاي تخصصي از سوي شركت‌هاي برتر در بخش‌هاي مختلف مدنظر قرار گرفته است. كارگاه‌هاي آموزشي يكي از اثربخش‌ترين گونه‌هاي آموزش محسوب مي‌شود و در اين دوره برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي به شيوه مشاركتي، فراخواندن مخاطب به آموزش و ارزش نهادن به نيازها و خواست همايش در جلو بردن اهداف آموزشي صورت مي‌گيرد. اهداف دقيق اين كارگاه‌ها ايجاد شرايطي است كه در آن شركت‌كنندگان در كارگاه تصميم بگيرند، برنامه طرح كنند و تغييرات لازم را در حوزه فعاليت خود به وجود آورند.  تدوين طرح جامع طلاي كشور يكي از ميزگردهاي تخصصي پيش‌بيني شده در اين همايش است. بررسي تدوين طرح جامع صنعت طلا، عرضه و تقاضا و بررسي بازار طلا و سنگ‌هاي قيمتي، سياست‌گذاري‌هاي بانك مركزي و اثرات آن بر بازار طلا، مواد اوليه شيميايي مورد نياز خطوط توليد، واردات و لزوم سرمايه‌گذاري و ايمني، محيط زيست و معادن سبز از جمله محورهاي اين ميزگردهاي تخصصي آموزشي است.
بر اساس آمار موجود، ايران جزو هفت كشور توليد‌كننده فلزات گرانبها در دنياست و سنگ‌هاي قيمتي و جواهرسازي يكي از منابع پردرآمد محسوب مي‌شود. اين صنعت قابليت بالايي براي رشد اقتصادي و مالي كشورها به همراه دارد. اگرچه ايران از ۲۵۰ نوع سنگ قيمتي از جمله فيروزه، عقيق، ياقوت، فلوريت، يشم، مالاكيت، آندازوليت و انواع كوارتز برخوردار است، اما از نظر تجارت جواهرات با ارزش سهم خاصي ندارد.
استان‌هاي خراسان، همدان، سيستان و بلوچستان و... ذخاير باارزشي از اين سنگ‌ها را دارند. اما اين صنعت با  چالش‌هايي روبه‌رو است كه متوليان اين بخش سعي دارند تا در ميزگردهاي تخصصي سومين همايش چشم‌انداز صنايع غيرآهني ايران و فناوري‌هاي وابسته با نگاهي به توليد و بازار به بحث و بررسي آنها بپردازند.

منبع: دنیای اقتصاد
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب