آیا دلار نيمايي سيگنال‌ساز افزايش قيمت فولاد خواهد شد؟

آیا دلار نيمايي سيگنال‌ساز افزايش قيمت فولاد خواهد شد؟

رينگ معاملاتي بورس كالا در زمينه شمش و مقاطع فولادي در هفته جاري شاهد افزايش نرخ پايه در اثر بالا رفتن ارز نيمايي بود. اتفاقي كه سيگنالي مثبت به بازار راكد مقاطع فولادي ارسال كرد و اين بازار را كه در مسير نزول قرار گرفته بود مجدد به فاز افزايشي برد.

بازار فلز + شمش فولادی

رينگ معاملاتي بورس كالا، ديروز سه‌شنبه ۴ شهريور شاهد عرضه ۹۱ هزار تن شمش فولاد با نرخ پايه هر كيلوگرم ۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود كه اين رقم نسبت به نرخ پايه در نظر گرفته شده براي هفته قبل افزايش ۵/ ۴ درصدي داشت. رشد نرخ دلار نيمايي دليل اصلي افزايش نرخ پايه تعيين شده بود. براي اين ميزان عرضه تقاضايي برابر ۱۸۰ هزار تن به ثبت رسيد و رقابت براي خريد باعث افزايش قيمت فروش شمش در اين رينگ در بازه قيمتي ۷ هزار و ۵۵۰ تا ۸ هزار تومان به ازاي هر كيلوگرم شد.
بالا رفتن نرخ پايه شمش و همچنين بهاي فروش آن در رينگ معاملاتي بورس كالا سيگنالي مثبت براي رشد قيمت محصولات فولادي در بازار آزاد بود؛ سيگنالي كه به ‌سرعت در اين بازار اثرگذار شد و قيمت مقاطع طويل فولادي در بازار آزاد در عين كمبود تقاضا را بالا برد به گونه‌اي كه انواع ميلگردهاي سايز 14 تا 16 افزايش 100 توماني در هر كيلوگرم يافتند. 
افزايش نرخ ارز نيمايي در قيمت پايه عرضه ميلگرد نيز اثرگذار شد و در حالي كه نرخ پايه عرضه سبد ميلگرد در هفته قبل 7 هزار و 900 تومان به ازاي هر كيلوگرم در نظر گرفته شده بود، در اطلاعيه عرضه مقاطع فولادي براي امروز (چهارشنبه، 5 شهريور) نرخ پايه 8 هزار و 400 تومان تعيين شد كه با احتساب ماليات ارزش افزوده و حق كارگزار قيمت فروش اين ميلگرد به 9 هزار و 200 تومان به ازاي هر كيلوگرم مي‌رسد.
در حالي كه ميلگرد در بازار آزاد با قيمت 9 هزار و 200 تومان به‌ازاي هر كيلوگرم به فروش مي‌رسد عرضه اين محصول با همين نرخ پايه از سويي سيگنال افزايش قيمت براي بازار آزاد به‌شمار مي‌رود كه اين قيمت را كف قيمت اين محصولات مي‌داند. البته باتوجه به اينكه اين هفته انواع سايز ميلگرد با همين نرخ پايه در بازار آزاد به فروش مي‌رسيد، بعيد به‌نظر مي‌رسد كه از معاملات مقاطع فولادي در رينگ امروز استقبال شود.
موضوع كاهش استقبال از معاملات امروز بورس كالا به‌قدري قابل پيش‌بيني بود كه روز گذشته شركت بورس كالاي ايران در اطلاعيه‌اي ميزان پيش‌پرداخت خريد بر اين محصولات را از 50 درصد به 20 درصد كاهش داد تا به اين ترتيب بتواند به نحوي زمينه داغ شدن بيشتر تقاضا در اين بازار را فراهم كند. 
به گفته يكي از فعالان بازار؛ از ديگر اتفاقات عجيب در بازار آزاد مقاطع طويل فولادي در روز گذشته حضور تيم‌هاي نظارتي وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار به‌منظور كنترل انبارها بود. درحالي اين نظارت در بازار تهران در روز گذشته صورت گرفت كه در هفته‌هاي اخير بهاي مقاطع طويل فولادي فاز نزولي را طي مي‌كردند. درواقع به‌نظر مي‌رسد كه اين نظارت بر بازار نتيجه تصميمات بيش از يك ماه قبل بود كه بسيار ديرتر از موعد اجرايي شد و در شرايط فعلي بازار حتي مي‌تواند نتيجه معكوس نيز بدهد. در هر حال جريان فعلي در بازار فولاد از روند كاهشي قيمت‌ها به يك مسير افزايشي وارد شده كه مهم‌ترين دليل آن رشد بهاي نيمايي ارز و همچنين بازگشت ذهنيت‌هاي افزايشي به اين بازار بوده است كه مي‌تواند سيگنال‌هاي متناقضي را براي بازار ترسيم كند. حضور جعفر سرقيني، سرپرست جديد وزارت صمت را هم بايد به رخدادهاي اثرگذار بر اين بازار افزود كه تلاش‌هاي پيشين و تجربيات موجود با افزايش قيمت‌ها در بازار فولاد همسان و هم‌سنگ نيست بنابراين بازار مستعد تغييرات پيش‌بيني نشده بسياري است.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب