مبارزه توليدكنندگان استیل ايران بر سر حق صادرات

مبارزه توليدكنندگان استیل ايران بر سر حق صادرات

متال اكسپرت در آغاز اين گزارش نوشته است: گرچه صنعت استیل ايران به دليل تحريم هاي آمريكا به فعاليت در شرايط بازار چالش برانگير خو گرفته است، اما براي اين صنعت بسيار سخت تر است كه از عهده محدوديت هاي صادراتي اعمال شده توسط دولت ايران برآيد. در هر صورت، توليدكنندگان استیل ايران قصد دارند بر سر حق تجارت با كشورهاي خارجي مبارزه كنند تا بتوانند سرپا بمانند.

به نقل از چيلان، متال اكسپرت در ادامه با ارجاع به يك گزارش چيلان نوشته است: وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران، توليدكنندگان مقاطع طويل و شمش استیل را موظف كرده است تا ۶۰ درصد توليد خود را براي مصرف داخلي در بورس كالاي ايران عرضه كنند. تناژ عرضه تكليفي هر شركت به صورت ماهانه و هفتگي، توسط وزارت صمت تعيين گردیده است. توليدكنندگان بيلت، مجبورند در هر ماه ۶۶۳ هزار تن از محصولات خود را در بورس كالا عرضه كنند، در حالي كه بنا به گزارش چيلان ، كف عرضه شمش استیل پيش از اين تنها ۲۹۵ هزار تن در ماه بود.

متال اكسپرت افزوده است: علاوه بر اين، طبق محدوديت هاي جديد صادرات شمش استیل نبايد بيش از ۲۵ درصد توليدات شركت ها باشد و ۱۵ درصد باقي مانده از محصولات توليدي شركت هاي استیل نيز ممكن است در قالب قراردادهاي بلندمدت در بازار داخلي به فروش برسد يا در مواردي كه وزارت صمت مجوز صادر كند، ممكن است صادر شود. متال اكسپرت بدون ذكر منبع نوشته كه پي برده است كه صادركنندگان ميلگرد و تيرآهن اجازه يافته اند كه ۳۵ درصد محصولات خود را صادر كنند و در كنار آن، موظف هستند كه جمعاً ماهيانه ۳۶۸ هزار و ۳۴۸ تن ميلگرد و ۵۲ هزار و ۱۷۲ تن تيرآهن در بورس كالا عرضه كنند.

مخالفت توليدكنندگان استیل با مقررات جديد

نشريه متال اكسپرت نوشته است: مقررات جديد از نظر توليدكنندگان غيرقابل قبول می باشد. مخصوصاً با درنظر گرفتن اين نكته كه دولت قيمت هاي داخلي را نيز با تعريف فرمول مشخصي، كنترل مي كند. يك منبع در بازار ايران به متال اكسپرت مي گويد: از آنجاییکه قيمت ها در بازار داخلي كنترل و تنظيم مي شود، هيچ رقابتي در اين بازار وجود ندارد. قيمت پايه شمش استیل در بازار داخلي برابر است با ۸۳ درصد قيمت فوب بيلت صادراتي ايران ضربدر نرخ ارز نيمايي. قيمت ميلگرد و تيرآهن نيز به ترتيب ۸۳ درصد و ۸۶ درصد قيمت فوب مقاطع طويل فولادي در CIS می باشد.

متال اكسپرت با استفاده از يك تعبير خاص نوشته است: چنين به نظر مي رسد كه محدوديت هاي جديد صادرات استیل توسط دولت ايران، همچون يك شليك به پا باشد، چرا كه به خاطر محدوديت هاي صادراتي، ايران منبع قابل اطميناني از ارز خارجي را از دست خواهد داد. بنابراين، ميزان بحث ها در رابطه با اين محدوديت ها و همچنين اعتراضات صنعت استیل به آن ها، در حال افزايش می باشد.

متال اكسپرت با اشاره به موضع انجمن توليدكنندگان استیل در اين باره نوشته است: انجمن توليدكنندگان استیل ايران از دولت خواسته است كه در مقررات جديد تجديدنظر كند. اين مقررات هنوز عملياتي نشده اند. يك منبع در انجمن توليدكنندگان استیل ايران گفته است: متأسفانه وزارت صمت در مورد اين مقررات با استیل سازان مشورت نكرده است، وگرنه تصميمات پخته تري گرفته مي شد.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب