استفاده از انرژی تجدید پذیر باد برای تامین برق صد میلیون نفر

استفاده از انرژی تجدید پذیر باد برای تامین برق صد میلیون نفر

مدت‌های طولانی است که استفاده از انرژی باد به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق توجه کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. اخیرا در اروپای غربی راجع به استفاده از این انرژی خدادادی صحبت‌های زیادی شده است. همچنین گفته شده است که این منبع تولیدی میتواند انرژی مورد نیاز برای بیش از صد میلیون نفر را  فراهم کند. جوآن مکلنتایر ، نویسنده خلاق، راجع به این موضوع به تفصیل سخت میگوید. شما می‌توانید چکیده ی این مقاله ی بلند را در زیر بخوانید.

دریای شمال؛ قطب انرژی بادی

دریای شمال قسمتی از اقیانوس اطلس است که در بخش شمالی قاره ی اروپا قرار دارد و از بالا و پایین به اقیانوس راه دارد. این دریا از قدیم برای حمل و نقل کشور های همسایه و سواحل آن برای تفریح مردم استفاده می ‌شده است. به خاطر منابع غنی انرژی فسیلی که در دل خود دارد از دیر باز تا کنون از آن برای استخراج نفت، گاز و... استفاده می‌شده است. اخیرا نیز به خاطر موقعیت و شرایط مناسب خود برای استفاده از انرژی باد و موج حائز اهمیت است .سه شرکت هلندی، دانمارکی و آلمانی در سال 2016 توانستند برای اولین بار، از ایده‌ای نوآورانه پرده‌برداری کنند. این سه شرکت عبارتند از:

:TnneT TSO B.V.1
این شرکت یک شرکت هلندی است که در شهر آرنهم  قرار دارد. این کارخانه، برق مورد‌نیاز برای حدود 41 میلیون از مردمان کشورش را بدون وقفه تامین می‌کند و به همین دلیل به عنوان یکی از شرکت‌های ملی شناخته شده است. این شرکت هم‌چنین بخش های بزرگی از آلمان را در ابتدا تحت پوشش خود قرار داده بود و این نواحی را برق رسانی می‌کرد.

: TenneT TSOGmbH.2
دومین شرکتی که راجع  به آن توضیح خواهیم داد در واقع بخشی از شرکت اول است که در آلمان قرار داشت. این شرکت از سال 2010 به صورت جدا و مستقل زیر نظر حکومت آلمان به کار خود ادامه داده است.

: Energinet.dk.3
انرژینت  از شرکت های ملی تولید برق و گاز طبیعی در کشور دانمارک است که در سال 2005 پدید آمد. هسته ی اصلی آن در شهر فردریکای دانمارک است و حدود 1150 نفر کارمند در آن مشغول به کار هستند. نکته ی جالب راجع به این کارخانه این است که بین آن و کارخانه ی قبلی یک کابل زیر دریایی با عنوان کابل کبرا کشیده شده است که آنها را به هم متصل می‌کند.
ایده ای که توسط سه شرکت فوق ارائه شد احداث یک مرکز تولید انرژی برق با استفاده از باد در جزیره‌هایی با عنوان "اتصال برق" در دریای شمال  بود. علت نامگذاری این سری جزیره ها نقش آنها در اتصال چند کشور مجاور به یکدیگر و همینطور انتقال برق از طریق توربین‌های بادی و کابل‌های بین آن کشورها است. این مجموعه جزایر مصنوعی می باشند، یعنی ساخته شده به دست انسان هستند. ابتدای این جزیره ها در آب‌های کم‌عمق داگر بانک قرار دارد؛ یک جزیره ماسه ای که در آن باد فوق‌العاده شدیدی می‌وزد و این باد بسیار مناسب توربین‌های بادی است. از این جزیره میتوان به عنوان مرکز اتصال چندین مزرعه ی تولید برق به یکدیگر استفاده کرد. برایند این مجموعه میتواند 70000 تا 100000 مگاوات برق تولید کند.
و اینگونه انرژی برق لازم تولید می‌شود. همانطور که ذکر شد، کابل‌هایی بین جزایر اتصال برق و کشورهای دریای شمال (شامل: هلند، دانمارک، آلمان، بریتانیا، نروژ و بلژیک) کشیده شده است. این کابل ها برق تولید شده توسط توربین های دریای شمال را به این کشور ها انتقال می‌دهند‌. از دیگر مزیت‌های این کابل‌ها می‌توان به فراهم‌کردن امکان تجارت برق بین این کشورها اشاره کرد.

همه با هم برای کره زمین 

با در نظر گرفتن ضرر و زیان کربن دی اکسید  برای کره زمین و این حقیقت که در حال حاضر میزان تولید کربن دی اکسید در حیطه‌های دیگر بسیار زیاد است، کاهش تشکیل آن طی روند تولید برق می‌تواند کمک شایانی به کره زمین بکند. از اصلی‌ترین شیوه‌های انجام این کار استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر (همانند باد یا خورشید) به جای تجدیدناپذیر (همانند نفت،گازو...) است.
به همین دلیل کشورهای دریای شمال قراردادی را امضا کردند که در آن بر استفاده از انرژی تجدیدپذیر به جای تجدیدناپذیر تاکید شده است. این قرار داد که توافقنامه ی پاریس نامیده می‌شود زیر مجموعه ای از پیمان نامه سازمان ملل بر حسب تغییر آب و هوا است. در تاریخ دسامبر 2015 متن این معاهده از سوی نمایندگان 165 کشور ارائه و تصویب و در آوریل 2016 در روز زمین برای امضا معرفی شد و قرار است که از سال 2020 اجرای آن توسط کشورهای متعهد شروع شود. از کشورهایی که به این توافق نامه نپیوسته اند میتوان به نیکاراگوئه، سوریه و سریر مقدس اشاره کرد. لازم به ذکر است در سال 2017 آمریکا از این توافق نامه اعلام خروج کرد.
برای عملی شدن این مهم نیاز به همکاری همه جانبه کشورهای منطقه و هدف گذاری بلند مدت و منسجم برای برپا کردن زیر ساخت هاست. از نشانه‌های اهمیت این موضوع نیاز به انسجام نقشه ها در بهره برداری از انرژی خورشید و انرژی باد به صورت مرتبط با هم است. گفته می‌شود که این دو انرژی مکمل یکدیگر هستند. بدین صورت که در شش ماه اول سال یعنی فصول بهار و تابستان بهتر است از انرژی خورشید استفاده و در شش ماه دوم سال از انرژی باد استفاده شود. چراکه در شش ماه اول هوا گره و در شش ماه دوم هوا سردتر و تاریک‌تر است. 
همانطور که گفته شد و طبق مثال ذکر شده یک سیستم انرژی پایدار برای آینده مستلزم طرح ریزی های زیادی است و انجام این امر فقط توسط کشورهای عضو امکان‌پذیر نمی‌باشد. باید در سراسر دنیا برای کمک به کره ی زمین تلاش کرد. نقشه ی قطب تولید برق در جزایر مصنوعی ذکر شده که برای سال 2050 برنامه ریزی شده است از این سری برنامه‌ها است.
از برایند این سخنان می‌توان نتیجه گرفت که جزایر اتصال برق، در وسط دریای شمال، از هر نظر مکان مناسبی به نظر میرسد.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب