روند رو به بالای عملكرد صنايع معدني از آهن تا طلا

روند رو به بالای عملكرد صنايع معدني از آهن تا طلا

همزمان با روز ملي صنعت و معدن (دهم تيرماه) افزايش عملكرد صنايع معدني مورد استناد قرار گرفت و اين در شرايط تشديد تحريم ها تحقق يافته، مرور توليد از بخش سنگ آهن تا طلا گوياي رشد توليد می باشد.
رشد توليد در صنايع معدني درحالي انجام شده كه مديريت ارزي بنگاه‌هاي بزرگ معدني و صنايع معدني نيز به مورد اجرا در آمده است.
بررسي آمارها حاكي از آن است که ميزان توليد كنسانتره آهن، شمش طلا، آهن اسفنجي، شمش و توليدات استیل و كاتد مس در شركت‌هاي بزرگ و تابعه ايميدرو در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است.

كنسانتره سنگ آهن

ميزان توليد كنسانتره سنگ آهن در سال گذشته در واحدهاي مزبور به رقم ۴۷ ميليون و ۳۰۶ هزار تن رسيد كه در مقايسه با عملكرد در سال ۹۷ رشد چهار درصدي را نشان مي‌دهد.
سال ۹۷ به عنوان دومين سال برنامه ششم توسعه ۴۵ ميليون و ۴۸۴ هزار تن سنگ آهن در مجموعه ايميدرو توليد شده بود. 

آهن اسفنجي

بررسي آمارهاي توليد آهن اسفنجي پارسال رقم ۲۷ ميليون و ۳۶ هزار تن را نشان داد كه اين رقم در مقايسه با ۲۵ ميليون و ۲۵۳ هزار تن عملكرد سال ۹۷ افزايش هفت درصدي را ثبت نمود.
ايران در سال هاي اخير همواره دومين توليدكننده آهن اسفنجي پس از هند محسوب مي‌شود و راه‌اندازي هفت طرح فولاد استاني كه هريك ۸۰۰ هزار تن تا يك ميليون تن ظرفيت توليد آهن اسفنجي دارند، از اقدام‌هاي موثر در اين بخش می باشد.

شمش استیل 

شمش استیل توليدي در سال ۹۸ رقم ۲۰ ميليون و ۲۲۶ هزار تن در واحدهاي بزرگ و تابعه ايميدرو را نشان مي‌دهد كه در مقايسه با رقم ۱۹ ميليون و ۳۴۴ هزار تن عملكرد ۹۷ افزايش پنج درصدي داشت.
ايران اكنون در بين ۱۰ استیل ساز شاخص جهان جاي گرفته و انتظار مي رود در افق چشم انداز ۱۴۰۴ با ارتقاي خود به جايگاه هفتم جهاني تكيه زند.

توليدات استیل

برابر با آمارهاي مورد بررسي، ميزان توليدات استیل (مقاطع طويل و تخت) در سال ۹۸ به رقم ۱۳ ميليون و ۳۷۸ هزار تن رسيد كه به ميزان ۶ درصد رشد نسبت به عملكرد ۱۲ ميليون و ۵۸۶ هزار تن در سال ۹۷ را ثبت كرد.
توليدات استیل در بخش ميلگرد (مقاطع طويل) و مقاطع تخت (ورق گرم، سرد و پوششدار) كه بازارهاي صادراتي نيز دارد، همواره مورد توجه توليدكنندگان اين بخش است.

كنسانتره مس

توليد كنسانتره مس نيز با وجود اينكه رشد توليد نسبت به ۹۷ نداشت، اما چندان تفاوتي هم نشان نمي‌دهد، بنابراين پارسال يك ميليون و ۱۷۰ هزار تن توليد آن بود، اما سال ۹۷ رقم يك ميليون و ۱۷۴ هزار تن ثبت شده بود.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان كنسانتره مس توليدي در واحدهاي ميدوك و سرچشمه و سونگون در سه ماهه نخست ۹۷ برابر با ۳۱۳ هزار و ۲۷۳ تن بود كه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزايش ۱۰ درصدي داشته است.

كاتد مس

آمارها گوياي آن است كه توليد كاتد مس در سال گذشته به رقم ۲۵۰ هزار تن رسيد و رشد يك درصدي نسبت به سال ۹۷ را ثبت كرد، ميزان توليد در سال ۹۷ به ميزان ۲۴۷ هزار تن ثبت شده بود.
ضمن اينكه ميزان توليد كاتد مس در سه ماهه نخست ۹۷ رقم ۵۳ هزار و ۲۳۳ تن بود كه در مقايسه با مدت مشابه در سال ۹۶ رشد ۵۰ درصدي داشته است.

شمش طلا

توليد شمش طلا در سال گذشته در واحدهاي مورد بررسي به رقم يك هزار و 128 كيلوگرم رسيد و نسبت به عملكرد در سال 97 رشد 13 درصدي داشت، توليد شمش طلا در سال 97 برابر با يك هزار و يك كيلوگرم بود.  
براساس اين گزارش، با وجود محدوديت‌هاي حاكم در داخل كشور و جهان، در دو ماهه امسال رشد توليد شركت‌هاي بزرگ در بخش معدن و صنايع معدني تداوم يافت و اين امر با وجود محدوديت‌ها انجام مي‌شود.
ميزان توليد پودر آلومينا به رقم 41 هزار و 699 تن رسيد، شمش آلومينيمي هم برابر با 39 هزار و 752 تن شد.
آهن اسفنجي توليدي چهار ميليون و 558 هزار و 674 تن و شمش استیل بالغ بر دو ميليون و 706 هزار و 518 تن ثبت شد و توليدات استیل هم رقم يك ميليون و 543 هزار و 374 تن را نشان مي‌دهد.
كنسانتره مس در دو ماهه امسال رقم 209 هزار و 450 تن را ثبت كرد، آند مس 61 هزار و 649 تن و كاتد مس برابر با 43 هزار و 188 تن بود، ضمن اينكه 121 هزار و 323 تن شمش سرب و روي توليد شد.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب