جزئيات مصوبه وزارت صنعت براي قيمت گذاري محصولات استیل

جزئيات مصوبه وزارت صنعت براي قيمت گذاري محصولات استیل

داريوش اسماعيلي در خصوص بررسي مسايل مرتبط با بازار استیل در جلسه ستاد تنظيم بازار اظهار داشت: در اين جلسه ضمن تأكيد بر مصوبات قبلي و برخي اصلاحات و تكميل مصوبات در اين حوزه مصوبه قبلي مبني بر اينكه توليدكنندگان شمش 60 درصد از توليد خود را در بورس عرضه نمايند، مورد تأكيد قرار گرفت.

وي با اعلام اينكه هر گونه فروش شمش استیل در خارج از بورس ممنوع شده است، افزود: توليدكنندگان، شمش استیل خود را يا بايد در بورس عرضه كنند يا نسبت به صادرات آن مبادرت ورزند و در صورت عدم عرضه منظم در بورس، معاونت معدني مي تواند محدوديت هايي را در صادرات و تامين مواد اوليه و معرفي به نهادهاي نظارتي و سازمان تعزيرات حكومتي براي آن‌ها ايجاد نماید.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت اضافه كرد: مكانيزم عرضه به اين صورت است كه مثلاً يك ماه به توليدكنندگان ميلگرد براي عرضه فرصت مي‌دهيم و به هر ميزاني كه در بورس عرضه كردند مواد اوليه به همان نسبت به آن‌ها مي دهيم.

اسماعيلي با اعلام تكميل برخي قيمت‌هاي پايه محصولات استیل در اين جلسه، بيان نمود: قيمت پايه شمش قبلاً 83 درصد فوب (ميانگين قيمت هفتگي شمش صادراتي ايران) ضرب در ميانگين هفتگي ارز نيما بوده است كه رقم 83 درصد به 88 درصد افزايش يافته است، اما سقف قيمتي 12 درصد رقابت بر روي قيمت پايه براي آن تعيين شده است يعني حداكثر قيمت معامله در بورس قيمت جهاني است.

وي در خصوص محصولات طويل استیل نيز گفت: واحدهاي خود مصرف مانند ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان بايد معادل 60 درصد شمش توليدي يا محصول نهايي خود را در بورس عرضه كنند و قيمت پايه آنها همان فرمول قبلي است اما سقف رقابت 7 درصد براي آن تعيين شده است.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تعيين قيمت تيرآهن، نبشي و ناوداني نيز گفت: قيمت پايه نيز همان قبلي يعني 1.14 ضرب در قيمت شمش معامله شده هفته قبل در بورس است كه سقف قيمتي و رقابتي آن 5 درصد است.

اسماعيلي با اعلام اينكه در خصوص ورق استیل نيز تصميمات خوبي گرفته شد، افزود: صادرات ورق از زمان تصويب ممنوع اعلام شده است البته يك بازه زماني يك ماه براي تسويه تعهدات به واحدهاي توليدي اعلام شده است و از اوايل تيرماه ديگر اجازه صادرات نخواهند داشت.

وي اضافه كرد: قيمت پايه ورق نيز تغيير كرده و 95 درصد ميانگين هفتگي ورق گرم ضرب در ميانگين قيمت هفتگي ارز نيما شده است. همچنين سقف قيمت ورق گرم نيز 5 درصد تعيين گردیده است.

معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صمت در خصوص تصميمات گرفته شده براي قيمت پايه ورق سرد گفت: قيمت پايه ورق سرد قرار شد 1.2 ضرب در ميانگين معامله شده ورق گرم باشد كه سقف 5 درصد براي آن نيز در نظر گرفته شده است.

اسماعيلي ادامه داد: مرجع تعيين ميانگين هفتگي ارز نيما سامانه /www.sanarate.ir/ در شنبه هر هفته است و تعيين قيمت ميانگين قيمت شمش صادراتي ايران، CIS براي ميلگرد، ورق گرم و سرد استیل در مجله متال بولتن چهارشنبه هفته قبل در نظر گرفته مي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: موضوع رينگ صادراتي در زنجيره استیل و عدم عرضه محصولات ميلگرد در بورس كالا نيز در اين جلسه مطرح شد كه قرار است روي اين موضوعات كار كارشناسي و بحث و بررسي بيشتري انجام شود.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب