جوشکاری استیل دوپلکس

جوشکاری استیل دوپلکس

جوشکاری استیل ضد زنگ دوپلکس

استیل ضد زنگ دوپلکس و اطلاعات منتشر شده مربوط به آن از مواردی است که قصد داریم در مقاله امروز به بررسی آن بپردازیم. استیل ضد زنگ دوپلکس یکی از نمونه‌های کاربردی در میان فلزات ضد زنگ به حساب می‌آید. عملکرد و دوام بالا آن در شرایط محیطی سخت از یکی از مواردی است که این استیل ضد زنگ همچنان به یکی از برترین انتخاب‌های شرکت‌ها و کمپانی‌های ساخت و ساز تبدیل شده است. اثر و مقاومت بالا این استیل از دیگر مواردی است که در بسیاری از پروژه‌های مهم و کاربردی از استیل ضد زنگ دوپلکس برای فونداسیون و قسمت‌های کاربردی سازه استفاده می‌شود. ترکیبات قوی و همچنین اثر پذیری بالای این استیل نسبت به سایر رقبای خود، باعث شد تا این ترکیب بیش از پیش بر سرزبان‌ها بیفتد.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مقاله امروز به بررسی اطلاعاتی کلی درباره استیل ضد زنگ و کاربرد گسترده آن در شرایط مختلف مانند جوشکاری را در مقاله امروز به طور اجمالی بررسی کنیم.

استیل دوپلکس

استیل ضد زنگ دوپلکس

استیل ضد زنگ دوپلکس با عملکرد بسیار عالی خود در شرایط مختلف توانسته تا اینجای کار توجه بسیاری را به خود جلب کند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و افراد زبده در این زمینه مانند لارس هندرسون، ترکیبات موجود در استیل ضد زنگ دوپلکس را یکی از مهم‌ترین عوامل برتری این استیل نسبت به رقبای موجود می‌داند. 
موضوعی که به نوبه خود دور از ذهن نیز نمی‌تواند باشد. اگر با دقت به ترکیبات استیل دوپلکس نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تساوی و یا به زبانی ساده‌تر یکسان بودن مقادیر عناصر آلیاژ در این استیل، از دلایل قانع کننده برتر بودن این استیل نسبت به سایر نمونه‌های مشابه موجود در بازار است. ترکیبی از استیل‌های فریتی و آستنیتی به مقادیر مساوی، دو عنصر اصلی از آلیاژ استیل ضد زنگ دوپلکس به حساب می‌آید. به لطف این عناصر، استیل دوپلکس به مقاومت و ویژگی‌های بسیار زیادی در پروژه‌های مختلف رسیده است.

ویژگی‌های استیل ضد زنگ دوپلکس و ارتباط آن با جوشکاری

یکی از مواردی که باعث شده استیل ضد زنگ دوپلکس قوی‌تر از سایر نمونه‌های مشابه باشد، تنش تسلیم بالای این آلیاژ است. عاملی که تا حدود بسیار زیادی به مساوی بودن عناصر موجود درآلیاژ این فلز مربوط است. عاملی که باعث شده این استیل نسبت به نمونه‌های مشابه خود مانند استیل ضد زنگ 314 و 304 از تنش تسلیم پذیری بسیار بیشتری برخوردار باشد. در بسیاری از مواقع، کارشناسان بر این باورند تنش تسلیم پذیری استیل ضد زنگ دوپلکس نسبت به این دو نمونه بیش از دو برابر می‌تواند باشد. جدا از این موارد، این استیل در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد. مقاومت بالا در برابر خوردگی و آسیب فیزیکی از دلایلی است که این استیل در بازار برای پروژه‌های بزرگ و همچنین صنایع متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
متوسط بودن میزان جوش پذیری استیل ضد زنگ دوپلکس از دیگر عواملی است که این استیل را به یکی از برترین گزینه‌های موجود برای جوش کاری تبدیل کرده است. موضوعی که در سمینار بین المللی جوش کاری نیز مورد تاییدیه رسمی قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان و افراد حرفه‌ای در این زمینه با بررسی شرایط و مشخصه‌های مختلف موجود در این استیل، آن را به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای جوشکاری انتخاب کرده‌اند. همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، میزان مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و گرما باعث شده تا استیل ضد زنگ دوپلکس بتواند به عنوان یکی از برترین نمونه‌های مناسب در جوشکاری مورد استفاده قرار بگیرد.

دیگر فراورده‌های استیل ضد زنگ

از دیگر فراورده‌های استیل ضد زنگ دوپلکس می‌توان به استیل ضد زنگ سوپر دوپلکس نیز اشاره کرد. بر اساس گفته‌های هندرسون، یکی از کارشناسان کارکشته در زمینه صنایع استیل و جوشکاری، این نمونه‌ها می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی برای جوشکاری در سازه‌های بزرگ و تاثیرگذار به حساب بیایند. یکی از دلایلی که استیل ضد زنگ دوپلکس را توانسته به انتخابی بسیار مناسب در بازار برای کارهای جوشکاری تبدیل کند، عدم میزان زیاد آسیب به بدنه و ساختار داخلی این استیل است. 
بسیاری از فلزات کاربردی در بازار در برابر جوشکاری ممکن است پس از گذشت زمان، عملکرد مناسبی را از خود نشان ندهند اما استیل ضد زنگ دوپلکس با آلیاژ بسیار قوی خود جدا از مقاومت بالا باعث شده تا در جوشکاری به یکی از انتخاب‌های اصلی تبدیل شود. نقطه جوش بالا نیز یکی دیگر از این موارد تاثیرگذار برای انتخاب به حساب می‌آید. 

جمع بندی

با این وجود این استیل مشکلاتی برای استفاده برای جوشکاری نیز دارد. بر اساس گفته‌های لارس هندرسون، امکان زنگ زدگی پس از گذشت مدت زمان زیاد، کاهش عملکرد در برابر جوشکاری و . . . از گمانه‌هایی است که این سیگنال را به ما می‌دهد که باید منتظر نمونه‌ای بهتر از استیل ضد زنگ برای جوشکاری باشیم. با این وجود استیل ضد زنگ دوپلکس تا به امروز مورد قبول و قابل استفاده برای فونداسیون‌های بزرگ و کاربردی است.

 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب