ورق استیل 304 و ترکیبات شیمیایی: چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

درک ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل 304: بخش اول

مقدمه:

چه برای بازار مصرف روزانه و عادی و چه برای مصارف صنعتی، یکی از محبوب ترین دلایل انتخاب ورق استیل 304، خواص مقاوم این آلیاژ در برابر خوردگی است. با این حال، میزان دقیق مقاومت به خوردگی و نقاط ضعف یک محصول (ورق یا میله ضد زنگ) به ترکیب متالورژیک و نحوه ساخت آن بستگی دارد. این مقاله انواع مختلف خوردگی را که باید در حین کار با ورق استیل 304 مراقب باشید و سایر نگرانی‌هایی که ممکن است بر ظاهر بصری یا عملکرد گریدهای مختلف ورق استیل خصوصاً ورق استیل 304 محبوب، تأثیر بگذارد را پوشش می‌دهد. اما قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، بیایید نگاهی بیندازیم به این که در وهله اول چه چیزی ورق استیل 304 را بسیار مقاوم می کند.

چگونه ورق استیل 304 در برابر خوردگی مقاومت می کند؟

در حالی که گریدهای مختلف ورق استیل ممکن است در ترکیب متالورژیک و فرآیندهای آلیاژی یا ساخت متفاوت باشند، یک ویژگی مشترک همه آنها تشکیل لایه غیرفعال بر روی سطح است. این لایه از اکسید کروم زمانی تشکیل می شود که سطح فلز در معرض اکسیژن قرار گیرد. لایه برای مشاهده مستقیم بسیار نازک است و در اکثر شرایط شفاف باقی می ماند. این اجازه می دهد تا بافت نهایی یک محصول ورق استیل 304 نمایان شود و گزینه های ظاهری مختلفی از براقیت بالا تا مات را ارائه می دهد. این لایه غیر قابل نفوذ در برابر آب بوده و یک لایه غیرفعال است که به صورت خود به خود تولید می شود و برای محافظت از فلز به خوبی عمل می کند. در حالی که ممکن است در دمای شدید تغییر رنگ دهد، اما همچنان کار می کند. با این حال، ورق استیل 304 شکست ناپذیر نیست. در شرایط مناسب همچنان مستعد خوردگی است.

ورق استیل 304 و ترکیبات شیمیایی: چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

یکی از رایج ترین سناریوهایی که در آن ورق استیل 304 خورده می شود، تماس مداوم با مایعات یا مواد شیمیایی است. این نوع که به عنوان خوردگی عمومی شناخته می شود، معمولاً در سراسر سطح فولاد یکنواخت است. خوشبختانه، اکثر فولادهای ضد زنگ به روشی قابل پیش بینی به طیف وسیعی از مواد شیمیایی پاسخ می دهند. اگر می‌خواهید از ورق استیل 304 استفاده کنید، برای اندازه‌گیری خطرات خوردگی عمومی، موارد زیر را در نظر بگیرید.

 

ورق استیل

 

اسیدها:

ورق استیل به طور کلی در برابر خوردگی اسیدی مقاوم است. با این حال، سطوح مقاومت دقیق به فولاد مورد استفاده، غلظت و انواع اسید و دمای محیط بستگی دارد. مثلاً گریدهای 316 و 317 در برابر اسید فسفریک در اکثر غلظت ها و اسید سولفوریک در غلظت های زیر 10 درصد مقاومت می کنند. گرید 904 در برابر غلظت های بالای اسید سولفوریک مقاومت می کند. انواع L304 و 430 در برابر اسید نیتریک مقاومت دارند. اسید هیدروکلریک یک استثنا برای مقاومت اسیدی عمومی ورق استیل 304 است و باید از آن اجتناب شود.

پایه ها:

ورق استیل 304 در برابر پایه های ضعیف هم در غلظت های بالا و هم در محیط های با دمای بالا مقاومت قوی دارد. با این حال، پایه های قوی تر باعث ترک خوردگی یا خوردگی اچ می شوند. باید مراقب محلول های کلریدی مانند هیپوکلریت سدیم بود.

مواد ارگانیک:

مقاومت در برابر مواد آلی متفاوت است. به طور کلی فولادهای سری 300 با این راه حل ها بهترین عملکرد را دارند. با این حال، توصیه های دقیق بر اساس عوامل محیطی مانند دما و در دسترس بودن اکسیژن متفاوت است.
اگر قصد دارید از ورق استیل 304 برای ذخیره مواد آلی استفاده کنید، مشورت با یک متخصص، مانند آلیاژهای یکپارچه، می‌تواند به برجسته کردن نگرانی‌ها و شناسایی گزینه‌هایی برای ایجاد یک محلول ورق استیل 304 ایمن و طولانی مدت کمک کند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب