آلیاژهای برنج و کاربردها

آلیاژهای برنج و کاربردها

برنج ترکیبی از دو فلز مس و روی می باشد. آلیاژ برنج، بسته به میزان درصد مس و روی به دو نوع سخت و نرم تقسیم بندی می گردد. دیگر عناصری که با درصد مشخص می توانند تحت عنوان عوامل آلیاژی جهت بهبود مقاومت در برابر خوردگی در برنج به کار برده شوند عبارتند از: آلومینیم، سرب و آرسنیک

آلیاژهای برنج و کاربردهای آن

مدتهاست که از برنج برای ساخت آلات موسیقی استفاده می شود. این آلیاژ برای انتقال آب از طریق لوله ها و اتصالات نیز ایده آل می باشد. همچنین از این آلیاژ برای ساخت موتورهای دریایی و قطعات پمپ ها استفاده می شود. از دیگر کاربردهای رایج این آلیاژ، با توجه به ماهیت غیرمغناطیسی آن است، به طوری که ساخت قطعات ساعت، پایانه های برق و مهمات نیاز به فلزی دارند که تحت تاثیر جریان مغناطیسی قرار نگیرند.
آلیاژ برنج C-360، با مس، روی و سرب آلیاژ می گردد. این فلز دارای مقاومت و سختی مشابه با سایر انواع برنج می باشد اما ماهیت آن طوری است که برای ساخت ماشین آلات بسیار مناسب می باشد.

برخی کاربردهای آلیاژهای برنج عبارتند از: پیچ و مهره، قطعات رشته ای، پایانه ها، شیرهای آب، انژکتورها، اتصالات لوله آب و پوکه گلوله های جنگی . . .

فلز طلاکاری یا برنج قرمز

فلز طلاکاری شکلی از آلیاژ برنج بوده که حاوی از ۹۵% مس و ۵% روی می باشد. این آلیاژ بسیار نرم می باشد، پس قابلیت چکشخواری دارد، نتیجتاً به راحتی شکل می پذیرد. یکی از نکات قابل توجه در فروش آلیاژهای مختلف همین نکته می باشد.

برخی از کاربردها:
معماری، پنجره مشبک سازی، جواهر سازی، دکوراسیون تزئینی، نشان ها (مدال)، دستگیره در، سخت افزار دریایی، بدنه خودکار، مداد و . . .

برنج حکاکی

برنج حکاکی که به عنوان آلیاژ C35600 یا C37000 شناخته می شود، حاوی ۱% یا ۲% سرب می باشد. از این آلیاژ برای موارد زیر استفاده می شود:
تولید اجزای لوازم آرایش، اجزای ساعت، کنتور آب، برق، گاز و . . .

آلیاژهای برنج و کاربردهای آن

برنج آرسنیک
برنج آرسنیک حاوی 0.03 درصد آرسنیک جهت بهبود مقاومت خوردگی در برابر آب می باشد. مانند دیگر گونه های برنج، برنج آرسنیک، زرد روشن، دارای استحکام بالا و شکل پذیر می باشد. این آلیاژ نیز یک فلز مناسب برای استفاده در لوله کشی است. موارد دیگر استفاده از آن عبارتند از:
مبدل های حرارتی، ظروف تزئینی، مخزن ها، لوله ها و بدنه رادیاتور، پایانه های برق، اتصالات لامپ و پریز، قفل ها، پوشش کارتریج

برنج با قابلیت کشش بالا
برنج با قابلیت کشش بالا، آلیاژی بسیار قوی می باشد که شامل درصد کمی منگنز می باشد. به علت قدرت و ویژگی های غیر خورنده آن، اغلب برای محصولاتی استفاده می شود که در معرض فشار قرار دارند.
بعضی از نمونه های استفاده از آن عبارتند از:
موتورهای دریایی، اتصالات تجهیزات هیدرولیکی، جعبه محور لوکوموتیو، ریخته گری پمپ، چرخ های سنگین وزن، یاتاقان

منبع: بازار فلز
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب