خوردگی شکافی ورق استیل

درک ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل 304: بخش دوم

انواع تخصصی خوردگی و آسیب ورق استیل 304:

جدا از خوردگی عمومی، خوردگی ورق استیل 304 می تواند چندین شکل تخصصی داشته باشد. خوشبختانه، راه‌هایی برای رسیدگی به اکثر فرم‌ها یا اجتناب کامل از آنها وجود دارد. موارد زیر اشکال رایج خوردگی تخصصی است.

1. خوردگی مناطق مرده:

این خوردگی زمانی رخ می دهد که قطعات فولادی ضد زنگ با فشار به یکدیگر متصل شوند. معمولاً این نوع خوردگی در واشرها، پیچ و مهره ها و سایر بست ها دیده می شود، خوردگی تا زمانی که قطعات منفک یا جدا نشده اند قابل مشاهده نیست. در این فرآیند از پاس های مکرر برای تنظیم ابعاد فولاد به آرامی استفاده می شود. در بیشتر موارد، این کار شامل چرخاندن چندین ابزار  ساینده در طول زمان برای رسیدن به ضخامت مورد نظر است.

2. گالوانیک:

این خوردگی همچنین به عنوان خوردگی دو فلزی شناخته می شود. این خوردگی زمانی رخ می دهد که ورق استیل 304 همراه با فلزات دیگر در یک محیط مرطوب استفاده شود. باران، تراکم یا سایر منابع رطوبتی می‌توانند در حضور جریان الکتریکی به عنوان یک الکترولیت عمل کنند و باعث شوند که یک فلز با سرعتی تند خورده شود. مشخصات دقیق خوردگی گالوانیکی بر اساس فلزات مورد استفاده، دما، مناطق تماس و عوامل دیگر متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع، مراجعه به PD 6484 موسسه استاندارد بریتانیا توصیه می شود.

3. خوردگی حفره ای:

این خوردگی معمولاً در نتیجه قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محیط یا هوادهی ضعیف است. همچنین در فولادهایی که دارای آخال های ناخواسته یا عیوب ساخت هستند، بیشتر دیده می شود. به عنوان مثال، سولفید منگنز (II) اغلب باعث ایجاد حفره می شود. در دسترس بودن اکسیژن کافی می تواند به کاهش سرعت خوردگی حفره ای کمک کند یا بسته به علت رخداد، آن را کاملاً متوقف نماید. فولادهای دارای مولیبدن همچنین توانایی افزایش یافته ای برای مقاومت در برابر حفره شدن و کاهش سرعت پیشرفت آن دارند. ملاحظات دیگر شامل pH، غلظت کلرید و دمای محیطی است که فولاد در آن استفاده می شود.

 

ورق استیل

 

4. خوردگی شکافی:

این خوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که شکافی بین ورق استیل 304 و مواد دیگر به کلریدها اجازه می‌دهد تا غلظت پیدا کنند یا از سطوح مناسب اکسیژن برای بازسازی لایه اکسید فولاد جلوگیری می‌کند. در حالی که معمولاً در نزدیکی یا درون شکاف بین دو فلز یافت می شود، خوردگی شکافی نیز می تواند بین سطوح فلزی و غیرفلزی رخ دهد. جوشکاری، حصول اطمینان از زهکشی مناسب و استفاده از واشرهای مناسب نیز می تواند به جلوگیری از خوردگی شکافی کمک کند زیرا همه اینها به کاهش دسترسی به شکاف ها یا از بین بردن آنها کمک می کند.

5. فروپاشی جوش:

این خوردگی که به عنوان خوردگی بین دانه‌ای نیز شناخته می‌شود، از حرارت دادن ورق استیل 304 تا محدوده دمایی خاص، اغلب بین 550 تا 850 درجه سانتیگراد، ناشی می‌شود. این امر باعث رسوب کروم از ورق استیل 304 شده و توانایی لایه غیرفعال برای بازسازی را کاهش می دهد. استفاده از فولادهای کم کربن (مانند L304 و L316) هنگام جوشکاری می تواند به کاهش تاثیر پوسیدگی جوش کمک کند. افزودنی هایی مانند تیتانیوم یا نیوبیم می توانند فولاد را تثبیت کنند و در حین جوشکاری میزان رسوب را کاهش دهند. در تمام موارد، استفاده از عملیات حرارتی پس از جوش برای به حداقل رساندن خوردگی توصیه می شود.

نتیجه گیری:

حفظ ظاهر و عملکرد عالی ورق استیل 304 ناشی از قابلیت حفاظتی لایه کروم است که به آن خاصیت ضد زنگ می بخشد. این همچنین با اطمینان از اینکه سازه ها، ظروف و تجهیزات فولادی ضد زنگ شما تا زمانی که ممکن است از نظر ساختاری سالم می مانند، ایمنی را بهبود می بخشد. با در نظر گرفتن محیطی که ورق استیل 304 شما در آن استفاده می شود و تطبیق گرید با کاربرد مورد نظر شما، می توانید مقاومت در برابر خوردگی را بهینه کنید و از نتایج طولانی مدت برای سرمایه گذاری خود اطمینان حاصل نمایید. اگرچه این راهنما نقطه شروع خوبی را در مورد انواع مختلف خوردگی و اقدامات پیشگیری ارائه می دهد، مشاوره با یک متخصص، همیشه برای اطمینان از تناسب و ایمنی محصول ایده آل توصیه می شود.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب