صنعت استیل اسير تصميمات لحظه‌اي دولت است

صنعت استیل اسير تصميمات لحظه‌اي دولت است

با بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت كف عرضه شمش استیل در بورس كالا  افزايش يافته است. بر اساس اين بخشنامه كف عرضه شمش استیل شركت‌ها به بورس كالا، بايد ماهانه بيش از ۶۶۳ هزار تن باشد اين در حالي است كه كف عرضه شمش فولادي در بورس كالا، پيش از اين ۲۹۵ هزار تن در ماه بوده و وزارت صمت در اين اقدام به يكباره كف عرضه را ۲.۲ برابر افزايش داده است. اين اقدام واكنش توليدكنندگان استیل را در پي داشت. آنها معتقدند بخشنامه ‌هاي اضطراري يا ابطال معاملات در بورس كالا، باعث التهاب در بازار استیل مي‌شود و بايد اين رويه مداخله حداكثري، كنار گذاشته شود.

جهاندار شكري مديرعامل ذوب آهن بيستون معتقد است بخشنامه جديد وزارت صمت قطعاً بر صادرات استیل ايران و ارزآوري صنعت فولاد در سال ۹۹ تأثير منفي دارد و باعث كاهش صادرات در سال جهش توليد مي‌شود و در شرايط جاري، بايد راه‌هاي صادرات باز گذاشته شود تا نياز روز صنعت استیل كشور حل شود چرا توليدكنندگان تنها مي‌توانند ۲۵ درصد توليد خود را صادر كنند؟

شكري مي‌گويد: با وجود شيوع كرونا كارگران با رعايت پروتكل‌ها مشغول كار شدند و نگراني از بابت توليد استیل در اين شرايط وجود ندارد تنها مشكل اصلي ما با توجه به ابلاغيه اخير مسئله صادرات است.

او با اشاره به بخشنامه اخير وزارت صمت براي واحد‌هاي توليدكننده شمش استیل مي‌گويد: تصميمات يك شبه در خصوص صادرات اين محصول بيشترين ضربه را به توليدكنندگان مي‌زند، عرضه ۶۰ درصد از توليدات در بورس كالا و صادرات ۲۵ درصد از توليدات براي ما بسيار عجيب است، زيرا در اين شرايط سخت اقتصادي بايد توليدكنندگان بتوانند ميزان صادرات غيرنفتي را افزايش دهند نه اينكه با اينگونه تصميم‌گيري‌ها اين ميزان صادرات هم كاهش پيدا كند.

اين فعال حوزه استیل با بيان اينكه عرضه استیل در بورس كالا تنها نتيجه‌اش ايجاد رانت است، مي‌گويد: در حال حاضر فروش فولاد در بورس كالا به صورت دستوري است و هر كيلو فولاد ۶۵۰۰ تومان قيمت‌گذاري شده اين در حالي است كه قيمت اين كالا در بازار آزاد هر كيلو ۱۱ هزار تومان است و اين فاصله قيمتي منجر به رانت خواهد شد.

او مي‌گويد: گفته شده يا ۲۵ درصد از توليدات خود را صادر كنيد و يا اينكه به ميزاني كه به بورس كالا محصول خود را عرضه مي‌كنيد مي‌توانيد به همان ميزان هم صادرات داشته باشيد. شكري با بيان اينكه تصميمات بورس كالا عادلانه نيست، ادامه مي‌دهد: صادركننده و توليدكننده به سختي در كشور ديگر برند خود را معرفي كرده‌اند چرا به شكل‌هاي مختلف جلوي صادرات ما گرفته مي‌شود؟

او با بيان اينكه ضربه بخشنامه ‌هاي يك‌ شبه از ضربه تحريم ‌ها و كرونا براي توليدكنندگان دشوارتر است، مي‌گويد: چرا دستوري قيمت‌گذاري مي‌شود در حالي كه كل دنيا با عرضه و تقاضا كالا‌ها را مي‌فروشند. اتفاقي كه بر سر دلار هم افتاد همين موضوع بود چرا بايد دلار را با سه قيمت مختلف بفروشند؟ اين موضوع به جز رانت مگر نتيجه ديگري دارد؟

اين توليدكننده استیل مي‌گويد: توليد را با همه مشكلات انجام مي‌دهيم و حركت مي‌كنيم، اما با دستورالعمل‌ هاي مختلف چوب لاي چرخ توليد مي‌كنند اين در حالي است كه در سال جهش توليد بايد معافيت‌ هاي مختلف براي توليدكننده در نظر بگيرند از معافيت‌هاي تامين اجتماعي تا تسهيلات بانكي كه هيچ كدام صورت نمي گيرد، چرا سود بانكي را براي توليدكنندگان تك رقمي نمي‌كنند؟

شكري ادامه مي‌دهد: زماني كه يك توليدكننده قسط وامش عقب مي‌افتد بانك كل اموال او را معامله مي‌كند، بانك‌ها فقط شريك در سود هستند نه شريك در ضرر. بسته پيشنهادي انجمن توليدكنندگان فولاد براي تنظيم بازار استیل طي اين هفته به اين وزارتخانه تقديم مي‌شود.

بنا به برنامه توليد، قرار است توليد استیل كشور در سال جاري ۱۱ درصد افزايش يابد و از ۲۷ ميليون تن به ۳۰ ميليون تن برسد. اگر قرار باشد صادرات استیل نسبت به سال ۹۸ كاهش يابد، نه تنها افزايش توليد رقم نخواهد خورد، بلكه احتمالاً براي نخستين بار در ساليان اخير، توليد استیل ايران نيز كاهش خواهد يافت.

منبع: دنیای معدن
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب