تحلیل سرنوشت فولاد؛ رانت يا شفافيت

تحلیل سرنوشت فولاد؛ رانت يا شفافيت

پس از يك هفته جدل جدي، احتمالاً آخرين نشست تعيين تكليف معاملات فولاد در بورس كالا، امروز در نهاد رياست جمهوري برگزار مي‌شود. اين جلسه را كه تمام تصميم‌سازان فولاد به آن دعوت شده‌اند، مي‌توان نقطه پايان جلسات يك هفته اخير براي تعيين تكليف بازار فولاد و استیل دانست. البته از هم‌اكنون مي‌توان گفت در پايان اين نشست، سياست‌گذاران دولتي بايد بين توزيع رانت و شفافيت يكي را برگزينند. نتيجه اين جلسه در عين حال مي‌تواند سيگنال بسيار مهمي به بازارسهام شركت‌هاي فولادسازي در بورس ارسال كند.

ورق استبل+بازار فلز

شنيده‌ها و تطبيق آن با اظهارنظرها و شواهد ميداني نشان مي‌دهد آخرين و حساس‌ترين جلسه براي تصميم‌گيري درخصوص معاملات فولاد در بورس كالا امروز در نهاد رياست‌جمهوري برگزار خواهد شد.
نتيجه اين جلسه نه‌تنها سرنوشت بازار استیل را تعيين خواهد كرد؛ بلكه سيگنال بسيار مهمي براي تعيين روند سهام فولاد در بورس اوراق بهادار به‌شمار مي‌رود. البته از هم‌اكنون مي‌توان برآورد كرد كه نتيجه اين نشست ادامه عرضه محصولات فولادي در بورس كالا خواهد بود؛ چنان‌كه سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس هم ديروز خروج محصولات فولادي را از بورس كالا شايعه دانست.

نشست در پاستور

شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه امروز جلسه‌اي به دعوت دفتر رياست جمهوري و با نام هم‌انديشي براي مديريت بازار فولاد برگزار مي‌شود كه ظاهرا دستور كار اصلي آن بحث عرضه يا خروج فولاد از بورس كالاست. اين جلسه را مي‌توان نقطه پايان جلسات يك هفته اخير براي تعيين تكليف بازار فولاد دانست.
گزارش‌هاي دريافتي حاكي است: صبح روز شنبه از طرف رئيس دفتر رئيس‌جمهوري با تعدادي از فعالان بازار يا تصميم‌سازان اقتصادي در حوزه فولاد تماس گرفته شده و آنها را به اين نشست دعوت كرده‌اند. تقريباً تمام تصميم‌سازان فولاد در اين جلسه حضور خواهند داشت و به احتمال قوي نتيجه آن آينده معاملات فولاد در بورس كالا را تعيين خواهد كرد. اين نشست را بايد بسيار مهم ارزيابي كرد، زيرا بيش از همه منافع سهامداران شركت‌هاي بزرگ فولادي را دربردارد.

تاكنون اين سناريوها براي جلسه امروز متصور است:
 خروج محصولات فولادي از بورس كالا و فروش به‌صورت حواله‌اي با قيمت ۲۰ درصد بالاتر از نرخ‌هاي سال گذشته.
ادامه معاملات محصولات فولادي در بورس كالا با قيمت پايه ۸۸ درصد نرخ‌ها با احتساب دلار نيمايي و قيمت‌هاي صادراتي در شرايطي كه سقف مجاز رشد قيمت‌ها حداكثر ۱۲ درصد يا همان نرخ‌هاي صادراتي باشد.
ادامه معاملات محصولات فولادي در بورس كالا با مكانيزم‌هاي قيمتي فعلي با رشد عرضه‌ها كه در نهايت به كاهش نرخ در بازار داخلي منتهي مي‌شود.
ادامه معاملات در بورس كالا با شرايط فعلي در حالي كه احداث واحدهاي مسكوني جديد كه دولت آنها را معرفي مي‌كند با فولاد تحويلي با معاملات خارج از بورس انجام خواهد گرفت.

خروج محصولات فولادي از بورس كالا شايعه است

همزمان با اين تحول ديروز حجت‌الله فيروزي سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام كرد: خروج محصولات فولادي از بورس كالا شايعه است و چنين چيزي وجود ندارد و مستند نيست.
به گفته او؛ اينكه در هفته‌هاي اخير تعادل ميزان عرضه و تقاضاي محصولات مياني و نهايي فولادي در بورس كالا تا حدودي برهم خورده، مسبب بروز آشفتگي در بازار فولاد و استیل شده، كه اين موضوع هم به بازار محصولات بالا‌دستي با محوريت شمش فولاد و هم به محصولات پايين‌دستي نظير ميلگرد و تيرآهن سرايت كرده و تاثير محسوسي بر قيمت‌هاي اين بازارها برجاي گذاشته است. اين موارد نابساماني‌هايي است كه در اين صنعت روي داده است. بخش عمده اين موارد به نظارت‌هاي صورت گرفته مربوط است. اكنون به دليل تكانه‌هاي ارزي بي‌سابقه و افزايش بهاي آزاد و نيمايي آن خيلي از صنايع بالادستي و حتي برخي از صنايع پايين‌دستي تمايل زيادي به صادرات محصولات توليدي خود دارند زيرا اين فواصل قيمتي جذابيت‌هاي صادراتي بي‌شماري را براي آنها ترسيم مي‌كند. از آنجا كه در برخي موارد نبود كنترل‌هاي دقيق‌تر ديده مي‌شود، در كنار عدم اهتمام برخي از صادركنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات محصول خود به داخل، زمينه‌هاي بروز چنين نابساماني‌هايي ايجاد مي‌شود كه البته با مديريت صحيح و شناسايي دقيق تقاضاي داخلي  وبا تمركز بر تغذيه نياز داخلي مي‌تواند به سمت و سويي هدايت شود كه از قوت گرفتن چنين شايعاتي جلوگيري به‌عمل‌ آيد.

منبع: دنیای اقتصاد
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب