لحاظ منافع كل زنجيره فولاد در تعيين قيمت ها

لحاظ منافع كل زنجيره فولاد در تعيين قيمت ها

تعيين قيمت و نسبت هاي كل زنجيره فولاد كه قرار است با توافق بين اعضاي انجمن فولاد، انجمن سنگ آهن، خانه معدن و كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران تعيين و با حمايت اتاق ايران اعلام شود، همچنان در دست بررسي است و مقرر شده طي نشستي در ابتداي هفته آينده نهايي شود.
نارضايتي بخش خصوصي از قيمت ها و نسبت هايي كه براي برخي از حلقه هاي زنجيره فولاد با دخالت هاي دولت تعيين مي شود، موجب شد تا اعضاي انجمن فولاد، انجمن سنگ آهن، خانه معدن و كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران با توافق معاونت معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شده تا الگويي را براي تعيين قيمت ها و نسبت ها طراحي كرده و به دولت ارائه دهند.
فعالان معدني معتقدند تا زماني كه اصلاحات لازم در شيوه قيمت گذاري ها و رويكرد دولت نسبت به اين صنعت تغيير نكند، انگيزه لازم براي سرمايه گذاري در برخي از بخش هاي اين زنجيره وجود ندارد؛ از جمله در ابتداي اين زنجيره كه فعالان سنگ معدن قرار دارند و دچار مشكل شده و خواستار تغيير الگوي تعيين قيمت ها هستند.
در اين راستا اتاق ايران به عنوان تشكل تشكل ها وارد عمل شد و اعلام كرد طي نشست هاي كارشناسي با ذينفعان كل اين زنجيره، فرمولي كه مورد توافق همه بخش ها باشد را طراحي و ارائه خواهد كرد. در اين بين جلساتي با حضور محمدرضا انصاري، نايب رئيس اتاق ايران، علي شمس اردكاني، رئيس كميسيون اقتصاد كلان اتاق ايران برگزار شد.
طي تازه ترين نشستي كه با اين موضوع تشكيل شد، محمدرضا انصاري، نايب رئيس اتاق ايران تصميم گيري درباره عدم دخالت دولت در قيمت گذاري زنجيره فولاد را اقدامي مؤثر در بهبود فعاليت هاي صنعت استیل كشور دانست و تأكيد كرد: اتاق ايران به دنبال آن است كه تصميم جمعي را اتخاذ كرده و پيگير اجرايي شدن آن باشد.
وي خاطرنشان كرد: حيات اين صنعت درگرو فعاليت تمام حلقه هاي زنجيره است و حتي بدون يكي از حلقه ها هم اين صنعت دچار مشكل مي شود. بنابراين براي تعيين قيمت ها و نسبت ها منافع تمام زنجيره را لحاظ كرده و ديد ملي نسبت به اين موضوع داريم. براي تحقق هدف كشور و رسيدن به توليد 55 ميليون تن استیل تا سال 1404 بايد از ابتداي زنجيره تا انتها، همگي فعال بوده و انگيزه لازم براي سرمايه گذاري در اين بخش ها را داشته باشند.
انصاري هدف اصلي اتاق را ايجاد توازن در زنجيره فولاد دانست و تصريح كرد: به دنبال آن هستيم كه اقتصاد اين صنعت را نجات دهيم و به اهداف تعيين شده در اين بخش برسيم. از سويي بايد توجه داشته باشيم كه هيچ گونه انحصاري در حوزه فولاد شكل نگيرد.
بهرام شكوري، رئيس كميسيون معدن و صنايع معدني اتاق ايران ضمن اشاره به حضور آقاي اسماعيلي به عنوان معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمايل ايشان به مشاركت تشكل ها در روند تصميم گيري ها، گفت: با توافقي كه صورت گرفت قرار شد تشكل هاي درگير در كل زنجيره فولاد با يكديگر هماهنگ شوند و الگويي را براي تعيين قيمت ها و نسبت ها ارائه دهند. جلسات هماهنگي با حضور كليه ذي نفعان (انجمن فولاد، انجمن سنگ آهن، خانه معدن و كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران) همچنان برگزار مي شود.
به باور اين فعال اقتصادي با درنظر گرفتن منطق و اصل رقابت مي توان به توافق رسيد و منافع كل زنجيره را حفظ كرد.
البته با طولاني شدن جلسات هم ممكن است دولت تصميم بگيرد به سياق گذشته دخالت كرده و قيمت گذاري كند.
محمدرضا بهرامن با بيان اين مطلب كه امروز رغبت به سرمايه گذاري در ابتداي زنجيره فولاد به كمترين حد خود رسيده، تصريح كرد: اگر اصلاحات لازم در زنجيره فولاد صورت نگيرد به كل زنجيره آسيب مي رسد. نگاه ما تنها حمايت از يك بخش و صنف نيست. ما كل اين زنجيره را مي بينيم.
مهرداد اكبريان، رئيس انجمن سنگ آهن در مورد آنچه تا به امروز روي آن به توافق رسيديم، گفت: تا كنون دو روش مورد توافق بوده؛ اول تكيه بر قيمت هاي جهاني و فارغ از قيمت هاي داخلي و راه دوم توجه به قيمت هاي شمش در داخل و لحاظ كردن شرايط اقتصادي كشور و فقط در نظر گرفتن استانداردهاي بين المللي در اين حوزه.
در نهايت مقرر شد نشست ديگري در ابتداي هفته آينده با حضور ذي نفعان برگزار شود.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب