بازار استیل در گذرگاه رونق

بازار استیل در گذرگاه رونق

چين بازار استیل به نسبت پررونقي دارد كه با توجه به تكانه هاي مثبت قيمت سنگ آهن ميل به افت نرخ را به وضوح نمي‌توان مشاهده نمود.

تعطيلات عيد فطر در كشورهاي اسلامي چه در شرق و چه در غرب آسيا محدوديت هاي جديدي براي تقاضا ايجاد كرده بود كه باز هم در مسير تعديل قرار گرفته و اميدواري هاي جديدي را هرچند محدود به همراه داشته است. در هر حال نگراني هاي كرونايي در قاره آسيا تعديل شده و نوبت به كشورهاي آفريقايي يا آمريكاي شمالي و جنوبي رسيده است كه چهره دقيق تري را از بازار ترسيم كنند. ميل به رشد قيمت ها را مي‌توان دليلي براي وجود تقاضا و حتي تقويت آن محسوب كرد، كه رونقي هرچند محدود را به همراه داشته و البته مي‌توان به بهبود بيشتر بازار اميدوار بود.

بهای بيلت و اسلب در بازارهاي جهاني افزايشي است و شايد رشد قيمت هاي بزرگي را به ثبت رسانده است. عجيب‌ترين رشد قيمت ها را در بازار اسلب آسياي جنوب شرقي شاهد هستيم، كه رشد ۷ درصدي را تجربه كرده و نشان مي‌دهد كه بازار ورق از اين مسير مورد حمايت قرار گرفته است. بهاي هر تن اسلب در اين بازار ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار در هر تن می باشد كه بالاترين قيمت اسلب مورد معامله در نرخ هاي اعلامي متال بولتن بود. در بازار شمش نيز اوضاع به همين شکل‌ است و شاهد روند افزايشي قيمت ها هستيم. بهاي هر تن شمش صادراتي كشورهاي CIS رقمي نزديك به ۳۶۰ دلار در هر تن است كه رشدي 3.75 درصدي را نشان مي‌دهد. همين داده براي اثرگذاري بر بازار شمش در اقصي نقاط جهان كافي است آن هم در شرايطي كه قيمت هاي صادراتي براي آمريكاي جنوبي هم كاهشي شده است.

همچون گذشته كمترين قيمت شمش استیل صادراتي در جهان به عرضه ايران باز مي‌گردد كه با 2.2 درصد رشد ۳۴۰ تا ۳۵۰ دلار در هر تن برآورد مي‌شود. نكته جالب توجه در بازار شمش توجه صادركنندگان كشورهاي CIS به صادرات به سمت چين است. اين ويژگي را بايد از اين جهت مورد ارزيابي قرار داد كه وجود تقاضا در بازار چين در كنار ضعف نسبي توليد در اقصي نقاط جهان آن هم در وضعيتي كه تكانه هايي از رشد قيمت تمام شده توليدات به گوش مي رسد موجب شده تا هر نقطه‌اي كه تقاضاي قدرتمندي داشته باشد ليدر بازارهاي ديگر شده و با مهاجرت عرضه ها، رشد قيمت ها را به بازارهاي مختلف گسترش دهد.  اين ويژگي دقيقا به معني آن است كه چين به عنوان كشوري كه زودتر از ساير كشورها از نگراني هاي كرونايي گذر كرده و با تحريك بازارهاي داخلي تقاضاي بيشتري دارد بتواند ليدر رشد قيمت‌ها به شمار رفته و سرريز عرضه در جهان را به خود اختصاص دهد. در هر حال اين ادعا كه چين روزي مقصد عرضه‌هاي شمش كشورهاي CIS بوده و بتواند رشد قيمت‌هاي اين توليدكننده برجسته را موجب شود اندكي عجيب بود ولي دقيقا چنين امري را شاهد هستيم. همين مطلب به رشد قيمت‌هاي پيشنهادي شمش كشورهاي CIS منتهي شده و خروجي آن افزايش نرخ در غرب آسيا بوده است. هم‌اكنون بهاي شمش جهاني از شرق آسيا تا آمريكاي‌جنوبي افزايشي است اگرچه بازار وارداتي آسياي جنوب شرقي بالاترين قيمت‌ها را با نرخ‌هايي بين ۳۹۰ تا ۳۹۷ دلار در هر تن به خود اختصاص داده است. همين موارد را بايد در كنار پايان يافتن ماه رمضان در كشورهاي اسلامي مورد ارزيابي قرار داد كه به افزايش تقاضا و رشد خريد و واردات منجر شده كه جريان رشد قيمت‌ها را عميق‌تر كرده است. البته قيمت‌هاي پيشنهادي براي صادرات شمش در جهان در مسير افزايشي قرار دارد و بعيد نيست كه اين جريان صعودي باز هم ادامه يابد. 

جريان عمومي نرخ در بازار قراضه‌هاي استیل نيز افزايشي است اگرچه اين رشد قيمت‌ها را نمي‌توان دائمي ارزيابي كرد زيرا كشورهاي توليدكننده اروپايي گويا ميل به فروش بيشتري داشته و آغاز فعاليت‌هاي صنعتي و تجاري آنها به افزايش عرضه منجر شده است. اين روند البته به معني تغيير فاز اين بازار نيست ولي در كنار آن احتمال كاهش شتاب رشد قيمت‌ها و تثبيت بازار را در بر دارد. اين سيگنال اما محركي براي كاهش نرخ نيست و حتي مي‌تواند آرامش قيمتي را به همراه آورد. در هر حال هنوز بازار قراضه استیل در جهان افزايشي است و اين رشد قيمت‌ها را بايد مهم‌ترين داده اثرگذار بازار قراضه براي بازار استیل به شمار آورد. 

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب