جلوگیری از آلودگی میکروب‌های کره ماه با وسایل ویژه‌ای از جنس استیل ضد زنگ

جلوگیری از آلودگی میکروب‌های کره ماه با وسایل ویژه‌ای از جنس استیل ضد زنگ

دانشمندان چین در تلاش هستند تا با استفاده از نوعی سیستم پیشرفته نمونه‌هایی از سنگ و خاک کره ماه را برای تحقیق و مطالعه به زمین بیاورند.
کارشناسان چینی اعلام کرده اند در نظردارند ماموریت چانگی 5 با هدف بازگرداندن نمونه های سنگ از کره ماه به زمین را اواخر سال میلادی جاری شروع کنند.
این ماموریت سومین مرحله از ماموریت اکتشافی چین در کره ماه می باشد که در آن سمپل هایی از سنگ و خاک به وسیله ماه نورد به زمین منتقل خواهد شد.

استیل

منطقه در نظر گرفته شده برای ماه نورد چانگی 5 منطقه‌ای به نام رومکر واقع در بخشی مشهور به توفان اقیانوسی در کره ماه است.
این ناحیه از نظر پژوهشگران دارای نمونه های منحصربه فردی از تاریخچه زمین شناسی کره ماه بوده و در آن شواهدی از فعالیت آتشفشانی در گذشته‌های دور کره ماه یافت می‌شود.
ماموریت چانگی 5 از ۴ بخش اصلی شامل ماژول مدارگرد کره ماه، پرتاب کننده، ماه نورد و ماژول سطح نشین کره ماه تشکیل شده است. حجم نمونه شامل ۲ کیلوگرم از سطح و پوسته درونی کره ماه خواهد بود که به زمین ارسال می‌شود.
اولین ماموریت ماه نورد به وسیله روسیه، اتحاد جماهیر شوروی سابق درسال ۱۹۷۰ میلادی انجام شد و نمونه ای کوچک به اندازه ۱۰۱ گرم برای مطالعه دانشمندان به زمین ارسال شد.
در سال ۱۹۷۲ دومین ماموریت قمری روس‌ها با ۵۵ گرم از خاک کره ماه انجام شد. ناسا هم در طول ماموریت های آپولو در طول سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ حدود ۳۸۲ کیلوگرم نمونه از خاک کره ماه در مناطق مختلف این کره بنا بر حسب فرود ماه نشین جمع آوری و به همراه فضانوردان به زمین منتقل کرد.
دانشمندان چینی در نظر دارند پس از دریافت نمونه های سنگ و خاک کره ماه آن ها را در تاسیسات و آزمایشگاه هایی ویژه نگهداری کنند و بر روی آن نمونه ها به مطالعه بپردازند.
برای جلوگیری از آلودگی آزمایشگاه با میکروب های احتمالی موجود در کره ماه دانشمندان چینی در نظر دارند وسایل ویژه‌ای برای دریافت و نگهداری از نمونه قمری مورد استفاده قرار دهند که تمامی آن ها از جنس استیل ضد زنگ، تلفون، شیشه کوارتز و ترکیب‌هایی ویژه است که برای تجزیه و تحلیل علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دانشمندان ناسا برای نگهداری نمونه های قمری از گاز ازت استفاده می‌کنند و به مدت چندین دهه است که نمونه های کره ماه در وضعیت مناسبی نگهداری می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب