ايران؛ دهمين توليد كننده آلومينيوم در جهان

ايران؛ دهمين توليد كننده آلومينيوم در جهان

داريوش اسماعيلي در جمع فعالان معادن فارس، در خصوص خام فروشي تاكيد كرد: خام فروشي مواد معدني در كشور و در استان فارس در حال كنترل بوده است و بر اساس قوانين توانسته ايم با استفاده از ظرفيت هاي استان و كشور به دهمين توليد كننده آلومينيوم در جهان تبديل شويم.

او ادامه داد: تبديل ارزش افزوده مواد معدني در كشور و برطرف كردن نياز صنايع داخلي از جمله سياست گذاري هاي داخلي وزارتخانه صمت است.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص سه هزار ميليارد تسهيلات به بخش معدن در راستاي حمايت از اين بخش خبر داد.
او در ادامه، گفت: استان كرمان داراي ظرفيت هاي مختلفي در زمينه توليد سنگ هاي تزئيني دارد و اگر سرمايه گذاران به دنبال ايجاد ارزش افزوده در اين بخش هستند بايد با برنامه ريزي نسبت به ايجاد صنايع تبديلي در فارس اقدام كنند.
اسماعيلي افزود: يكي از سياست هاي وزارت خانه اين است كه نسبت به ايجاد ارزش افزوده در بخش هاي مختلف بخصوص سنگ هاي تزئيني اقدام كند از اين رو در تلاش است تا نسبت به جذب سرمايه گذار در اين بخش اقدام كند.
او در خصوص سياست هاي كلان وزارت صمت نيز اظهار كرد: اولين سياست گذاري ارائه اختيارات به مراكز استان ها است كه اين مهم در حال برنامه ريزي است و در تلاش هستيم تا با توجه به اجراي مقررات نسبت به تخصيص اين اختيارات به مراكز استان ها اقدام كنيم.
اسماعيلي اضافه كرد: اختياراتي كه قرار است به مراكز استان ها اختصاص داده شود در حال احيا شدن بوده و قرار است اين اختيارات به زودي ابلاغ شود.
معاون وزير صمت افزود: طرح كاداستر يا هوشمند سازي اراضي مورد بهره برداري قرار گرفته پيشتر در كشور اجرا شد كه اين طرح تنها ١۵ درصد از ظرفيت آن در كشور مورد استفاده قرار گرفت و مقرر شده تا به زودي نسبت به افزايش سهم اين طرح در كشور اقدامات بنياديني انجام شود.
اسماعيلي افزود: بخشنامه هاي مختلف نه تنها براي بهره برداران بلكه براي وزارت خانه نيز مشكل ايجاد كرده است و از ابتداي امسال كارگروه مجزايي نسبت به بررسي بخش نامه هاي مختلف اقدام كرده است تا بتوان نسبت به كوچك كردن بخش نامه ها اقدامات لازم انجام شود.
رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس هم در اين جلسه، تصريح كرد: ٢۶ معدن در منطقه دوكوهك فارس سالانه ۵ ميليون تن مواد معدني استخراج مي كنند
حميدرضا ايزدي بيان كرد: در منطقه دو كوهك فارس ٢۵ معدن فعاليت مي كنند كه از اين تعداد ٢١ معدن داراي سنگ شكن بوده و مابقي نتوانسته اند مجوزهاي لازم را براي خريد سنگ شكن جذب كنند.
او اضافه كرد: حقوق دولتي اين معادن سالانه بالغ بر يك ميليارد و ۵٠٠ ميليون تومان ارزيابي شده است و بر اساس آمارها اين معادن بيش از يك هزار و ۵٠ نفر اشتغال زايي مستقيم كرده اند و بالغ بر هزار نفر نيز اشتغال غير مستقيم از اين معادن دارند.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب