تاييد عرضه محصولات استیل به دلالان

تاييد عرضه محصولات استیل به دلالان

رضا شهرستاني درباره ابطال برخي از معاملات استیل در بورس، اظهار نمود: به دليل نيازي كه در بازار وجود دارد خريداران قيمت بالا براي خريد ثبت مي كنند، اما وزارت صمت به دليل اينكه دستوري به دنبال تعيين قيمت است روي سقف قيمتي اقدام به ابطال معاملات بورس مي كند.

عضو انجمن فولاد افزود: با اينكار تقاضا بازار بيشتر مي شود و هر روز افزايش مي يابد، اما پيش بيني مي كنم با روندي كه وجود دارد در آينده قيمت آزاد شود.

وي درباره پيشنهاد انجمن براي قيمت گذاري استیل گفت: پيشنهاد انجمن بر اين است كه مقدار حجمي كه در بورس ارائه مي شود در مجموع طي يك ماه ۲۰۰ هزار تن باشد، همچنين قيمت بايد واقعي باشد يعني به جاي ارز نيمايي، ارز سنا (آزاد) جايگزين شود به دليل اينكه اختلاف بين ارز نيما و سنا زياد باشد كه در حال حاضر اين اختلاف به ۲۰ درصد رسيده موجب فساد، رانت و قاچاق مي گردد.

شهرستاني درباره اينكه برخي از كارخانجات توليدي محصولات خود را به دلالان عرضه مي كنند، بيان كرد: به دليل نياز هايي كه است در كل زنجيره اين موضوع وجود داشته به طور مثال در بخش ذوب بالاي ۳۵ ميليون تن ظرفيت وجود دارد در صورتي كه برنامه ريزي سال گذشته ۲۷ ميليون تن بود و امسال به ۳۰ تا ۳۲ ميليون تن رسيده است.

عضو انجمن فولاد با بيان اينكه كمبودي كه در مواد اوليه وجود دارد موجب شده زنجيره به مشكل بخورد، خاطرنشان كرد: همچنين به دليل سركوب قيمت شمش كه قيمت آن واقعي نيست كل زنجيره از سنگ تا شمش متضرر مي شوند.

وي تصريح كرد: هر چقدر به قيمت واقعي نزديك تر شويم رانت از بين خواهد رفت كه هم به نفع توليدكننده و هم مصرف كننده است و عطش بازار فروكش خواهد کرد.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب