تكانه‌هاي افزايشي در بازار مقاطع فولادي

تكانه‌هاي افزايشي در بازار مقاطع فولادي

درحالي كه بازار مقاطع طويل فولادي در يك ماه اخير وارد فاز نزولي قيمت شده بود و معاملات اين محصولات پس از هفته‌ها التهاب روي آرامش را مي‌ديد، مجدد از روز دوشنبه ۱۰ شهريور ماه اين بازار دچار التهاب شد. اين مرتبه افزايش نرخ ارز نيمايي دليل برهم خوردن آرامش بازار مقاطع فولادي بود، به‌گونه‌اي‌كه اين بازار افزايش ۳۵۰ توماني به ازاي هر كيلوگرم ميلگرد را تجربه كرد.

بازار فلز + استیل

بهاي مقاطع طويل فولادي در بازار آزاد در هفته قبل روند نسبتا با ثباتي داشت، نرخ پايه قيمت اين محصولات در رينگ معاملاتي بورس كالا بر اثر رشد نرخ ارز نيمايي بالا رفت؛ به‌گونه‌اي‌كه نرخ پايه بورس ميلگرد در بورس كالا با بهاي اين محصول در بازار آزاد برابر شد. اگرچه اين اتفاق باعث شد كه از اين عرضه‌ها استقبال چنداني نشود، اما همين موضوع باعث ايجاد ذهنيت افزايش قيمت در بازار آزاد بود كه اين موضوع در هفته جاري خود را در بازار آزاد نشان داد.
در ادامه ديروز مجدد نرخ ارز نيمايي بالا رفت و باتوجه به استمرار روند افزايشي نرخ نيمايي با هدف نزديكي به نرخ دلار آزاد، پيش‌بيني مي‌‍‌شود كه نرخ پايه معاملات شمش و مقاطع براي هفته جاري نسبت به نرخ هفته قبل نيز بالاتر رود و همين پيش‌بيني باعث شد كه بهاي مقاطع فولادي در بازار آزاد افزايش پيش از موعد داشته باشد؛ به‌گونه‌اي‌كه قيمت ميلگرد سايز ۱۶ در بازار آزاد از ۹ هزار و ۲۵۰ تومان در روز چهارشنبه به ۹ هزار و ۶۰۰ تومان به ازاي هر كيلوگرم رسيد.
در واقع رشد نرخ ارز نيمايي باعث حضور مجدد واسطه‌ها و دلالان در اين بازار شد. به گفته فعالان بازار مقاطع، برخلاف هفته‌هاي قبل كه خريداري در بازار مقاطع وجود نداشت، رشد نرخ ارز نيمايي و پيش‌بيني استمرار اين روند افزايشي باعث افزايش تقاضا براي اين محصولات شده است.
همچنين بايد منتظر بود كه التهابات ايجاد شده به معاملات شمش و ميلگرد در بورس كالا نيز سرايت كند و اين بازار نيز پس از چند هفته آرامش مجدد برهم بريزد.
شبح نرخ نيمايي تقريبا غالب بازارهاي كالايي در بورس كالا را تحت تاثير قرار داده است و بازار فولاد هم از آن مستثني نيست. اين روند افزايشي نرخ نيمايي ارز راهي جز استمرار افزايش قيمت‌ها را دربرندارد و مي‌تواند باز هم اين مسير صعودي را ادامه دهد. در هر حال تكانه‌هاي بهاي آزاد ارز مي‌تواند سرمايه‌هاي جديدي را به بازار فولاد وارد كند كه بعضا از اين بازار خارج شده بودند و همين داده آينده پيچيده‌اي را براي مصنوعات فولادي رقم مي‌زند؛ اگرچه احتمال رشد قيمت‌ها همراه با نوسان بهاي ارز از سمت بسياري از معامله‌گران پذيرفته شده است و البته نرخ‌هاي پايه در بورس كالا نيز چنين احتمالي را دربردارد.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب