هدفگذاري براي توليد ۳۳ ميليون تن شمش فولاد در سال ۹۹

هدفگذاري براي توليد ۳۳ ميليون تن شمش فولاد در سال ۹۹

صنعت فولادسازي از مهم‌ترين دستاوردهاي دولت به شمار مي‌رود كه در سال‌هاي اخير با جهش چشم‌گيري مواجه شده است، بر اساس آمار، ميزان توليد فولاد در آخرين سال فعاليت دولت تدبير و اميد به ۳۳ ميليون تن خواهد رسيد.

شمش فولادی + بازار فلز

كل زنجيره فولاد كه در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ ميليون تن ظرفيت توليد داشت، سال ۹۷ به حدود ۲۱۰ ميليون تن رسيد و سال ۹۸ رقم حدود ۲۶۰ ميليون تن مطرح شد، باين ترتيب ۱۴۰ ميليون تن ظرفيت سازي انجام گرفت.
سال ۱۳۹۷ ميزان صادرات فولاد رقم هشت ميليون و ۲۰۰ هزار تن و براي سال ۹۸ صدور ۱۲ ميليون ثبت شد.
ميزان توليد فولاد درسال ۱۳۹۷ رقم حدود ۲۵ ميليون تن اعلام شد كه سال گذشته نيز نزديك به ۲۸ ميليون تن رسيد.

رويكرد به توليد فولادهاي خاص

وزارت صنعت، معدن و تجارت براين اعتقاد است كه كشورمان در بخش فولاد از رويكرد پنج تا هفت ميليون تن واردات در اوايل دهه ۹۰، اكنون ضمن پاسخگويي به نياز داخل، قابليت صادراتي دارد كه علاوه بر آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين، قاره اروپا نيز از آن استقبال مي كنند.
بررسي آمار تجارت خارجي گوياي آن است كه در سال ۹۸ چند صد هزار تن فولاد هاي خاص (آلياژي) وارد كشور شده و اكنون واحد هاي توليدي كشور به اين سمت هدايت مي شود تا پاسخگوي نياز داخل باشند و مانع از واردات شوند.
ايران اكنون دهمين فولاد ساز جهان محسوب مي شود و به استناد آمار انجمن جهاني فولاد، در سال‌هاي اخير رشد توليد فولاد ايران بيش از بازدهي ۶۵ كشور جهان بوده و اين توانمندي در دولت هاي يازدهم و دوازدهم به اثبات رسيد.

ظرفيت سازي در چارچوب سند چشم انداز

براساس اهداف سند چشم‌انداز، در صنعت فولاد دستيابي به ظرفيت ۵۵ ميليون تن تعريف شده و اين در حالي است كه تاپايان ۹۷ رقم ۳۵ ميليون تن ظرفيت راه اندازي شده ثبت شد و در سال ۹۸ حدود ۴۰ ميليون تن، بنابراين پيش بيني مي شود تحقق هدف سند چشم انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس نيست.
اكنون ميزان مصرف فولاد كشور برآورد حدود ۱۵ ميليون تني دارد، چنانچه رونق طرح هاي عمراني و افزايش تقاضا در بخش مسكن و ساختمان رخ دهد، انتظار نمي رود بيش از ۲۰ ميليون تن تقاضاي داخلي باشد، بنابراين همسو با پاسخگويي به تقاضاي داخلي، نسبت به بازاريابي براي صادرات فولاد كشورمان بايد اقدام شود.

توسعه اكتشاف براي پاسخگويي به فولاد سازان

رشد شكل گيري و توسعه واحد هاي فولاد سازي در دهه ۸۰ و ۹۰ در ذات خود حاوي اين پيام بود كه ايران قابليت و ظرفيت لازم به عنوان يك فولاد ساز در سطح جهان را دارد، اما اكنون لازمه تداوم حضور در اين عرصه جهاني، استمرار فعاليت اكتشافي براي تامين خوراك واحد هاي فولاد سازي است.
براساس اهداف كمي پيش بيني شده تا افق ۱۴۰۰ انتظار مي رود در زمينه استخراج سنگ آهن كه سال ۹۶ (دولت دوازدهم) ظرفيت ۸۵ ميليون تني پيش بيني شده بود، در سال ۹۹ به رقم ۱۰۵ ميليون تن برسد و در ۱۴۰۰ رقم ۱۰۷ ميليون تن در نظر گرفته شده است.
ضمن اينكه امسال دستيابي به ظرفيت ۵۰ ميليون تني كنسانتره سنگ آهن پيش بيني شده، درحالي كه در سال ۹۶ رقم ۳۳ ميليون تن تعريف شد.
برآورد شده در چارچوب سند چشم انداز ساليانه به ۱۶۰ ميليون تن سنگ آهن نياز است كه چنانچه اين هدف محقق نشود، نياز به واردات سنگ آهن خواهيم داشت.

توليدات فولادي ۷.۲ ميليون تن

آمارهاي چهارماهه ابتدايي امسال (فروردين لغايت تير) گوياي رشد ۹ درصدي در زمينه توليد شمش فولادي است كه انجمن توليد كنندگان فولاد ايران مشخص ساخت كه ۹ ميليون و ۴۸۳ هزار تن توليد شد، در حالي كه چهار ماهه نخست سال گذشته هشت ميليون و ۶۸۳ هزار تن شمش فولادي توليد شده بود.
امسال توليدات فولادي هم رشد پنج درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال۹۸ تجربه كرد و به رقم هفت ميليون و ۲۵۷ هزار تن رسيد و عملكرد چهارماهه ابتدايي سال گذشته رقم ۶ ميليون و ۹۳۰ هزار تن را نشان داد.

رشد توليد آهن اسفنجي

توليد آهن اسفنجي در بين اقلام زنجيره فولاد نيز در چهار ماهه ابتدايي امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افزايشي بود و به سطح ۱۲ درصد رسيد و رقم ۱۰ ميليون و ۵۸۱ هزار تن را نشان داد، در عين حال در دوره مشابه سال ۹۸ توليد آن بالغ بر ۹ ميليون و ۴۶۸ هزار تن ثبت شده بود.
ايران در سال هاي گذشته به عنوان دومين توليدكننده آهن اسفنجي جهان پس از هندوستان قرار گرفته بود، اما افت توليد رقيب آسيايي سبب شده كه ايران جايگاه نخست را كسب كند.
بهره برداري از هفت طرح فولاد استاني كه هريك داراي ظرفيت ۸۰۰ هزار تني در زمينه توليد آهن اسفنجي دارند، از جمله دلايل رشد جايگاه ايران در اين بخش به حساب مي آيد.

منبع: ايرنا
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب